۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷

پاي مترو به شهر جديد پرند باز مي‌شود؟

كلنگ زني مترو پرند و آغاز عمليات اجرايي آن بهمن‌ماه سال 88 با هدف بهبود حمل و نقل شهر جديد پرند و امكان دسترسي آسان به فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) در سه قطعه توسط وزارت راه و ترابري، وزارت مسكن و شهرسازي وقت و شهرداري تهران آغاز شد و بنا به وعده مسوولان بهمن‌ماه سال 89 مردم بايد در اين مسير سوار مترو مي‌شدند.
کد خبر : ۳۵۷۱۰

به گزارش صراط نیوز به نقل از ایسنا، پيش‌تر از آن نيز يكي از معاونان وزارت مسكن و شهرسازي دولت نهم وعده داده بود كه سه شهر پرند و هشتگرد كه در مجاورت تهران قرار دارند تا سال 90صاحب مترو مي‌شوند.

حمل و نقل شهرهاي جديد در كنار مراكز صنعتي مي‌تواند به پايداري جمعيت در اين‌شهرها كمك كند. در دنيا مساله جابه‌جايي بين محل سكونت و اشتغال امري طبيعي است و بررسي در شهرهاي بزرگ دنيا نشان مي‌دهد كه اگر بين محل سكونت و اشتغال افراد فاصله وجود داشته باشد با برقراري حمل و نقل ريلي فاصله اين شهرها جبران مي‌شود.

اما به رغم اين‌كه به نظر مي‌رسد به وعده‌هاي داده شده درباره مترو پرند عمل نشده است مهندس علي نيكزاد- وزير راه و شهرسازي كه حمل و نقل شهرهاي جديد را از دغدغه‌هاي اصلي خود مي‌داند، چندي پيش اعلام كرد: متروي پرند با قوت و قدرت در حال اجرا است به طوري كه از حرم مطهر تا فرودگاه امام (ره) را شركت فرودگاه امام و از فرودگاه تا حرم را وزارت راه و شهرسازي احداث مي كند و قبل از آن نيز به عهده شركت مترو است.

وي افزود:‌ قبل از آقاي درويش، آقاي محسن هاشمي وعده داد به طور كامل زير آن زد يعني هيچ كاري انجام ندادند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين‌كه مدير جديد مترو تهران با ما توافق و اعلام كرده كه اگر مبلغ پيشنهادي كه من به عنوان وزير راه و شهرسازي قبول دارم را تامين كرده و در اختيار شركت متروي تهران قرار دهيد، آنگاه ما كنار برويم و سه قسمت متروي مربوط به پرند به شهرداري واگذار شود.

نيكزاد با اشاره به اين كه شهرداري اعلام كرده تا سال 91 مسير را احداث مي‌كند، خاطرنشان كرد: از آنجاكه شهرداري بهره‌بردار است اين تصميم خوبي است چراكه اگر خودمان بسازيم مرحله واگذاري به بهره‌برداري نيز وجود دارد.

وي با بيان اين كه كار شركت متروي تهران را قبول داريم، گفت: ‌درحال پيگيري هستيم تا از معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري اين پول را در اختيار شركت متروي تهران قرار دهيم اما اين به معناي تعطيل بودن متروي پرند نيست.

وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: ‌اكنون متروي پرند در قسمت فرودگاه تا حرم و همچنين در خود پرند در حال انجام است.

بر اساس اين گزارش، اكنون تعدادي از واحدهاي مسكن مهر در شهر جديد پرند آماده افتتاح است كه به دليل عدم تامين خدمات زيربنايي افتتاح آنها به تعويق افتاده است اما 100 هزار واحد مسكن مهر در شهر جديد پرند كه بزرگ‌ترين سايت مسكن مهر كشور است ساخته مي‌شود و به طور كلي از پيش‌تر جمعيت اين شهر 700 هزار نفر پيش بيني شده است بنابراين به نظر مي‌رسد مسوولان بايد هرچه سريعتر فكري به حال مشكل حمل و نقل اين شهر جديد و اتصال آن به پايتخت كنند.

البته اواخر سال گذشته يك دستگاه ريل باس در مسير تهران ـ پرند به كار گرفته شد تا از مشكل رفت و آمد مردم به مادرشهر بكاهد.

به علاوه چندي پيش صابوني- مدير عامل شهر جديد پرند- اظهار كرد: خط سه متروي تهران – پرند كه از اسلامشهر به پرند مي‌رسد در دست مطالعه است.

به هر حال به نظر مي‌رسد در صورت عدم تحقق وعده‌ها در اين بخش، سياست تامين مسكن براي اقشار كم درآمد كه مراكز اشتغال بسياري از آنها در داخل پاييتخت واقع شده است، چندان موفق نباشد چراكه چندي پيش نيز وزير راه و شهرسازي به ايسنا اعلام كرد كه برخي از كساني كه مسكن مهر گرفته‌اند آن را اجاره داده و در جاي ديگر ساكن شدند كه به نظر مي‌رسد اين اقدام به دليل فقدان خدمات رفاهي لازم انجام شده است.

برچسب ها: مترو حمل و نقل