۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲

رمز گشایی از دلالان حوزه میراث فرهنگی

با آغاز هفته گردشگری تکاپوی مدیران جدید سازمان میراث فرهنگی نیز بیشتر شده است.
کد خبر : ۳۵۷۴۱
سیاست ما|با آغاز هفته گردشگری تکاپوی مدیران جدید سازمان میراث فرهنگی نیز بیشتر شده است. در این میان، گروهی از دلالان در قالب مشاور با نزدیک کردن خود به مدیران کم سن و سال و از همه جا بی خبر سازمان میراث فرهنگی، نهایت تلاش خویش را به کار گماشته اند که به نام برگزاری همایش و برنامه‌ برای هفته گردشگری بار دیگر به هزینه بیت المال، سوابقی با عناوین بزرگ و جذاب برای خود کسب کرده و از این طریق جیب خود را پر کنند!


مدیران جدید و جوان و از همه جا بی خبر سازمان میراث فرهنگی هم که جویای نام و عنوان بوده و از هر راهی استفاده می‌کنند تا به نحوی حضور خود را در هفته گردشگری پر رنگ‌تر جلوه دهند، بدون اینکه بدانند سابقه این مشاوران چه بوده و هست،‌ دست به اجرای برنامه‌های تکراری می‌زنند که از قضا، از سوی تمامی مدیران پیشین سازمان میراث فرهنگی نیز پیگیری شده و متاسفانه به نتیجه ای نرسیده است.
یکی از این برنامه‌ها، برگزاری همایشی به نام برند گردشگری است. این همایش از همان روزهای ورود اسفندیار رحیم مشایی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی از سوی برخی از فعالان بخش خصوصی مطرح شد و از همان روز، ‌جلسات و برنامه‌های بسیاری در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و برگزاری سمینار‌های مختلف از سوی افراد مختلف پیگیری و اجرا شد، ولی متاسفانه تاکنون نتیجه ‌ای در برنداشته است و صنعت گردشگری همچنان بدون برندی خاص راه خویش می پیماید!


وقتی دلالان شو اجرا می‌کنند،‌ پژوهشکده گردشگری خاک می‌خورد!!
نکته جالب توجه در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های سازمان این است که در تمامی‌ این همایش‌ها، سازمان تنها نقش اسپانسر را داشته و دارد و با تامین بخشی از هزینه های چنین همایش‌هایی،‌ تنها به این قضیه می‌اندیشد که در این حوزه نیز فعالیتی انجام داده باشد. این در حالی است که نقش سازمان میراث فرهنگی، به عنوان یک واحد سیاستگذاری و نظارتی بیش از این هاست. چرا که این از وظایف اصلی سازمان‌ میراث فرهنگی است که با انجام پژوهش‌ها و تحقیقات لازم در حوزه‌های مختلف از میراث فرهنگی گرفته تا صنایع دستی و گردشگری، به سیاست‌های قابل اجرا و کاربردی خاص در این حوزه دست یابد.
و در این جا، محض اطلاع جناب آقای مدیر جوان و بی‌تجربه سازمان میراث فرهنگی باید عرض کنیم که در همان امپراتوری که ایشان سکنی گزیده‌اند، بخشی به نام پژوهشکده گردشگری وجود دارد که اگر بخواهند تحقیقات علمی و پژوهشی انجام دهند، نیازی به سر و صداهای بسیار با هزینه‌های آن چنانی نیست، کافی است از استادان و دانشجویان این رشته‌، دعوت کرده و با هزینه کمتر از از آنچه که به برگزاری همایش‌های بی نتیجه خرج می‌کنند، تحقیقات کاربردی و دقیقی در این حوزه انجام دهند.


لازم به ذکر است که اتفاقا به دلیل وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی، در حوزه برند و بسیاری از موارد دیگر نیازی به هزینه کردن‌های بسیار برای بخش‌های خصوصی نیست و در این میان، تنها کافی است که بودجه تحقیقاتی در اختیار اساتید این رشته‌ قرار داده شود، تا بدون مشکل، به راهکارهای دقیقی در این خصوص دست یابند.
البته باید گفت اگر هدف روسای جدید سازمان میراث فرهنگی، اجرای تحقیقات علمی در این حوزه باشد و تنها برای پشت دوربین بودن‌ و ژست گرفتن، شعار ندهند که می‌خواهند تحقیق کنند! به راستی راه‌های بسیاری برای انجام امور علمی وجود دارد که متاسفانه از دید روسای این سازمان هنوز مهجور مانده است!؟



غفلت‌های مدیریتی و سواستفاده دلالان مشاور نما!!
سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اسپانسر برای بخش‌های نه چندان خصوصی که مدعی برگزاری همایش‌‌های تخصصی هستند وارد عمل می‌شود، غافل از آنکه بسیاری از این همایش‌ها تخصصی نبوده و تنها با هدف پر کردن جیب برگزار کنندگان آن مطرح می‌شوند. به طور مثال، همایش تخصصی برند گردشگری که چند سال پیش و در دوران معاونت گردشگری رضا موسوی – که هم اکنون مدیرعامل منطقه آزاد قشم است - از سوی یک شرکت به اصطلاح خصوصی به نام مارکوپولو برگزار شد. در این همایش نیز سازمان میراث فرهنگی به عنوان اسپانسر وارد عمل شد و رضا موسوی به عنوان معاون گردشگری با سخنرانی در این همایش از تخصصی بودن این همایش نوید داده و تاکید کرده بود که مقالات تخصصی ارائه شده به این همایش جمع آوری شده و به صورت بانک اطلاعاتی در اختیار اساتید این حوزه قرار گیرد، اما متاسفانه چون مابقی وعده‌ها، با خاموش شدن دوربین‌های خبرنگاران و عکاسان، به فراموشی سپرده شد و بعدها هم که او نبود که پاسخگو باشد که بر سر تمام آن مقالات علمی و تخصصی و هزینه‌هایی که در آن همایش شد، چه آمد!؟؟
پس از گذشت چند سال، دوباره چنین همایشی البته با مدیران دولتی جدید و با شرکت های خصوصی دیگری برنامه‌ریزی می شود تا برگزار شود و بار دیگر بیت المال به غارت می‌رود که احتمالا به همان نتایجی دست پیدا کند که همایش پیشین به آن رسیده است و آن چیزی جز،‌هدر دادن بیت المال نبوده و نیست!؟؟
بار دیگر شرکتی به نام شرکت افق گردشگری ... به مدیر عاملی م. الف که اتفاقا بررسی کارنامه‌اش بسیار جالب است، وارد عرصه شده و با حمایت مدیران سازمانی از همه جا بی‌خبر، مدیر عامل منطقه آزاد قشم و شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری و بانک گردشگری و هزاران گروه دیگر دست به برپایی همایشی می‌زند که نه تنها دردی از صنعت گردشگری در احتضار این مملکت نمی‌زند، بلکه بسیاری از دردهای این صنعت ـ از جمله دلال زدگی این صنعت ـ را یادآوری می‌کند!
در سازمانی که دوغ و دوشاب مخلوط شده و اساتید دانشگاهی، به دلیل فراهم نکردن فضای مناسب علمی و تحقیقاتی از سوی بخش‌های این سازمان ‌ مجبور می‌شوند دست به دامان دلالان فرهنگی شوند و اعتبارشان را به نیم ارزنی بفروشند، آیا می‌توان انتظار داشت که سرو سامانی در حوزه‌ای حاصل شود!؟؟