۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۵

قطع کمک امريکا به تشکيلات خودگردان

کنگره امريکا در واکنش به درخواست محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان براي عضويت کامل فلسطين در سازمان ملل، کمک حدودا 200 ميليون دلاري خود را به تشکيلات خودگردان قطع کرده ‌است.
کد خبر : ۳۵۹۵۶

به گزارش پرس تي وي، بر اساس اين گزارش، قطع اين کمک‌ها ، پروژه‌هاي عمدتا انسان‌دوستانه و توسعه را از جمله کمک غذايي، مراقبت‌هاي بهداشتي و حمايت از تلاش‌ها براي تشکيل دولتي کارآمد، تهديد مي‌کند.

اين درحالي است که مقامات سازمان آزاديبخش فلسطين و تشکيلات خودگردان، قويا اين تصميم را محکوم کرده‌اند.

حسن ابوليبده، وزير اقتصاد تشکيلات خودگران فلسطين مي‌گويد: "به نظر مي‌رسد کنگره و يا برخي از احزاب در امريکا با توسل به زور تلاش مي‌کنند تا به مردم و رهبري فلسطين بگويند چگونه رفتار کنند و چگونه اهداف‌شان را دنبال کنند اين کاملا تهديد و با هنجارها در تضاد است."

مقام‌هاي رسمي فلسطيني و امريکايي، هم زمان با بررسي پيشنهاد عضويت فلسطين در شوراي امنيت سازمان ملل، مبارزات ديپلماتيک خود را با هدف راي‌گيري از برخي از کشورها در اين رابطه، شدت بخشيده‌اند.

برخي از تحليل‌گران سياسي بر اين باورند که اين اقدام کنگره امريکا در رابطه با قطع کمک‎هاي مالي، صرفا هشداري به محمود عباس و با هدف چشم پوشي وي از اين پيشنهاد صورت گرفته‌ است .

از سوي ديگر، درحالي که کنگره امريکا حمايت‌هاي مالي خود را از پروژه‌هاي انسان‌دوستانه و توسعه فلسطين قطع کرده، اما بسياري از ناظران سياسي درباره قطع بودجه اختصاص يافته کنگره به نيروهاي امنيتي تشکيلات خودگران فلسطيني، ابراز ترديد کرده‌اند.

اين ناظران درعين حال استدلال مي‌کنند که اين کمک‌ها نه به خاطر فلسطيني‌ها بلکه به خاطر رژيم اسرائيل ادامه خواهد داشت.