۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

تکذیبیه‌هایی که "تولید مُرده" را احیا نمی‌کند

در حالی شواهد زیادی از بحرانی شدن کارخانه‌های قدیمی و صاحب‌نام در کشور وجود دارد که وزارت صنعت به جای اهتمام جدی برای احیای "تولید مُرده"، تمام هم‌ّوغمّ خود را برای تکذیب اخبار گذاشته تا خدایی نکرده، دولت فعلی در آستانه انتخابات آسیب نبیند.
کد خبر : ۳۵۹۶۲۱
صراط: در حالی شواهد زیادی از بحرانی شدن کارخانه‌های قدیمی و صاحب‌نام در کشور وجود دارد که وزارت صنعت به جای اهتمام جدی برای احیای "تولید مُرده"، تمام هم‌ّوغمّ خود را برای تکذیب اخبار گذاشته تا خدایی نکرده، دولت فعلی در آستانه انتخابات آسیب نبیند.

به گزارش تسنیم، طی دو سال اخیر تشدید رکود باعث شده تا سونامی تعطیلی واحدهای تولیدی پدیدار شود که این موضوع در کارخانجات قدیمی و واحدهای کوچک تولیدی با سرعت بیشتری همراه بود. از طرف دیگر دولت برای حل مشکلات این واحدها هنوز اقدام اساسی را انجام نداده وفقط با وعده پرداخت تسهیلات تولیدکننده‌گان را به صبوری دعوت می‌کند که با بهبود اوضاع اقتصادی شرایط برای آنها هم مساعد خواهد شد.

امروز فعالیت تولیدی برای اکثر تولیدکنندگان به صرفه نیست و همین امر در آینده اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی روبه رو خواهد ساخت چراکه کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید بوده و بیشتر ترجیح می‌کند سرمایه خود را در سایر حوزه ها که سودآوری بیشتری دارد قرار دهند.

 در سال گذشته بخش تولید شاهد تعطیلی کارخانجات صاحب نامی بود که با قدمت بیش از 20 تا 40 سال سهم قابل توجهی از سبد خرید مردم را به خود اختصاص داده بودند اما کمبود نقدینگی باعث شد تا آنها دیگر توان تولید نداشته و ترجیح دهند با تعطیلی مانع ضرر و زیان بیشتر خود شوند. در طرف دیگر وزارت صنعت به عنوان متولی بخش تولید بعد از رسانه ای شدن خبر تعطیلی واحدهای تولیدی قدیمی آن اخبار را تکذیب کرد اما بعد از انتشار مستندات وارد میدان شد و گفت آنها قدیمی بوده و توان رقابت نداشتند به همین منظور باید برای این واحدها فکر اساسی شود تا با تجهیز وسایل بار دیگر به چرحه تولید برگشته و به فعالیت بپردازند.

تکذیبیه‌هایی که

وزارت صنعت با وجود تمام این صحبت‌ها هنوز اقدام جدی را برای حل مشکلات این واحدها انجام نداده و هر روز خبرهای جدید از تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی به گوش می رسد. در روزهای نخست امسال نیز خبر تعطیلی برند داروگر که دارای شرکت های متعدد بهداشتی و غذایی است در رسانه ها منتشر شد اما وزارت صنعت همانند سال گذشته این خبر را تأیید نکرده وحتی آن را دروغ خواند و اعلام کرد داروگر برند قدیمی کشور در تولید محصولات بهداشتی است و نه تنها تعطیل نشده بلکه تولید آن افزایش نیز داشته است. این در حالی است که  گفت وگوی خبرنگار ما با کارگران این مجموعه و حتی مسئولان کارگری کشور وضعیت مشکل دار داروگر را تأیید کرده و می‌گویند سرنوشت کارگران بیکار شده باید مشخص شود. 

همچنین مهدی صادقی نیارکی مدیر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت در گفتگویی با بیان اینکه همه شرکت‌های زیرمجموعه داروگر با مشکل روبرو هستند، تصریح کرد: قرار بود پس از بررسی مشکلات هلدینگ داروگر، از ظرفیت ستاد تسهیل امور صنایع برای حل این مشکلات استفاده شود و دولت به این واحد صنعتی کمک کند.

تکذیبیه‌هایی که

 همزمان  خبر تعطیلی روغن جهان که یک شرکت زیر مجموعه داروگر محسوب میشود هم منتشر شد اما این بار هم وزارت صنعت آن را تکذیب کرد و حتی با انتشار ویدوئی در کانال خود اعلام کرد که اخبار تعطیلی روغن جهان صحت نداشته و کارگران مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که گفت وگوی خبرنگار تسنیم با کارگران این مجموعه و برخی مسئولان صنف روغن نشان می دهد شرکت روغن جهان به دلیل کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه مجبور شده تا برخی کارگران را به مرخصی اجباری بفرستد.

دبیر انجمن روغن نباتی هم در گفتگویی با تشریح دلایل تعطیلی کارخانه روغن جهان، گفت: در سال 94 حدود 35 هزار تن روغن نباتی در کارخانه جهان به تولید رسید که این رقم در سال 95 به 12 هزار تن رسید و به طور متوسط تولید این کارخانه ماهانه هزار تن بوده است که تفاوت زیادی با تعطیلی ندارد.

داریوش محمودی تصریح کرد: کارخانه روغن جهان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور است که با مشکلاتی مانند عدم به روزرسانی تکنولوژی تولید، کمبود نقدینگی و تأمین سرمایه مورد نیاز روبه‌رو شده است.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت با توجه به اوضاع نامناسب بخش تولید به جای تکذیب اخبار باید با سیاست عملی در صدد رفع مشکلات برآید تا در آینده شاهد تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی نباشیم و با این تکذیب ها مشکل واحد‌های تولیدی حل نمی شود.