۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۸

دلخوري انقلابيون بحرين از صالحي

خبر هفته گذشته دیدار شيخ "خالد بن احمد آل خليفه" وزیر امور خارجه بحرین با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، هر چند در داخل ایران بازتاب آن‌چنانی نداشت اما اخبار دریافتی خبرنگار ما از بحرین، از موج منفی و دل‌خوری شدید انقلابیون بحرینی از این اقدام صالحی حکایت دارد.
کد خبر : ۳۶۰۴۸

به گزارش صراط نیوز به نقل از رجا، در حالی که انتظار افکار عمومی انقلابیون بحرین از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین کشور حامی انقلاب بحرین، به چالش کشیدن وزیر خارجه آل خلیفه در فرصت دیدار به دست آمده در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل بود، اما فضای حاکم بر این دیدار و خبر منتشر شده از اظهارات رد و بدل شده در آن، موجب ناامیدی و دلخوری شدید انقلابیون بحرینی شده که این روزها با سركوب وحشیانه آل خلیفه دست و پنجه نرم می‌کنند.

صالحی که در ابتدای این دیدار با در آغوش گرفتن "خالد بن احمد آل خليفه" با خوش‌رویی وی را "اخی العزیز" (برادر عزیز من) خطاب کرد، در ادامه این دیدار، حل مشكل بحرين را در گرو سعه صدر و گفت‌وگو بين مقامات بحرين و مردم آن كشور دانست.

بر اساس خبر منتشر شده از اين ديدار توسط وزارت امور خارجه ايران، این اظهارات، تنها اظهار نظر جدی صالحی در دیدار با وزیر خارجه آل خلیفه در مورد اقدامات سركوبگرانه رژیم حاکم بر بحرین بود. در حالی که با وجود آنکه دیدار بنا به درخواست وزير امورخارجه بحرين، برگزار شده، وزير خارجه ايران می‌توانست گفت‌وگو را به محاکمه رژیم آل خلیفه و حمایت از خواسته‌های مشروع و به‌حق انقلابیون بحرین تبدیل و وزیر امور خارجه بحرین را به پاسخگویی وادار کند.

باز بودن مسير ديپلماسي خلاف روال معمول و منطقي نيست اما از اين مسير بايد به نفع حقوق مردم مظلوم بحرين استفاده شود، نه اينكه انقلابيون از اخبار و تصاوير منتشر شده از اين ديدار نوعي احساس نااميدي كنند و تصور نمايند كه جمهوري اسلامي به‌عنوان مهم‌ترين حامي پشت آن‌ها را خالي كرده است.

فضای حاکم بر این دیدار، ظاهرا به حدی دوستانه بوده است که خالد بن احمد آل خليفه از حضور نداشتن سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين و متقابلا سفير بحرين در تهران ابراز ناراحتي كرده و تمايل خود را به حضور سفيران براي تبادل نظر و تماس‌هاي مستقيم اعلام داشت.

نكته جالب اينكه رسانه‌هاي رسمي رژيم بحرين اين خبر را با آب و تاب و عكس‌هاي دو وزير خارجه منتشر كرده‌اند و حتي خبرگزاري رسمي بحرين نوشت وزير امور خارجه بحرين تأكيد كرده كه همسايگان نبايد در امور داخلي هم دخالت كنند و هيچ اظهارنظري از وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين ادعاي گستاخانه منتشر نكرده است.

به نظر می‌رسد در بحبوحه موج بیداری اسلامی در منطقه و در شرایطی که رقبای منطقه‌ای ایران با تیزهوشی و بهره‌مندی از دیپلماسی فعال، تلاش دارند بر موج تحولا تاثیرگذار باشند، برخی رفتار‌های غیرقابل توجیه در حال از بین بردن ظرفیت‌های موجود و در اختيار انقلاب اسلامی است و نتيجه خامي وزير امور خارجه كشورمان در نوع مواجهه با مسائل ديپلماتيك است.

نظرات بینندگان
پیروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰
۲
۰
من از برادران و خواهرانم در بحرین حلالیت میطلبم و عذرخواهی میکنم.
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
۱
۰
جدا جای سؤال داره. جناب وزیر باید پاسخگو باسخگو باشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
۱
۰
صالحی باید از مردم شریف بحرین عذر خواهی کند
آنتی فراماسون
|
Germany
|
۱۲:۵۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
واقعا ص... باعث سرافکندگیه مرگ بر منافق برادران بحرینی بدانند این جریان انحرافی نمایند ایران نیست