۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱

افشاي پيام‎هاي‎محرمانه قذافي به انگليس

تحقيقات اخير روزنامه گاردين از پيام‌هاي محرمانه معمر قذافي به دفتر وزارت خارجه انگليس و تلاش ديويد کامرون نخست وزير اين کشور براي حمله به ليبي، پرده برداشته ‌است.
کد خبر : ۳۶۱۴۰

به گزارش پرس تی وی، بنابر تحقيقات گاردين، پس از ارسال پيام محرمانه قذافي به دفتر وزارت خارجه که وي در آن از تمايل خود براي توسعه نظامي سياسي کشورش مشابه با نظام سياسي انگليس سخن گفته بود، دولت انگليس به اين نتيجه رسيده است که قذافي بايد از قدرت برکنار شود.

قذافي در اين پيام محرمانه گفته‌است که مايل است تا موقعيتي تشريفاتي مانند ملکه انگليس داشته باشد تا مانند وي همواره بر سر قدرت باقي بماند.

اين روزنامه علاوه بر اين فاش کرد که چگونه انگليس، رهبري عمليات نظامي عليه ليبي با هدف اعمال فشار بيشتر به قذافي از جبهه غرب و دولت فرانسه رهبري در اعمال منطقه پرواز ممنوع را با هدف سرنگوني وي در جبهه شرق بر عهده گرفته‌اند .

گاردين همچنين گزارش داد برخي از مقام‌هاي رسمي دولت انگليس تاييد کرده‌اند که فرانسه و انگليس احتمالا حتي بدون صدور مجوز قطعنامه سازمان ملل، به ليبي حمله مي کرده‌اند.

در همين حال، ديويد کامرون، وزيران و مقام‌هاي ارشد سرويس اطلاعات انگليس موسوم به MI۶ که درباره اجراي عمليات نظامي در ليبي ترديد داشتند را متقاعد ساخت.

موفقيت کامرون در رفع ترديد مقام‌هاي رسمي سازمان اطلاعات انگليس در حالي به دست آمد که آن‌ها اين‎گونه استدلال مي‌کردند که بهتر است " اهريمني را که مي‌شناسيم در قدرت نگهداريم ."

گاردين در ادامه گزارش داد، پيام‌هاي قذافي ويليام هگ وزير امور خارجه انگليس که برنامه‌اي را موسوم به " آناکوندا" با هدف تضعيف موقعيت قذافي ارائه داده بود، مايوس کرد چرا که وي فکر مي‎‎کرد قذافي با اين پيشنهادي که داده بسيار خود را دست بالا فرض کرده است.