۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

وزیر نیرو: پروژه های تصفیه فاضلاب بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور هستن

وزیر نیرو گفت: فولاد مبارکه در زمینه های زیست محیطی همچون تصفیه آب و جایگزینی پساب فاضلاب با آب خام و سرمایه گذاری در پروژه های زیست محیطی منطقه، گامهای بسیار خوبی برداشته و جا دارد از خدمات این شرکت در حفظ منابع آب تقدیر و تشکر ویژه شود.
کد خبر : ۳۶۱۸۷۲
صراط: وزیر نیرو گفت: فولاد مبارکه در زمینه های زیست محیطی همچون تصفیه آب و جایگزینی پساب فاضلاب با آب خام و سرمایه گذاری در پروژه های زیست محیطی منطقه، گامهای بسیار خوبی برداشته و جا دارد از خدمات این شرکت در حفظ منابع آب تقدیر و تشکر ویژه شود.

به گزارش فولاد، حمید چیت چیان در جریان بازدید از پروژه های منطقه جنوب غرب اصفهان و بهره برداری از تصفیه خانه و شبکه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان و کلنگ زنی پروژه های مشابه در شهرهای زیباشهر و دیزیچه که با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه به اجرا درآمد، اظهار کرد: مسئله آب برای کشور ما که متوسط بارش در آن فقط یک سوم متوسط بارش دنیاست، بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و این نشان دهنده آن است که کشور ما از حیث منابع آب در مضیقه و محدودیت است؛ بنابراین مسئولیت شرعی، ملی، قانونی و انسانی همه ماست که وظیفه خود در رابطه با این موضوع بسنجیم و بدانیم که چگونه مصرف، تولید و توزیع میکنیم؛ چراکه اگر خدای نکرده این موضوع مورد غفلت قرار گیرد، تبعات بسیار نگران کننده ای برای مردم و نسل های آینده ما به همراه خواهد داشت.

وزیر نیرو در ادامه افزود: مردم اصفهان با گوشت و پوست خود احساس کرده اند که چه وضعیت بحرانی در موضوع آب در این استان و کشور برقرار است و خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی همه از جمله مشکلات موجود است.

وی ادامه داد: مشکل ما فقط مشکل کمیت نیست، بلکه شاید حتی مهمتر از مسئله کمیت آب، موضوع کیفیت آن باشد. یعنی ممکن است در بعضی از مناطق کشور ما آب داشته باشیم، اما به دلیل پایین آمدن کیفیت آن نتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر به مسئله کیفیت آب توجه نشود، واقعا مشکلات و گرفتاری های متعدد و گسترده ای دامن گیر کشور خواهد شد.

وزیر نیرو شیوع آلودگی در آب را عاملی در راستای ایجاد بحران برای سلامت انسان عنوان کرد و گفت: آب آلوده درصورتی که مورداستفاده دام و گیاهان قرار گیرد باعث تهدید سلامت انسانها خواهد شد و زنجیره ای از مشکلات را به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: من میتوانم به جرات بیان کنم که بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور همین پروژه های فاضلابی است که توسط وزارت نیرو در اقصی نقاط کشور در حال اجرا است، به گونه ای که اگر تمام تصفیه خانه هایی که از سال ۱۳۵۷ تا سال ۹۲، در کشور ساخته شده اند را جمع بزنید و تقسیم کنید به این ۳۵ سال، می بینیم که به طور متوسط در هرسال ۵ تصفیه خانه جدید ساخته شده و وارد مدار شده است. این در حالی است که از سال ۹۲ به بعد این رقم به ۱۱ تصفیه خانه در سال افزایش یافته است و ظرفیت تصفیه خانه ها هم بیش از دو برابر شده است .

چیت چیان اضافه کرد: طرح های توسعه ای در این زمینه شتاب خوبی پیداکرده، به طوری که علاوه بر فعالیتهای داخلی وزارتخانه، وزارت نیرو استفاده از ظرفیتهای سایر سازمانها را نیز به گونه ای مدیریت کرده که بتوان در یک هم افزایی از ظرفیت های کلیه سازمانها در این مسیر بهره مند شد و در همین فرایند میبینید که این حرکت ارزشمند توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده که قابل تقدیر است.

وی در ادامه خدمات فولاد مبارکه در زمینه محیط زیست را تحسین کرد و گفت: به دلیل محدودیت هایی که در استان اصفهان در مورد منابع آب وجود دارد، آب موجود در فولاد مبارکه مورد تصفیه قرار میگیرد و دوباره به چرخه مصرف بازمیگردد که این امر میتواند جایگزین بسیار خوبی برای استفاده از آب خام باشد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در اینجا جا دارد از شرکت فولاد مبارکه که این سرمایه گذاری ارزشمند را انجام داده و با راه اندازی این پروژه هم آب برای فعالیت های صنعتی خود تأمین کرده و هم مشکل جدی مردم این شهرستان را مرتفع نموده، تقدیر و تشکر نمود.