۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

اظهارات عجیب مفتی سن‌پترزبورگ درباره پوشش مرد مسلمان

رئیس مرکز روحانیت مسلمانان سن‌پترزبورگ مدعی شد که اگر فردی در یک شهر اروپایی زندگی می کند، نباید ظاهری خلاف عرف آن جامعه داشته باشد.
کد خبر : ۳۶۲۱۳۸
صراط: رئیس مرکز روحانیت مسلمانان سن‌پترزبورگ مدعی شد که اگر فردی در یک شهر اروپایی زندگی می کند، نباید ظاهری خلاف عرف آن جامعه داشته باشد.

به گزارش تسنیم، «پانچایف» رئیس مرکز روحانیت مسلمانان سن پترزبورگ مباحثی را مطرح کرده است که برای مفتیان روسیه امری غیرمتعارف به حساب می‌آید. پانچایف در گفت‌و‌گوی اخیر خود با اینترفاکس مطرح کرد گفت: در شهرهای اروپایی مثل سن پترزبورگ نیازی نیست که مردان مسلمان پوششی داشته باشند که نماینگر اعتقادات مذهبی آنها باشد.

بخشی از این گفتگو را رایزنی فرهنگی ایران در مسکو ترجمه کرده و در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه منتشر می‌شود.

مفتی سن پترزبورگ در مصاحبه با روزنامه نگاران، با اشاره به سو تفاهمی که برای «آندری نیکیتینا» دقایقی بعد از حادثه تروریستی این شهر پیش آمده بود و به خاطر ظاهر و پوشش این فرد اشتباها عکس او در رسانه‌های عمومی انتشار پیدا کرده بود بیان کرد: باید با این واقعیت کنار آمد که اگر فرد ساکن یک شهر اروپایی است، بایستی ظاهری متناسب با عرف آن جامعه داشته باشد. چرا که به نظر من اعتقاد فرد در ظاهر او مثلا در ریش خلاصه نمی‌شود، بلکه اعتقاد او در قلبش ثبت شده است.

وی افزود: کسی که با ظاهر خود جلب توجه می‌کند تا اینکه به همه نشان دهد که او مسلمان است ممکن است فقط ظاهر یک فرد مسلمان را داشته باشد و هیچ سنخیتی با اصل اسلام نداشته باشد؛ در واقع تنها باطن فرد است که اعتقادات فرد در آن نهفته است.

این دیدگاه مفتی سن پترزبورگ برای مفتیان این جامعه بسیار عجیب است و یک نظر غیرمتعارف محسوب می شود. به خصوص اینکه گویی در واقع این دیدگاه خطاب به عوامل اجرایی این مرکز و روحانیون است، چراکه در حقیقت غالبا این افراد از جمله کسانی هستند که همیشه پوشش اسلامی دارند.