۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
بهرام قاسمی:

درباره ستادهای انتخاباتی اظهار نظر نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کمیسیون مشترک برجام در خصوص بدعهدی‌ها بخصوص از جانب آمریکا گلایه‌های خود را مطرح کرد.
کد خبر : ۳۶۲۱۵۶
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کمیسیون مشترک برجام در خصوص بدعهدی‌ها بخصوص از جانب آمریکا گلایه‌های خود را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان شماره 9 این وزارتخانه برگزار شد، روز ملی خلیج فارس که برای ایرانیان بسیار روز مهمی است، روز کارگر و آغاز هفته معلم را به همه ایرانیان تبریک گفت.
 
قدردانی کمیسیون مشترک از پایبندی ایران به تعهدات برجام
 
قاسمی درباره نشست مشترک برجام اظهارداشت: کمیسیون مشترک برجام بر اساس تفاهمات خود برجام که هر ٦ ماه یکبار برگزار شود تشکیل شد و مباحث زیادی را شامل شد. ایران در خصوص بد عهدی‌ها بخصوص از جانب امریکا و برخی سخنان رییس جمهور امریکا که مخل سازکارهای ضد تحریمی است گلایه های خود را مطرح کرد که در بخشهای مالی و بانکی تا حدودی اثر گذار بوده است. از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از ایران به دلیل انجام تعهدات قدردانی شد و بر این صحه گذاشتند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

حمایت کمیسیون مشترک برجام از تفاهم ایران و چین درباره رأکتور اراک
 
وی با اشاره به بیانیه خانم اشمید که در آن همه اعضا بر پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کردند و پایبندی خود به تعهدات را مورد تاکید قرار دادند که باید برجام تداوم یابد. از تفاهم ایران و چین درباره راکتور اراک نیز حمایت کردند که این پیشرفت را مورد صحه قرار دادند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست ایران و آمریکا گفت: چنینی خبری ندارم. آنچه وجود داشته از قبل رایزنی‌های ایران با سایر کشورها است که در حاشیه اجلاس با کشورها انجام میگیرد. ما موضعی که از قبل داشتیم و به آن پایبندیم عدم مذاکره با امریکا در موضوعات خارج از برجام است. در دولت قبل به دلایل انسانی صحبت‌هایی را درباره زندانیان ایرانی داشته‌ایم که در دولت قبلی بوده و در اینجا هم طرف آمریکایی در حاشیه اجلاس درباره زندانیانی که در ایران هستند به طور مشخص گفتگوهایی داشته‌اند اما ما هیچ گفتگوی دو جانبه‌ای نبوده و فقط درباره برجام بوده است.
 
ابراز همدردی پاکستان در حادثه میرجاوه کافی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تعرض پاکستان به مرز میرجاوه توضیح داد: حادثه ميرجاوه حادثه تلخی بود و بار ديگر نشان داد كه در مرزهای پاكستان ثبات و امنيت وجود ندارد. پاكستان در سطحی درباره اين حادثه ابراز همدردی كرد، ولی اين همدردی کافی نیست. لذا پرونده حادثه ميرجاوه در وزارت امورخارجه مفتوح است و با جديت دنبال مي‌شود و هرگونه اقدامی كه برای احقاق حق شهدايمان و فرد گروگان گرفته در خاك پاكستان باشد انجام می‌دهيم.
 
دولت کانادا تفاهم نکند ایرانیان مقیم این کشور رای نمی‌دهند
 
قاسمی در خصوص ممنوعیت دولت کانادا در برگزاری انتخابات در این کشور تصریح کرد: اگر درباره برگزاری انتخابات برای ايرانيان مقيم كانادا تفاهمات با اين كشور صورت نگیرد، امكان ديگری وجود نخواهد داشت و ايرانيان مقيم كانادا مانند سال ٩٢ از رای دادن محروم خواهند شد.

دستگیری تبعه ایرانی در ترکیه در حال پیگیری است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه به اتهام قاچاق تجهیزات نظامی گفت: این مسأله را نه تاييد می‌کنم و نه تكذيب. موضوع در حال پیگیری است.
 
عربستان با درایت بیشتری به رابطه با ایران فکر کند
 
قاسمی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان با بیان اینکه اميدواريم سعودی به واقعيت‌های موجود منطقه توجه و با درايت بيشتری در خصوص مسائل منطقه و رابطه با ايران فكر كند، اظهارداشت: عربستان اطمينان داشته باشد که ايران می‌تواند به عنوان كشوری مقتدر برای امنيت و ثبات منطقه سازنده باشد و در صورتی که این کشور بتواند رفتار و گفتار خود را تصحيح كند اين امكان وجود دارد كه گامهایی برداشته شود.
 
درباره ستادهای انتخاباتی اطلاعات ندارم
 
وی در واکنش به حضور يكی از عوامل حمله به سفارت عربستان در ستاد يكی از كانديداهای انتخاباتی گفت: من در مورد ستادهای انتخاباتی رياست جمهوری اطلاعاتی ندارم و شخصا ممكن است مسائلی را دنبال كنم؛ ولی در اين جایگاه نمی‌توانم در اینباره اظهار نظر كنم.
 
نمی‌توان به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها آستانه را تعطیل کرد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی حضور تركيه در كنار ايران و  روسيه در اجلاس  آستانه را حائز اهميت است عنوان کرد و گفت: اگرچه اختلاف سليقه‌هایی در خصوص برخی مسايل سوريه وجود دارد؛ ولی به دليل اختلاف ديدگاه‌ها نمی‌توان آستانه را تعطيل كرد؛ بنابراين بر ادامه مذاكرات آستانه اصرار داريم و تلاش می‌كنيم آستانه با قدرت بيشتر كار خود را پيش ببرد و در حل بحران سوريه مؤثر باشد.

منافع ملی را سوژه گفتگوی سیاسی نکنیم
 
وی با بیان اینکه افشای اطلاعات محرمانه در حوزه سياست خارجی در ایران مانند هر کشور دیگری جرم است، تصریح کرد: افشای اسرار و اطلاعات می‌تواند منجر به ضرر و زيان بسيار برای امنيت كشور شود و توسط هيچ كس جايز نيست. مسايل سياست خارجی را نبايد به كف خيابانها بياوريم. نباید مسائلی را كه به منافع ملی خدشه وارد می‌كند سوژه گفتگوهای سياسی كنيم.
 
درخواست از ترکیه برای بررسی قتل مدیرعامل جم تی‌وی
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره كشته شدن مدير عامل  جم تی‌وی گفت: اطلاعات تكميلی در اين خصوص نداريم و موضوع از مجاری ديپلماتيك در حال پيگيری است. از دولت تركيه خواستيم موضوع قتل يك شهروند ايرانی را سريعا بررسی و نتيجه را به ما اعلام كند. منتظريم درباره قتل اين شهروند ايرانی اطلاعات بيشتری از دولت  تركيه دريافت  كنيم و پس از آن قضاوت كنيم. سفارتمان در آنكارا پيگير موضوع است و اگر اطلاعات بيشتری بدست بياوريم اطلاع رسانی می‌كنيم.