۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
نماینده تهران:

آموزش و پرورش هنوز جزو اولویت‌ها نیست

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران گفت: متولیان امر، آموزش و پرورش را همچنان مسئله اصلی کشور نمی‌دانند اما تلاش می‌کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد.
کد خبر : ۳۶۲۲۵۰
صراط:دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران گفت: متولیان امر، آموزش و پرورش را همچنان مسئله اصلی کشور نمی‌دانند اما تلاش می‌کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، داود محمدی در نشستی که به منظور فرارسیدن هفته معلم ترتیب داده شده بود با بیان اینکه انجمن اسلامی معلمان همزمان با انقلاب تاسیس شد و موسسان اولیه آن شهیدان رجایی و باهنر بودند گفت: هدف سامان دهی مسائل تعلیم و تربیت و آماده سازی نیروی انسانی بود.


وی افزود: ساماندهی آموزش و پرورش پس از نظام طاغوت به عهده این شهیدان و دیگر موسسان انجمن بود و تاکنون انجمن آثاری هم بر روند تعلیم و تربیت داشته است. ما در سراسر کشور دارای دفتر هستیم و فعالیت داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دارای اساسنامه و پروانه رسمی از وزارت کشور هستیم گفت: افرادی که در انجمن اسلامی معلمان فعال‌اند پایه فکری شان مبانی اسلامی اعتقادی است. در دو حوزه تعلیم و تربیت و مسائل سیاسی و صنفی فعالیت داریم و تشکلی در کشور به لحاظ تعداد و شعبه در ایران همانند این انجمن نداریم.

وی افزود: معتقد به آزادی مطبوعات و آزادی بیان هستیم. از طرفی در یک جامعه مدنی همواره باید احزاب حضور داشته باشند.

وی افزود : انجمن درباره صندوق ذخیره فرهنگیان اعتراضات خود را مطرح کرد. دهها جلسه با دکتر فانی داشتیم. در مجلس هم گروه تحقیق و تفحص در حال انجام مطالعات است که توسط سخنگوی آن کمیته نتایج بزودی اعلام می شود.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران افزود: از زمان وزیر جدید هم مسولان صندوق تغییر کرده اند و تحرک جدیدی در صندوق ایجاد شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره دکتر روحانی فضا برای فعالیت تشکل های صنفی بهتر شد گفت: دکتر فانی مرتبا با تشکل ها جلساتی داشتند و مسائل خود را مطرح می کردند. دغدغه ما صرفا مسائل معیشتی نیست و بالاتر از آن به منزلت آنها توجه داریم. در مجلس هم احساس کردیم متولیان امر آموزش و پرورش را همچنان مسئله اصلی کشور نمی دانند، تلاش می کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بودجه جدید این اتفاق تا حدودی رخ داد و سعی کردیم وضعیت بودجه را بهبود دهیم اما مشکلات اقتصادی کشور بیش از این نتوانست کمکی به افزایش سهم بودجه آن کند.

محمدی تاکید کرد: معتقدیم باید مندرجات سندتحول بنیادین اجرایی شود، مصوبات خوبی در این خصوص داشته‌ایم و مهم آن است که این قوانین عملیاتی شوند.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب بحث دولتی و یا خصوصی بودن انقلاب مطرح بوده است عنوان کرد: آیا دستگاه تعلیم و تربیت را دولت باید به تنهایی اداره کند یا مردم هم در آن مشارکت کنند؟ در این که آموزش و پرورش حوزه حاکمیتی است بحثی نیست اما آیا می توان مردم را مشارکت داد؟ در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد گروه اول بر مشارکتی بودن و گروه دوم بر حاکمیتی بودن صرف آموزش و پرورش معتقدند. به شخصه معتقدم مردم باید در این امر مشارکت کنند.

وی درباره درآمدزایی در آموزش و پرورش گفت: در کمیسیون آموزش بخشی از مباحث این بود که دانشگاهها باید درآمدزایی داشته باشند کما اینکه در بسیاری از کشورها اینگونه است. در آموزش و پرورش هم می توان این کار را کرد. در این خصوص قوانینی وجود دارد اما انجام آن نیازمند یک شهامت است. افراد کمتر به این موضوع تن می دهند زیرا مقاومت هایی در این خصوص وجود دارد. اما به هرحال قوانین در این خصوص موجود است و خلاء قانونی نداریم.

به گزارش ایسنا، حسن خلیل آبادی سخنگوی انجمن اسلامی معلمان نیز در پاسخ به اینکه چرا آموزش و پرورش اغلب از کمبود مدیران قوی رنج برده است گفت: به آسیب شناسی انقلاب برگردیم. تحول اساسی در هر جامعه تا به ثباتی برسد شاید سال‌ها و دهه‌ها به طول بیانجامد. از سوی دیگر نتوانستیم با تحولات جهانی همراه شویم.

وی افزود: تا کنون با نظر خواهی تشکل‌ها چند وزیر برای آموزش و پرورش معرفی کرده‌ایم اما مشکل اساسی این است که آموزش و پرورش هنوز جزو مسائل اساسی کشور نیست. کارنامه وزرایی که پیشنهاد کرده‌ایم مطلوب بوده است.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه دکتر فانی هم برای آموزش و پرورش تلاش بسیاری کرد و نباید آن را نادیده گرفت عنوان کرد: باید عملکرد افراد را منصفانه ارزیابی کرد. تلاش های خوبی صورت گرفته است. توسعه سواد در کشور بالغ بر 90 درصد است در حالی که قبل از انقلاب کمتر از 50 درصد بود. در اقصی نقاط کشور مدرسه داریم و باید در ادامه اصلاح درون زایی در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و هیچ کس مانند معلمان نمی توانند رویه‌های موجود را اصلاح کنند. از مسولان آموزش و پرورش هم می خواهیم نگاه به درون داشته باشند.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان ایران با تاکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش به اولویت اول کشور تبدیل شود بسیاری از مشکلات در آموزش و پرورش حل می‌شود گفت: البته فراتر از مشکلات معیشتی منزلت معلمان حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: درخواست ما همواره ارتقای سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور بوده است.