۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

آمار ساختگی درباره پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس +سند

کد خبر : ۳۶۲۴۰۵
صراط: در حالی شرکت ملی پالایش و پخش از پیشرفت 48 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مرداد ماه سال 92 خبر داد داده است که بر اساس تصاویر و اسناد موجود و اعلام مسئولان ارشد وزارت نفت میزان پیشرفت این پالایشگاه در سال 92 حداقل 65 درصد بود.

به گزارش فارس شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در بیانیه ای اعلام کرد کل پیشرفت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مرداد 92 کمتر از 48 درصد، میزان پیشرفت فیزیکی برای فاز اول حدود 44 درصد و در بخش تولید آب، برق و بخار حدود 62 درصد بوده است که با پیشرفت 75 درصدی اعلام شده که یک عدد کاملا غیر واقعی است، در تناقض است.

در بخشی از متن این بیانیه آماده است: پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سال 1385 برای تصفیه میعانات گازی در سه فاز 120 هزار بشکه ای مجموعا با ظرفیت 360 هزار بشکه در دستور کار قرار گرفت. این پروژه شامل سه بخش 1- احداث خط لوله 36 اینچی به طول حدود 400 کیلومتر به منظور انتقال خوراک پالایشگاه  از عسلویه به بندرعباس2- احداث آبگیر به منظور انتقال آب مورد نیاز پروژه از خلیج فارس 3- ایجاد سه واحد پالایشی 120 هزار بشکه ای میعانات گازی جهت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 13.5 میلیون لیتر نفتگاز، 3.3 میلیون لیتر نفت سفید با استاندارد یورو4 و 2 هزار تن گاز مایع در روز می باشد.

 در واحدهای فرآیندی که موضوعیت اصلی پالایشگاست کلِ پیشرفت طرح تا مرداد 92 کمتر از 48 درصد، میزان پیشرفت فیزیکی برای فاز اول حدود 44 درصد و در بخش تولید آب، برق و بخار حدود 62 درصد بوده است که با پیشرفت 75 درصدی اعلام شده که یک عدد کاملا غیر واقعی است،در تناقض است.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه اعلام شده است در حال حاضر و با راه اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس که از پیشرفت بیش از 97 درصدی برخوردار می باشد، درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای فرآیندی کل پروژه بیش از 90 درصد است که مبین پیشرفت فیزیکی 43 درصدی پروژه از مرداد ماه سال 92 تاکنون است.

فارغ از هرگونه برداشت سیاسی از این بیانیه، نظر مخاطبان محترم را به تصاویر زیر جلب می کنیم.

 

همانطور که در تصاویر هم قابل مشاهده است آقایان عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و بیژن زنگنه وزیر نفت در سال 92 میزان پیشرفت کل پالایشگاه را 65 درصد اعلام کرده اند که البته همین آمار نیز مورد تشکیک است ولی به هرحال نشان می دهد که مسئولان روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش این آمارهایی که مسئولان دولت یازدهم ارائه کرده اند را نیز قبول ندارند.

اما باید گفت این آمارها فقط به این دو گزارش که سایت شانا زیر مجموعه وزارت نفت نیز منتشر کرده است ختم نمی شود بلکه در اوایل سال 93 شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در سال 92 حدود 75 درصد اعلام می کند.

این گزارش در پایان دوباره مخاطبان را به جمله‌ای که در بیانیه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی امده است و از پیشرفت 97 درصدی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 90 درصدی کل پالایشگاه جلب می کنیم که به گفته این مجموعه دولتی عملا افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس درحالی صورت گرفته است که این پالایشگاه کامل نشده است.