۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

شهرك دفاع مقدس خاك مي‌خورد

هدف از تأسيس شهرك‌هاي سينمايي، ايجاد مكاني متمركز و تجهيز شده است كه بتواند تمام يا بخش عظيمي از نياز‌هاي فيلمسازان را تأمين كند، ملزوماتي مانند فضاي مناسب و بدون معارض، تجهيزات مستقر در محل و زيرساخت‌هاي پيش‌بيني شده جهت انجام پروژه‌هاي فيلمسازي.
کد خبر : ۳۶۲۴۴
با استفاده از شهرك‌هاي سينمايي بسياري از هزينه‌هاي توليد فيلم اعم از هزينه‌هاي ثابت و متغير كاهش مي‌يابد و امكان استفاده دوباره از دكوپاژ‌هاي ساخته شده و فضا‌سازي‌هاي انجام شده، براي پروژه‌‌هاي بعدي، ميسر مي‌شود.
به خصوص در ساخت فيلم‌هاي جنگي يا تاريخي كه في‌نفسه هزينه‌‌بر بوده و بر عكس بسياري از فيلم‌هاي اجتماعي، براي پيدا كردن مكاني مناسب با مشكلات بيشتري مواجه خواهد بود.
به دنبال احساس نياز در زمينه ايجاد محيطي براي توليد فيلم‌هاي با موضوع جنگ تحميلي، خوشبختانه از سال ۷۳ كه شهرك سينمايي دفاع مقدس آغاز به كار كرد، كمك شاياني به ساخت فيلم‌هاي جنگي و تاريخي نمود؛ مجموعه عظيمي كه در نزديكي پايتخت محيط جغرافيايي‌اش بسيار به مناطق جنوبي و عملياتي كشور شباهت دارد و تجهيزات و ماشين‌آلات نظامي گرد آمده در آن مجموعه مي‌تواند نياز‌هاي تسليحاتي فيلم‌‌هاي جنگي را رفع كند.
فضاسازي‌ها، سنگربندي‌ها و خاكريز‌هاي موجود در شهرك سينمايي دفاع مقدس، به خوبي با شرايط واقعي دوران دفاع مقدس همخواني دارد. تعداد فيلم‌هاي سينمايي، داستاني و سريال‌هاي تصويربرداري شده در اين مجموعه به بيش از۹۰۰ عدد رسيده است و در ميان آنها مي‌توان از پروژه‌هايي مانند يوسف پيامبر، در چشم باد و اخراجي‌هاي ۱ و ۲ نام برد. در برخي موارد مانند سريال يوسف پيامبر كه دكورهاي باقي مانده از سريال‌ها مي‌تواند محلي براي جذب گردشگر باشد، متأسفانه بعضي تهيه‌كنندگان و كارگردان‌ها ترجيح مي‌دهند به‌جاي بهره‌گيري از اين محيط آماده و مناسب، خود رنج پيدا كردن منطقه‌اي مشابه را به جان خريده، سپس هزينه‌هاي سنگيني را جهت جا به جايي عوامل و تجهيزات متقبل شوند. البته اكثراً اين نوع حركت‌ها توسط مديراني است كه از بودجه‌هاي دولتي استفاده مي‌كنند.
به دليل بودجه‌دهي قابل توجه جهت انجام پروژه‌هاي سفارشي، از اين قبيل ريخت و پاش‌ها و حيف و ميل‌كردن بيت‌المال بسيار ديده شده است. به‌‌رغم توان قابل توجه شهرك سينماي دفاع مقدس در پشتيباني فيلم‌هاي جنگي و تاريخي، به دليل همين بدسليقگي‌ها، بخش زيادي از ظرفيت شهرك بلا استفاده مانده و خاك مي‌خورد.
محمد صادق عابديني