۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹

حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست

‌مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست.
کد خبر : ۳۶۲۵۰۷
صراط: مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست.

عبدالناصر میرچی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اخبار منتشر شده درباره فروش کاخ رضا شاهی گچسر صحت دارد. الان از بازدید از این کاخ بازمی‌گردم و باید بگویم حال و روز این اثر تاریحی وحشتناک است.

میرچی با ابراز عقیده مبنی بر اینکه «تجربه نشان داده بنیاد مستضعفان به هیچ وجه نگهدار و امانتدار خوبی برای میراث این کشور نیست»، خاطرنشان کرد: خوشحالم که این کاخ به بخش خصوصی فروخته شده چون لااقل از ادامه تخریب آن جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: با گفت‌وگویی که با خریدار کاخ داشتم، بنا شده در اسرع وقت به میراث فرهنگی مراجعه کند تا دستور لازم برای مرمت و بازسازی این کاخ از سوی میراث فرهنگی صادر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز تاکید کرد: کاخ رضا شاهی اثری ثبتی است و به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری آن داده نمی‌شود.

میرچی خاطرنشان‌کرد: تا زمانی که مسئولیت میراث فرهنگی استان را دارم به ارگانی حق دست درازی به میراث گذشتگان و سرمایه‌های آیندگانمان را نخواهم داد.

وی درباره وضعیت حال حاضر کاخ رضا شاهی گفت: بخش زیادی از این کاخ مخروب شده و حال و روزش اشک هر کسی که به تاریخ ایران عرق دارد را درمی‌آورد.

میرچی افزود: در حال حاضر لودرهایی در محوطه این کاخ مشغول کار هستند تا در مرحله اول محوطه سازی لازم برای این کاخ انجام شود تا در مرحله بعد به مرمت و بازسازی بنای آن برسیم.

کاخ رضا شاهی گچسر مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، روستای گچسر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.