۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲

فتوای امام‌خامنه‌ای منشاء‌اتحاد جهان‌اسلام

کد خبر : ۳۶۳۵۲
 یک روحانی کاروان حج گفت: فتوای عالمانه مقام معظم رهبری آثار مطلوبی در وحدت جهان اسلام و صدور فتواهای جدید از سوی علمای الازهر داشت.

به گزارش صراط حجت‌الاسلام سید‌محمد صادق جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس؛ در مورد مساله وحدت در حج گفت: حجاج باید سعی کنند، اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن و ائمه اطهار(ع) را مد نظر قرار داده و باعث زینت اسلام باشند.
وی افزود: مسلمانان با رعایت شئون و حفظ وحدت در نزدیک شدن امت اسلام به هم کمک کنند.

* فتوایی که خود سرمنشاء بود

این روحانی کاروان با اشاره به فتوای عالمانه مقام معظم رهبری در سال گذشته مبنی بر حرمت اهانت به مقدسات سایر مذاهب گفت: این فتوا آثار مطلوبی در جهان اسلام داشت و به تبع آن فتاوی خوبی که تماما آهنگ بیداری و وحدت اسلامی را دنبال می‌کرد، از سوی علمای الازهر مصر صادر شد.

*سنخیت بین زائر و مزور

وی تأکید کرد: یک زائر حج باید حفظ شئونات اسلام را داشته و خود مبلغ  مروج اسلام باشد و توجه داشته باشد که او زائر خانه خدا و قبر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است و همچنین زائر ائمه (ع) است و توجه داشته باشد که باید بین زائر و مزور سنخیت ایجاد شود.
حجت‌الاسلام جلالی تأکید کرد: این سنخیت همان معرفت و آشنایی با وظایف و مناسک حج و رعایت شئونات ظاهری و باطنی حاجی است.
وی تأکید کرد: همان گونه که نخ و پارچه‌ای که روی خانه خدا انداخته می‌شود، قبل از آنکه بافته شود و به عنوان پرده خانه خدا استفاده شود، ارزش بسیار معمولی و محدود داشته، اما پس از آنکه بر روی خانه خدا قرار گرفت، ارزش بسیار فراوان پیدا می‌کند، انسان هم وقتی زائر خانه خدا می‌شود، قدر و ارزش پیدا می‌کند و باید قدر این حالت را بدانند.
حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: یک حاجی باید بعد از برگشت از سرزمین وحی قدر و منزلت خود را حفظ کند و دور و بر گناه و حرام نرود.

*خدای کعبه همه جا هست

حجت‌الاسلام جلالی در پاسخ به این پرسش که چه کار کنیم آثار حج بعد از سفر باقی بماند، گفت: رعایت چند نکته لازم است، اول اینکه زائر بداند وقتی در مکه به طواف خانه خدا رفت، آن خدا را در تمام مراحل زندگی همراه و ناظر بداند که خداوند فقط در مکه و مدینه نیست، دوم اینکه وقتی شیطان را در جمرات رمی می‌کند، آنجا تمرین و تعهدی است که انسان در تمام مراحل زندگی بتواند هوای نفس و شیطان را در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود رجم کند.
این روحانی کاروان افزود: حاجی بعد از تقصیر یعنی کوتاه کردن مو و یا حلق(تراشیدن موی سر) بداند در تمام زندگی خود را مزین به رعایت دستورات اسلام بکند.

* کامل شدن حج با معرفت امام

حجت‌‌‌الاسلام جلالی افزود: یکی از حالت‌های عرفانی و معنوی حاجی شناخت امام(ع) است که فرمودند «تمام‌الحج معرفة ‌الامام» یعنی حج کامل با شناخت امام حاصل می‌شود که البته به طور قطع امام زمان(عج) در عرفات در جمع حجاج حضور دارند و شاهد و ناظر اعمال و رفتار و حتی نیات حجاج هستند.
وی تأکید کرد: انشاء‌الله حج ما با امضای امام زمان(ع) مورد قبول و رضایت خداوند قرار گیرد.
جلالی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از فراموشی حالات به دست آمده حج در زندگی جلوگیری کرد، گفت: توجه به خدا و ذکر خدا انسان را از غفلت باز می‌دارد، انسان زمانی دچار گناه و معصیت می‌شود که خدا را فراموش کند، یا خود را به فراموشی بزند، بنابر این باید تمرین کنیم که از خدا غافل نشویم.

* بازار گردی شایسته زائر حج نیست

این روحانی کاروان در مورد پدیده بازارگردی زائران حج گفت: باید توجه شود، وقت محدود و با ارزش که در مکه و مدینه و مکان‌های مقدس در اختیار زائر قرار می‌گیرد، خدایی نکرده به غفلت و بازارگردی تلف نشود، چون فرصت عبادت کم است و اکثر کالاهای موجود بازار واقعا بی‌کیفیت است.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: بهترین لحظات عمر خود را با نماز خواندن، قرآن بگذرانند و دو رکعت در مسجد‌النبی ثواب چند هزار نماز دارد، دو رکعت در مسجد قبا، معادل یک عمره، دو رکعت در مسجد‌الحرام معادل یک میلیون رکعت نماز است.

*نگاه کردن به کعبه عبادت است

وی افزود: یکی از اعمال مسجد‌الاحرام نگاه کردن به کعبه است که خود آن عامل توجه به خدا و ثواب دارد و از دستورات سفر است.

* تن خسته بعد از بازار را به حرم مبر

این روحانی کاروان گفت: حیف است زائر وقت خود را در بازار بگذراند و بعد از خرید اجناس بی‌کیفیت چینی و نامرغوب که اکثراً بهتر از آن در ایران وجود دارد و هم ارز(پول) و هم عرض(آبروی خود را) می‌دهد و کالای بی‌کیفیت خریداری می‌کند و پس از اینکه خسته شد، سپس به حرم می‌رود و موفق به زیارت با حضور قلب نمی‌شود.
وی افزود: نباید با حالت خستگی بعد از بازار گردی به زیارت برویم که این خسران است، زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری هم پول و هم آبروی خود را می‌دهیم که کالای بی‌کیفیت خارجی بخریم و فرصت محدود زیارت و عبادت از ما گرفته می‌شود.
حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه در عربستان اجازه نمی‌دهند سوغاتی تبرک شود و به شدت با آن برخورد و مخالفت می‌شود، گفت: بنابر این بهتر است کالای مورد نیاز برای سوغاتی را از کشور خود تهیه کنیم که هم منافع آن به هموطنان مان می‌رسد و هم از خروج ارز جلوگیری می‌شود.
وی تأکید کرد: البته مقدار اندکی سوغاتی به عنوان تبرک و استحباب سفر اشکال ندارد.

*سوغاتی هم شان سفر حج باشد

این روحانی کاروان در مورد نوع سوغاتی گفت: در خرید سوغاتی هم شئون سفر معنوی حج باید رعایت شود، از خرید اجناس لهو و لهب و عروسک‌های با آهنگ‌های زننده غربی خودداری شود که در شأن یک زائر خانه خدا نیست که از این قبیل سوغات هدیه ببرد.
وی تأکید کرد: در خرید سوغاتی و هدیه دادن باید رضای خدا و خشنودی پیامبر اکرم و امام عصر(ع) در نظر گرفته شود و این همان است که زائر باید از اول و آخر خود را هم سنخ مزور قرار دهد.
حجت‌الاسلام جلالی افزود: در حمایت و تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری اعمال حج دو جنبه فردی و اجتماعی دارد، اعمال فردی از همان اول با آشنایی با معارف حج و مناسک آن شروع می‌شود.
وی افزود: حاجی که ابتدا محرم می‌شود، نیت می‌کند و با نیت قربت‌الی‌الله انجام می‌دهد و این تقرب به خدا به معنای تقرب مکان و زمانی نیست که ما در تمام عمر تقرب به خدا داریم، بلکه این تقرب روح ما به خداست.
حجت‌الاسلام جلالی افزود: حاجی از ابتدا باید از نظر روح و روان به خدا نزدیک شود و در نیت شرط شود، محرمات احرام که 24 مورد است ترک شود و بعد آموزش مناسک حج را ببیند.
وی افزود: در ورود به مسجدالحرام و اعمال طواف و نماز طواف، سعی صفا  و مروه، تقصیر و اعمال عمره تمتع که از روز هشتم ذیحجه که به یوم‌الترویه یعنی روز آب برداشتن مشهور است، آماده حرکت و کوچ به سمت عرفات می‌شود. از ظهر روز نهم اعمال حج تمتع با وقوف در عرفات شروع می‌شود سپس وقوف در مشعر و رمی‌جمرات انجام می‌شود که هر کدام برای زائر حالت عرفانی و معرفت ایجاد می‌کند و همه اینها برای اثبات بندگی خداست و در رمی جمرات باید در نظر داشته باشند، این سنگ زدن به تمام شیاطین و هوای نفس در طول عمر است.

*قربانی کردن اطاعت محض از خدا

حجت‌الاسلام جلالی افزود: قربانی کردن در راستای اطاعت از فرمان خدا انجام می‌شود، به ویژه اینکه حضرت ابراهیم(ع) در آن رؤیای صادقه اطاعت از فرمان خدا انجام داد و بعد از آن که هم ابراهیم و هم اسماعیل از امتحان موفق و سربلند بیرون آمدند خداوند متعال ذبحی را از بهشت به جای حضرت اسماعیل فرستاد.
این روحانی کاروان در مورد جنبه اجتماعی حج گفت: ‌زائر باید بداند تمام چشم‌ها به این اعمال دوخته و تمام مسلمانان با عقاید گوناگون از اقصی‌نقاط دنیا به حج می‌آیند و حتی افراد غیرمسلمان به اعمال حج و منطقه مکه توجه دارند و از نظر اجتماعی حاجی باید مبلغ اسلام و زینت‌دهنده پیامبر عظیم الشأن باشد.