۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹

بازیگر زن: نباید به زندگی مجردی عادت کرد

روشنک عجمیان بسیاری از مخاطبان تلویزیونی را به یاد سال 81 و سریال ماندگار کوچه اقاقیای رضا عطاران می‌اندازد، سریالی که با وجود گذشت 15 سال از پخش ابتدایی، هنوز هم بازپخش‌های پرمخاطبی را در شبکه‌های تلویزیونی پشت‌سر می‌گذارد.
کد خبر : ۳۶۳۸۶۹
صراط: روشنک عجمیان بسیاری از مخاطبان تلویزیونی را به یاد سال 81 و سریال ماندگار کوچه اقاقیای رضا عطاران می‌اندازد، سریالی که با وجود گذشت 15 سال از پخش ابتدایی، هنوز هم بازپخش‌های پرمخاطبی را در شبکه‌های تلویزیونی پشت‌سر می‌گذارد.

«جایزه بزرگ»، «پیله‌های پرواز»، «مرد هزار چهره» و «راه در رو» از دیگر مجموعه‌هایی بود که با حضور عجمیان روی آنتن تلویزیونی رفت. روشنک عجمیان چند ماهی است با مجموعه «شهرک جیم» هر شب روی آنتن شبکه سه سیما حضور دارد. پای صحبت این بازیگر نشسته‌ایم تا بپرسیم چطور تعادل را میان زندگی خصوصی و حرفه‌ای‌اش برقرار می‌کند.

خانم عجمیان! نقش خانواده را در جایگاه امروز خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت‌های خانواده نقش بسیار مهمی در موقعیت این روزهای من داشته، چون 23 سال پیش اگر تشویق‌های پدرم و در ادامه پیدا کردن یک کلاس بازیگری از سوی او نبود، شاید اصلا من پا به این عرصه نمی‌گذاشتم و در ادامه هم ایشان همیشه همراه و منتقد کارهایم بودند. در زندگی مشترک هم همسرم باعث شده خیلی درست‌تر در مسیر حرفه‌ای‌ام قدم بردارم.

در روزگار مدرن، خیلی از خانم‌ها در کنار وظایف خانه، از جایگاه شغلی در اجتماع هم برخوردارند، به نظر شما چگونه می‌توان، هر دو نقش را به درستی ایفا کرد بدون این‌که خللی در نقش دیگر ایجاد شود؟

در کشور ما وظایف خانم‌ها بیشتر از آقایان است اما با یک مدیریت درست می‌توان از پس هر دو این نقش‌ها برآمد و به نظر من با همدلی و درک متقابل می‌توان این کار را انجام داد. هماهنگی این دو نقش بخصوص در شغل ما بسیار سخت است بخصوص با وجود فرزند، اما من از خودم گذشتم تا هم به فرزندم برسم، هم به خانه و زندگی و هم این‌که در کارم کم نگذارم.

شرایط نادرست جامعه مدرن، خانم‌ها را به سمت مرد شدن پیش برده و انگار زنان برای این‌که موفق باشند باید هر چه بیشتر از جنسیت خود فاصله گرفته و به سمت مرد شدن قدم بردارند. به نظر شما این مساله چه تاثیراتی بر نهاد خانواده می‌گذرد؟

بله خانم‌ها پا به پای آقایان کار می‌کنند، مانند همه جای دنیا اما به نظر من این‌که خانم‌ها از جنسیتشان فاصله بگیرند اتفاق بدی است. زن‌ها در زندگی بخصوص در زندگی مشترک باید یک زن به تمام معنا باشند و فاصله گرفتن زن‌ها از جنسیتشان، آفت زندگی مشترک است و می‌تواند یکی از دلایل طلاق‌هایی باشد که این روزها بسیار هم زیاد شده است.

افزایش سن ازدواج و افزایش زندگی‌های مجردی از دیگر پیامدهای مدرن شدن جوامع است که این روزها در جامعه ما به وفور دیده می‌شود. این دو مساله چه تاثیری روی جوانان دارد و چگونه می‌توان از این مسائل دوری کرد؟

به نظر من بازگشت به سنت‌ها در ازدواج یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به داد مشکلات این روزهای جوانان ما برسد. متاسفانه برخی از دختران در عین این‌که خانواده هایشان در تهران هستند، جدا از خانواده زندگی می‌کنند به بهانه‌هایی مثل این‌که نمی‌توانیم همدیگر را درک کنیم، اما به نظر من زمانی که آدم‌ها به زندگی مجردی عادت می‌کنند و سنشان بالا می‌رود، تمایلشان برای ازدواج کمتر می‌شود. برخی‌ها هم تقلید از سبک زندگی غربی را بهانه‌ای برای زندگی‌های مجردی خودشان می‌دانند در حالی که اینجا ایران است و ما فرهنگ و سنت‌های مخصوص به خودمان را داریم و روش‌های زندگی غربی برای زندگی ما نمی‌تواند کاربردی باشد. از طرف دیگر زندگی مجردی باعث می‌شود افراد بعد از ازدواج هم تاب تحمل زندگی با فرد دیگری را زیر یک سقف نداشته باشند و زندگی‌ها پس از یکی دو سال به جدایی ختم شوند.

ازدواج و تشکیل خانواده چقدر می‌تواند در سلامت روحی، شغلی و اجتماعی یک فرد تاثیرگذار باشد؟

وقتی زندگی مشترک پر از آرامش و عشق باشد، آدم‌ها براحتی با مشکلات بیرون از خانه برخورد می‌کنند و در خانه‌ای که کوچک‌ترین واحد جامعه است، آرامش حکمفرما می‌شود.

یکی از اتفاقاتی که در جریان مدرن شدن جوامع می‌افتد، افزایش ارتباطات در فضاهای مجازی است و این روزها اکثر مردم ساعت‌های زیادی را در اپلیکیشن‌های موبایلی خود سر می‌کنند. به نظر شما این اتفاق چه پیامدهایی را در خانواده و اجتماع ما به‌دنبال دارد؟

خیلی آمارهای طلاق ما کم بود این فضاهای مجازی هم کمر به نابودی زندگی‌های خانوادگی بسته‌اند. خانواده‌ها به جای این‌که شب‌ها با هم صحبت کنند و دور هم باشند، در فضاهای مجازی به سر می‌برند. به نظر من این روابط مجازی که متاسفانه در این شبکه‌ها ایجاد می‌شود، نامش تعامل و معاشرت نیست، فاجعه است.

افزایش طلاق یکی از دغدغه‌های این روزهای جامعه ماست، به نظر شما چه اتفاقی باعث می‌شود قبح طلاق این‌گونه ریخته شود و در نهایت چگونه می‌توان خانواده‌ها را از این خطر خانمانسوز دور نگه داشت؟

بی‌ریشه شدن ازدواج‌ها و خانواده‌ها باعث شده قبح طلاق ریخته شود. یک دوره‌ای این اعتقاد وجود داشت که باید با لباس سفید به خانه شوهر رفت و با کفن بیرون آمد، اما الان خانواده‌ها به فرزندانشان می‌گویند اگر مشکلی هست طلاق بگیرید و این مساله باعث می‌شود قبح طلاق ریخته شود. در نهایت به نظر من اگر در خانه خودمان شادی را جست‌وجو کنیم از این آسیب‌ها به دور خواهیم بود.