۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
عبدالملکی در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

پیروزی روحانی به این معنا نیست که مردم سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول دارند

کد خبر : ۳۶۴۱۰۷

صراط: عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: کسانی که به دولت روحانی رأی دادند کسانی هستند که به وضعیت اقتصادی کشور معترضند و این توهم که رأی آوردن روحانی نشانه قبول سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم است یک توهم بسیار خطرناک است.

حجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگوی مشروح با فارس، در رابطه با مشکلات اقتصادی کشور و رویکرد دولت دوازدهم در این خصوص گفت: وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی محصول رویکرد گذشته دولت یازدهم است. در این مدت از یک سمت معیشت مردم روز به روز بدتر و از طرفی مسئله بیکاری از یک مشکل به یک بحران تبدیل شده است.

* چشم‌انداز اقتصادی کشور در صورت عدم اصلاح رویکرد دولت امیدوارکننده‌ نخواهد بود

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در این سال‌ها این رویکرد باعث شده از طرفی ساختارهای کلان اقتصادی مانند نظام بانکی و ساختار اقتصادی دولت تا حد زیادی آسیب دید، شبکه بانکی تا حد ورشکستگی قرار گرفت و از لحاظ بودجه دچار آسیب‌های جدی شد.

عبدالملکی تاکید کرد: در دولت یازدهم بدهی‌های دولت به شدت افزایش پیدا کرده است و اگر بخواهد همین روند ادامه پیدا کند چشم‌انداز اقتصادی کشور، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای نخواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: همه اینها باعث می‌شود که دولت حتما رویکردش را اصلاح کند و اگر این اتفاق رخ ندهد به هر حال ممکن است دچار مشکلات بسیار جدی‌تری شویم.

* پیروزی روحانی به این معنا نیست که مردم سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول دارند

عبدالملکی خاطرنشان کرد: رای آوردن روحانی اصلا به این معنا نیست که مردم سیاست‌های اقتصادی این دولت را قبول دارند و به هیچ عنوان اینگونه نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: کسانی که به دولت روحانی رای دادند کسانی هستند که در عین حال مشکلات اقتصادی جدی دارند و به وضعیت اقتصادی کشور هم شدیدا معترض هستند. اینکه توهمی ایجاد شود که رای آوردن روحانی به این معناست که سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم مناسب بوده است و باید ادامه پیدا کند یک توهم بسیار خطرناک است.

وی افزود: دولت خودش همه این مسئله را درک می‌کند و کافی است یک نظرسنجی از مردم کند تا خیلی دقیق‌تر این موضوع را متوجه شوند.

وی گفت: دولت یازدهم با رقیب هراسی و ایجاد این شائبه که اگر رقیب ما پیروز شود بگیر و ببندها زیاد می‌شود و خیابان‌ها را دیوار می‌کشند و مسائلی از این دست کاری کرد که مردم به روحانی رای دهند.

* دولت برای رفع مشکلات اقتصادی باید رویه گذشته را کنار بگذارد

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دولت اگر می‌خواهد مسائل و مشکلات را حل کند باید رویه گذشته را کنار بگذارد، رویه گذشته مبتنی بر نظریه توسعه وابسته بوده و فعالیت و اقدامات با نگاه به بیرون و نفی ظرفیت‌های داخلی پیگیری می‌شده است.

عبدالملکی تاکید کرد: دولت دوازدهم برای رفع مشکلات باید رویکردش را عوض کند و به درون کشور بازگردد و به خصوص عنصر تولید را در صدر همه برنامه‌هایش قرار بدهد و بدون هیچ نوع تعارضی همه تشکیلات خود را به نفع تولید و تقویت ساختار تولید بسیج کند.

وی تصریح کرد: امروز نظام بانکی با سفته‌بازی حرکت می‌کند و همین باعث شده که نه تنها تولیدی اتفاق نیفتد بلکه شبکه بانکی هم در مرز ورشکستگی قرار بگیرد.

* سیاست‌های فرهنگی دولت جامعه را به سمت رفاه طلبی خالی از تلاش پیش می‌برد

عبدالملکی خاطرنشان کرد: سیاست‌های خارجی دولت عمدتا به نفع توسعه واردات و توسعه صادرات مواد خام و نفی تولید است. سیاست‌های فرهنگی دولت هم به طور غیرمستقیم روحیه کار و تلاش را از دولت می‌گیرد و جامعه را به سمت رفاه طلبی خالی از تلاش پیش می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت یازدهم از نظرات کارشناسان، اساتید دانشگاه و منتقدان حوزه اقتصادی استفاده کرده است یا خیر، گفت: متاسفانه تاکنون در این رابطه هرگز به ما مراجعه نشده است، اگر دولت می‌خواهد مسئله کمک گرفتن از منتقدان از حد شعار و از حد بازی سیاسی فراتر برود و باید مکانیزم مشخصی را برای آن در نظر بگیرد.

وی گفت:‌ چند سال پیش دولت یازدهم مطرح کرد می‌خواهیم از دیدگاه‌های کارشناسان و اقتصاددانان استفاده کنیم. بعد یک اطلاعیه دادند که هر کسی نظری دارد به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ارسال کند ما به نوبخت گفتیم این کاری که می‌کنید مانند این است که یک بیمار در روزنامه آگهی بدهد و بگوید پزشکان نسخه‌های خود را برای من ارسال کند.

این استاد دانشگاه افزود: دولت اگر می‌خواهد کار جدی در این خصوص انجام دهد باید صاحب‌نظران حوزه اقتصادی را دعوت می‌کرد و نظرات آنها را گوش می‌داد و بعدا اقدام می‌کرد اینکه هر کسی نظری دارد پست کند یعنی من دارم شما را بازی می‌دهم و هیچ متخصص و استاد دانشگاهی در این بازی‌ها خودش را قاطی نمی‌کند.

* ادعای دولت پیرامون استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و منتقدان بازی سیاسی بود

وی ادامه داد: متاسفانه دولت یازدهم هر چیزی را که در مورد استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و منتقدان مطرح کردند نه تنها سوری بود بلکه بازی سیاسی بود. اگر دولت دوازدهم می‌خواهد دچار این آسیب نشود باید یک مکانیزم را برای این کار قرار دهد. 

عبدالملکی خاطرنشان کرد: اگر از منتقدان و کارشناسان دعوت شود حتما کمک خواهند کرد زیرا این مسئله به منافع ملی ما مربوط است و اگر ما با رویکرد دولت یازدهم هم مخالف باشیم اما نهایت کمک را خواهیم کرد.

وی در رابطه با لغو سخنرانی‌اش در دانشگاه‌ها در ایام انتخابات گفت: در ایام انتخابات که مشکلاتی در این خصوص وجود داشت ولی مشخص نیست که بعد از انتخابات چه رویکردی خواهند داشت. این می‌تواند نشان دهد دولت به منتقدان با هر تخصصی که داشته باشند تمایلی نشان نمی‌دهد.

برچسب ها: صراط اقتصاد