۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
در انتخاب رییس مجلس چه گذشت؟

تاثیر 33 نماینده نزدیک به جبهه پایداری در کاهش آرای لاریجانی/ نمایندگانی که تضعیف رییس اصولگرای مجلس را از نان شب واجب‌تر می‌دانند!

چنین اقدام و تاکتیکی نشان می دهد که نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری نه تنها به تاثیر میزان آرای رییس مجلس بر قدرت او و در نهایت قدرت مجلس شورای اسلامی نمی‌اندیشند بلکه تلاش دارند با کاهش آرا، از این اهرم آن هم علیه اصولگرایان غیر از خود و نه اصلاح طلبان، استفاده سیاسی کنند.
کد خبر : ۳۶۵۳۸۳
گروه سیاسی صراط - کاهش آرای علی لاریجانی در انتخابات هیات رییسه مجلس آن هم در حالی که هیچ یک از سه فراکسیون اصلی، رقیبی برای او معرفی نکرده بودند، قابل تامل است.

به گزارش صراط، لاریجانی در انتخابات هیات رییسه برای سال دوم مجلس دهم، 204 رای آورد و 64 رای باطله نیز در گلدان ریخته شد. این در حالی است که یک سال قبل، و با 237 رای به صندلی ریاست رسیده بود. یعنی 33 رای از آرای او کاسته شده است.

دلیل این موضوع را باید در عملکرد یک طیف خاص در مجلس جست جو کرد. سال گذشته فراکسیون امید برای انتخابات هیات رییسه موقت، محمدرضا عارف را به عنوان کاندیدای ریاست معرفی کرد. نتیجه رقابت 173 به 103 به سود لاریجانی بود. این نتیجه باعث شد تا عارف از نامزدی در انتخابات هیات رییسه دائم انصراف دهد. در نتیجه لاریجانی با 273 رای رییس شد.

با این وجود، در روز انتخابات هیات رییسه دائم، مصطفی کواکبیان در اقدامی عجیب بدون حمایت فراکسیون امید نامزد ریاست شد. هرچند خود او ادعا داشت قبل از شروع رای گیری انصراف داده اما نام او ثبت شده بود و 11 رای نیز به نامش ریخته شد. حضور کواکبیان و احتمال قابل توجه بودن آرای او باعث شد همه اصولگرایان از جمله نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری به شکل متحد به علی لاریجانی رای دهند. هرچند که پیشتر اخبار ضد و نقیضی در خصوص رای این دسته از نمایندگان به گوش می رسید.

اما در انتخابات امسال، رقیب اصلاح طلبی برای لاریجانی وجود نداشت. از این رو، خطری برای ریاست او را تهدید نمی کرد و به همین دلیل مخالفان سرسخت لاریجانی و نزدیکان به جبهه پایداری نه تنها ضرورتی برای رای دادن به او احساس نمی کردند، بلکه می توان گفت از کاهش آرای لاریجانی خرسند هم بودند. چراکه با می توانستند با متهم کردن او به تعامل بیش از حد با دولت روحانی، از این موضوع استفاده تبلیغاتی کرده و چنین وانمود کنند که دلیل کاهش آرای لاریجانی عملکرد او در این خصوص بوده است.

از این رو، به نظر می رسد کاهش 33 رای روحانی را باید به نمایندگان عضو یا نزدیک به جبهه پایداری منتسب کرد. نکته جالب توجه اینکه تعداد نمایندگان عضو یا نزدیک به جبهه پایداری نیز دقیقه 33 نفر است. در حال حاضر، بر اساس آمار، 24 عضو جبهه پایداری عضو مجلس دهم هستند و9 نفر از دیگر نمایندگان نیز اگرچه عضو این جبهه نیستند اما گرایش سیاسی مشابهی دارند. یعنی در مجموع 33 نفر.

چنین اقدام و تاکتیکی نشان می دهد که نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری نه تنها به تاثیر میزان آرای رییس مجلس بر قدرت او و در نهایت قدرت مجلس شورای اسلامی نمی‌اندیشند بلکه تلاش دارند با کاهش آرا، از این اهرم آن هم علیه اصولگرایان غیر از خود و نه اصلاح طلبان، استفاده سیاسی کنند.