۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

اعلام آمادگی رییس‌جمهور افغانستان برای صلح با طالبان

کد خبر : ۳۶۶۰۹۹
صراط: «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست «پروسه کابل» گفت: شما در کنار ما و ما در کنار شما ایستادیم تا به خشونت چه در کابل، لندن، بروکسل، ترکیه، عراق و یا سوریه پایان دهیم.

به گزارش فارس، نشست بین‌المللی کابل برای بررسی مبارزه با تروریسم و روند صلح افغانستان با سخنرانی « محمد اشرف غنی » رئیس جمهور افغانستان در کابل آغاز بکار کرد.

«محمد اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان در نشست کابل خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت: شما در کنار ما و ما در کنار شما ایستادیم تا به خشونت  چه در کابل، لندن، بروکسل، ترکیه، عراق و یا سوریه پایان دهیم.

اشرف غنی در این نشست گفت: امروز در کابل گردهم آمده‌ایم تا همبستگی خود را در برابر ترور و وحشت ابراز و روی روندی گفتگو کنیم که به صلح عادلانه خاتمه یابد.

رییس جمهور افغانستان خطاب به شرکت‌کنندگان، گفت: شما در شهری قرار دارید که مردم آن در سوگ صدها فرزند خویش که در خشونت‌های تروریستی جان‌هایشان را از دست دادند، عزادار هستند.

وی افزود: مخالفان مسلح ادعا می‌کنند که مبنای جنگشان دین است، اما اسلام دین صلح است و آنانی را که این جانیان به قتل می‌رسانند همه مسلمان  هستند.

اشرف غنی با بیان اینکه سازمان ملل رشد چشمگیر این پدیده شوم، توسعه فعالیت‌ها و قصاوت و بی رحمی در حملات آنها را شاهد بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که مخالفان مسلح خارجی در 2 سال اخیر از 200 به 11 هزار افزایش یافته است.

رییس جمهور افغانستان گفت: در پاسخ به این تهدید، جهان باید ما را یاری کند ما امروز بخاطر این جمع شده‌ایم که جامعه جهانی تعهد کرده است که پدیده تروریسم، حمایت کشورها از آن و حمایت فرامرزی از تروریسم را تحمل نخواهد کرد.

وی بیان کرد: امروز، ما از جهانیان می‌خواهیم تا به تعهداتی که سپرده اند، عمل کنند و خشونت‌ها باید پایان و ترور دیگر خاتمه یابد.

اشرف غنی گفت:معتقد هستم که اگر صحبت در مورد صلح شود و نیات نیک نهفته باشد و بیشتر موانع دور شود.

رییس جمهور افغانستان گفت: ما مشکلات خود را می‌پذیریم و رد نمی‌کنیم که مشکلات داخلی در ادامه جنگ نقش داشته است، ما، برنامه اصلاحات خود را نیز در بروکسل، وارسا و مونشن و نیز در کابل به حضور جامعه جهانی تقدیم کردیم.

وی اظهار داشت: کلید اساسی برای داشتن اعتماد لازم برای انجام مذاکرات بستگی به موفقیت ما در اجرای اصلاحات در بخش‌های امنیتی و چالش کنونی برای ما اجرای اصلاحات در وزارت کشور است.

اشرف غنی گفت: می‌دانیم رفع این چالش ساده نخواهد بود بلکه با مقاومت های مواجه خواهیم شد، اما اراده ما بر اجرای آن است و تقویت نیروهای امنیتی ما به این معناست که طالبان نمی‌توانند از دید نظامی برنده شود.

رییس جمهور افغانستان تصریح کرد: ما قبلا اعلام کرده ایم که هدف ما برای صلح و نه برای پیروزی است.

وی خاطرنشان کرد: صلح در افغانستان ثبات را در منطقه، آسیا و جهان ایجاد خواهد کرد.

غنی با تاکید بر اینکه اگر طالبان آماد‌ه‌ گفت‌وگو و صلح نشوند، افغانستان نمی‌تواند به صلح دست یابد، گفت: ما آماده‌ گفت‌وگو درخصوص صلح هستیم، ولی هیچ کس نباید به این فکر باشد که ما تحت فشار به این گفت‌وگو حاضر شده‌ایم.

رئیس جمهور افغانستان گفت: به طالبان باید فرصت داد، در صورتی که پیشنهادشان معقول باشد، یک دفتر سیاسی در یکی از کشورهای مورد نظرشان باز کنند.

در نشست کابل  نمایندگان کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان روسیه، چین، آمریکا، آلمان، نروژ، سوئد، انگلیس، عربستان، امارات، قطر، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، کره جنوبی،ترکیه، ژاپن، سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا در سطح معاونان وزارت امور خارجه شرکت دارند.
برچسب ها: صراط اشرف غنی