۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

کارگردان هالیوود: سیاست آمریکا بالاخره جهان را نابود می‌کند

کد خبر : ۳۶۷۳۸۴
صراط: "اولیور استون" کارگردان آمریکایی گفت: سیاست آمریکا عراق، سوریه و لیبی را بی ثبات کرده، از روسیه و ایران دشمنان تصنعی ساخته و مغایر با خواست مردم آمریکا و صرفا برای تامین منافع سیری ناپذیر صنایع نظامی این کشور است.

به گزارش تسنیم، "اولیور استون" کارگردان معروف آمریکایی و تهیه کننده فیلم مستندی در مورد رئیس جمهوری روسیه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» روسیه، سیاست خارجی دولت آمریکا در عراق، سوریه و لیبی را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که این سیاست تنها منجر به بی ثباتی اوضاع در این کشورها شده است.

استون گفت: «سیاست آمریکا تنها منجر به بی ثباتی اوضاع در عراق، سوریه و لیبی شده است. باید پرسید چرا سوریه دشمن تصور میشود؟ برای اینکه این کشور شیعه و متحد ایران است. حال ایران برای چه دشمن خوانده می شود؟ چه خطری که این همه از آن در آمریکا صحبت می شود، از جانب ایران وجود دارد؟ چرا آمریکا کشور لیبی را بطور کامل نابود کرد؟ چرا آنجا اکنون پایگاه اصلی تروریستها در منطقه شده است؟ بسیاری از مردم در آمریکا این سئوالات را از خود می پرسند. زمان آن رسیده که از دولت آمریکا انتقاد شود که چرا برخلاف خواست ملت آمریکا که خواستار صلح است، عمل می کند؟»

آمریکا از روسیه دشمنی ساخته که کسی به آن نیاز ندارد

این کارگردان آمریکایی افزود: «در ایالات متحده از روسیه بعنوان دشمن یاد می شود که به عقیده من، هیچکس به آن نیازی ندارد. برای اینکه بسیار بد است کسی شما را دشمن تصور کند.»

استون در پاسخ به این سئوال که آیا امیدی به بهبود روابط مسکو و واشنگتن وجود دارد، پاسخ داد: «من امیدوارم چنین باشد، به نظر من همیشه باید برای رسیدن به صلح تلاش کرد. حداقل اینکه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه آماده گفتگو با آمریکاست. آقای پوتین چندین سال است که موضع گیری خود در مورد آمادگی برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، در مورد تسلیحات هسته ای، در زمینه فضا و در زمینه آب و هوا را تغییر نداده است. کارهای بسیاری میشد در این مدت انجام داد که انجام نشده است.»

این کارگردان "ولادیمیر پوتین" را رهبری بسیار مقتدر نامید که تاحدودی به "فرانکلین دلانو روزولت" رئیس جمهوری سابق آمریکا شباهت دارد که چهار دوره رهبری ایالات متحده را برعهده داشت. به عقیده وی، اهمیت پوتین برای روسیه غیرقابل انکار و بسیار زیاد است و او پس از فروپاشی نظام کمونیستی، توانست روسیه را دارای ثبات سیاسی و قدرت نظامی و اقتصادی کند.

به عقیده وی، تهدیدات از جانب روسیه، کاملا تصنعی هستند و هیچ خطری از سوی روسیه آمریکا و اروپا را تهدید نمی کند.

اولیور استون گفت: «رئیس جمهور پوتین به هیچ وجه به نحوی عمل نکرده است که اروپا یا آمریکا را تهدید کند، ولی به گونه ای وانمود می شود، گویا روسیه قصد دارد همه جهان را تسخیر کند. این ادعا هیچ مفهمومی ندارد. بسیاری باید از خود بپرسند، واقعا تهدید روسیه برای غرب چیست؟»

صنایع نظامی آمریکا قدرت واقعی در این کشور را در دست دارد

این کارگردان برجسته معتقد است که در حقیقت این صنایع نظامی آمریکاست که با دشمن جلوه دادن روسیه، در تیرگی روابط مسکو و واشنگتن مقصر است.

وی توضیح داد: «در آمریکا در واقع دولتی در داخل دولت وجود دارد که قدرت واقعی و اداره امور کشور را بدست داشته و تصمیم گیریها در آنجا صورت می گیرد و آن صنایع نظامی آمریکاست. بسیاری در آمریکا صرفا در جهت منافع آن (صنایع نظامی) تلاش می کنند. برای تامین نیازهای این غول 6،5 میلیارد دلار در سال هزینه می شود و مسلما برای تامین این بودجه نیاز است تا دشمنی تراشیده شد تا این صرف این هزینه ها توجیه گردد. آمریکا بزرگترین تولید کننده تسلیحات نظامی در جهان است که باید آنها را بفروشد. به همین دلیل ما همواره به دنبال یافتن دشمن هستیم تا آن را تهدید جلوه داده و به دنبال متحدینی هستیم که سلاحهای خود را به آنها بفروشیم. ولی زمانی میرسد که این اوضاع همه ما را به نابودی بکشاند و این بزرگترین ترس من است.»

استون افزود: «روابط آمریکا و روسیه در حال حاضر بدترین دوران خود را می گذراند. و من بعنوان یک سرباز قدیمی و یک فردی که با آنچه در جهان رخ می دهد، آشنایی دارم، بسیار نگران این وضعیت هستم.»