۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
زمزمه‌های تشکیل کمیته اداره غزه

نقشه مصر برای نحوه اداره غزه و کنار زدن ایران

کد خبر : ۳۶۷۹۶۵
صراط: روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره توافق مصر، حماس و «محمد دحلان» درباره نوار غزه، نوشته که قاهره به دنبال دور کردن حماس از ایران است.

به گزارش فارس، یک روزنامه صهیونیستی در مطلبی از تلاش‌های قاهره در نوار غزه در ضدیت با تهران خبر داده و نوشته است: «در حالی که بحران پیرامون قطر ادامه دارد، مصر در حال نزدیکتر شدن به حماس است».

در گزارش هاآرتص آمده که قاهره، حماس و محمد دحلان از سران جنبش فتح فلسطین، بر سر روشی تازه به منظور اداره نوار غزه توافق کردند که طبق آن امکان کاهش یافتن محاصره غزه وجود دارد.

این روزنامه صهیونیستی، کم شدن محاصره نوار غزه را «به ضرر اسرائیل» خوانده است.

پیشتر برخی رسانه‌های عربی گزارش دادند که بین هیات اعزامی حماس به قاهره و اطلاعات مصر توافقی حاصل شده که در بخشی از آن بر تعیین محمد دحلان به عنوان مسئول کمیته اداره غزه تاکید شده است.

گفته شده که این توافق برای کاهش تنش بین مصر و حماس انجام شده تا در ازای آن، قاهره هم گذرگاه رفح را باز کند و صدور برق به غزه را افزایش دهد.

هیچ مقام مصری تاکنون خبرهای منتشر شده در این زمینه را تایید نکرده است.

 «فائز ابو شمالة» که روزنامه‌نگار است، از جمله کسانی که در این باره مطالب و گزارشهایی منتشر کرده است.

به گفته او، بر اساس توافق مذکور، کمیته‌ای که برای اداره غزه ایجاد خواهد شد، بودجه 50 میلیون دلاری خواهد داشت. ریاست این کمیته با محمد دحلان خواهد بود و او مسئول سیاست خارجی، تامین مالی و رتق و فتق امور مربوط به عبور و مرور بین مصر و غزه خواهد بود. او مسئول مذاکرات با اسرائیل درباره عبور و مرور و «دیگر موضوعات» هم خواهد بود.

مسئولیت اداره سمت‌های امنیتی و اداره امور داخلی غزه اما برعهده حماس باقی خواهد ماند.  

تامین مالی این کمیته از طریق مالیاتهایی که اکنون تشکیلات خودگردان فلسطین از غزه جمع آوری می‌کند، انجام خواهد شد.

واکنش تحلیلگران فلسطینی به خبرهای این چنینی درباره توافق برای تشکیل کمیته به منظور اداره نوار غزه، منفی بوده آنها گفته‌اند که چنین توافقاتی به نفع حماس نخواهد بود.

به گزارش هاآرتص، مصر و عربستان سعودی می‌خواهند که حمایت قطر از حماس و غزه قطع شود اما «می‌تواند این تاثیر نامطلوبی داشته باشد: بازگرداندن حماس به آغوش ایران».

در این بخش گزارش آمده است: «ایران ماه گذشته بسرعت به اسماعیل هنیه و یحیی السنوار رسیدنشان به مقامات عالی حماس را تبریک گفت. قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس در بین کسانی بودند که آرزوی توفیق برای آنها کردند. نامه‌های این سه مقام ایرانی تنها پس از پایان سفر ترامپ (به عربستان و منطقه) توسط حماس منتشر شد، موضوعی که نشانه‌ای از آن است که حماس اگر حمایت عربی از او قطع شود، هنوز یک گزینه دیگری دارد».

این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: «مصر بسرعت به حماس درباره بازگشتن به آغوش و دامن ایران هشدار داد و نشستهایی با هیات اعزامی غزه و دحلان که در ابوظبی امارات عربی متحده زندگی می‌کند، ترتیب داد».

از نظر هاآرتص، قطر تنها نگرانی مصر نیست و با توجه به عدم اعلام موضع صریح محمود عباس در قبال تحریم و قطع روابط با قطر، اقدامات رئیس تشکیلات خودگردان هم مایه نگرانی قاهره است.

رقبای محمود عباس می‌گویند که دلیل سکوت او درباره قطر، پیوندهای اقتصادی پسرانش با دوحه است و خود عباس هم صاحب گذرنامه قطری است و با خانواده حاکم قطر ارتباط شخصی نزدیکی دارد.

در ادامه این گزارش تاکید شده که مصر محمد دحلان را جانشین محمود عباس می‌داند و حمایتش از او را واضح کرده است.

بر همین مبنا، برای محمود عباس انتشار گزارشها مبنی بر توافق قاهره، حماس و دحلان در واقع علاوه بر ضدیت او با دحلان، به معنای ضدیت مصر با محمود عباس هم تلقی می‌شود.

هاآرتص معتقد است: «تاکنون اختلاف نظرات بین حماس و جنبش فتح و بین محمود عباس و رقبای سیاسی‌اش در فتح، به نفع اسرائیل کار کرده است؛ اسرائیلی که هر زمان احتمال آشتی بین فتح و حماس مطرح و طرح می‌شود، از عصبانیت و نگرانی، موهای بدنش سیخ می‌شود».

روزنامه صهیونیستی در ادامه می‌نویسد: «میل اسرائیل برای حل کردن بحران برق در نوار غزه، ناشی از انسان دوستی نیست بلکه برآمده از ترسش بابت یک انفجار حرکت‌های خشونت آمیز است. مصر اما ملاحظات دیگری دارد. مصر در جستجو برای خنثی کردن مداخلات قطر و ترکیه در غزه و همچنین دور کردن حماس از ایران است. این موضوع مصر را مجبور می‌کند که در ازای چینن کاری، چیزی هم بدهد شبیه به بازگشایی گذرگاه رفح که این به ضرر اسرائیل است».

مطلب هاآرتص اینطور پایان می‌یابد: «اسرائیل که در آرزوی پذیرفته شدن توسط ائتلاف کشورهای سنی مذهب است، اکنون می‌داند که حتی یک بحران بین کشورهای سنی و برادر سنی‌شان قطر، تنها یک موضوع منحصرا عربی نیست. چنین بحرانی می‌تواند برخی از محاسبات استراتژیک اسرائیل را از بین ببرد چرا که غزه به سربازی در شطرنج میان کشورهای عربی تبدیل شده است».
برچسب ها: صراط مصر غزه
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم