۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴

ممنوعيت حمل هرگونه محلول به عربستان

وي با اشاره به استقرار دستگاه ايكس‌ري، بادي اسكنر و همچنين سگ‌هاي موادياب در ۱۷ فرودگاه گفت: امسال سيستم كنترل غربالگري متقاضيان حج را نيز در نظر داريم.
کد خبر : ۳۷۰۲۲

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي گفت: مديران كاروان‌ها ملزمند كه در بدو ورود كاروان به سالن پرواز افراد مشكوك را به پليس معرفي كنند.

سردار علي مويدي درباره تمهيدات اين پليس براي كنترل حجاج بيت‌الله‌الحرام با بيان اينكه پيش از اعزام حجاج اقداماتي در مورد كنترل كاروان‌ها انجام گرفته شده است گفت: بر اين اساس روند تشويق و تنبيه دفاتر زيارتي و كارگزاران مرتبط اجرايي شده است.

وي با اشاره به استقرار دستگاه ايكس‌ري، بادي اسكنر و همچنين سگ‌هاي موادياب در ۱۷ فرودگاه گفت: امسال سيستم كنترل غربالگري متقاضيان حج را نيز در نظر داريم.

به گفته مويدي سگ‌هاي موادياب براي بازرسي ساک‌هاي غير همراه استفاده مي‌شود.

رييس پليس مبارزه با موادمخدر نيروي انتظامي با بيان اينكه مديران كاروان‌ها ملزمند كه در بدو ورود كاروان به سالن پرواز افراد مشكوك را به پليس معرفي كنند، گفت: در سال گذشته موردي در خصوص حمل موادمخدر از طرف حجاج اعلام نشده و اميدواريم امسال هم شاهد اين روند باشيم.

به گزارش ايسنا سرهنگ حيدري، رييس پليس فرودگاه‌ها نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه تمام زائران توسط مديران کاروان‌ها کاملا توجيه مي‌شوند و تمام اتمام حجت‌ها با آنها مي‌شود كه اگر پليس در فرودگاه از زائري موادمخدر کشف کند، قطعا از پرواز اين افراد جلوگيري خواهد شد.

به گفته وي پليس فرودگاه به منظور آگاهسازي زائران از تبعات سوء ناشي از حمل موادمخدر به كشور عربستان اقدام به نصب بنر، پلاكارد و ارائه بروشور كرده است.

وي حمل سلاح سرد و گرم، مواد مخدر، قرص ترامادول و متادون را از جمله اشياي ممنوعه براي زائران اعلام کرد و گفت: همراه داشتن برخي از داروهاي درماني نيز در عربستان جرم است و دارويي مانند متادون و ترامادول كه در كشورمان براي معتادان پرخطر استفاده مي‌شود، در كشور عربستان ممنوع و جرم است و افرادي كه آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن كشور دستگير خواهند شد.

رييس پليس فرودگاه‌هاي كشور با بيان اينكه حمل مواد مخدر به هر اندازه جرم محسوب مي‌شود و ادامه سفر براي حامل مواد غيرممکن خواهد بود، تصريح کرد: نيروي انتظامي طبق قانون از ادامه سفر مسافران پروازهاي داخلي و يا خارجي چه سياحتي و يا زيارتي كه براي مصرف خود حتي يك گرم مواد مخدر حمل كنند، جلوگيري مي‌كند و پاسپورت و ويزاي آنها باطل و مطابق قانون با آنها برخورد مي‌شود.

وي با اشاره به قانون تشديد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنين افراد مزبور علاوه بر جريمه به حداقل ۵ سال و در صورت تكرار جرم خود به مدت ۱۵ سال از ادامه سفر به كشورهاي خارجي و حتي از سفرهاي زيارتي محروم خواهند شد.

رييس پليس فرودگاه‌ها افزود: در صورت دستگيري زائر به اتهام حمل مواد از سوي پليس عربستان، وي مستقيما به زندان اعزام و پس از گذراندن اعمال شاقه و نيز سپري كردن محكوميتش در زندان‌هاي عربستان به دولت ايران تحويل داده مي‌شود.

وي در ادامه از ممنوعيت حمل هرگونه محلول و آشاميدني از قبيل آب معدني، انواع شربت، محلول خاکشير، آبغوره و آب ليمو از سوي زائران بيت الله الحرام به کشور عربستان خبر داد و افزود: در صورت مشاهده حمل هرگونه آشاميدني، پليس از حمل آن جلوگيري خواهد کرد.

رييس پليس فرودگاه‌ها از زائران خواست از حمل هر نوع داروي روانگردان در هنگام ورود به كشور عربستان خودداري كنند و در صورت بيماري و نياز به مصرف داروي خاصي حتي استفاده قرص‌هاي آرامبخش و كدئين دار حتما بايد نسخه پزشك را به همراه داشته باشند.

وي از مديران و پزشكان كاروان‌ها خواست ضمن توجيه زائران از آنها بخواهند تا از حمل متادون و ترامادول به عربستان خودداري كنند.