۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

رکود صنعت فرش دستباف

طی چند سال اخیر کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی، زمینه رکود فراگیر این صنعت را در داخل کشور فراهم آورده است.
کد خبر : ۳۷۲۱۵۲
صراط: طی چند سال اخیر کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی، زمینه رکود فراگیر این صنعت را در داخل کشور فراهم آورده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت قالیبافی، قدیمی ترین صنعت کشور است که عمر چند هزار ساله آن نشان می دهد که این حرفه با تاروپود قوم ایرانی گره خورده است.

شاید این ادعای گزافی نباشد که بگوییم تمام مردم جهان فرش دستباف را با برند ایران می شناسند و کسب وجه بین المللی در سال های گذشته حاصل تلاش بسیاری از هنرمندان ،تجار و دولتمردان بوده است که توانستند یک بازار پرسود ومطمئن برای دستبافته های ایرانی بوجود آورند.

اما متاسفانه این بازار در سال های گذشته،کمی متزلزل شد و شاید این صنعت جایگاه جهانی خود را ازدست داد و باورود رقبای قدری چون پاکستان وهند به عقب رانده شد و نتوانست در قیمت و تنوع طرح با آنها مقابله کند؛از طرفی مجموعه ای از عواملی چون تنش های سیاسی جهانی و ضعف در بازاریابی و تبلیغات موجب تضعیف هر چه بیشتر فرش ایرانی در بازارهای صادراتی شد.

بر اساس این گزارش رفته رفته با ضعیف شدن بازارهای صادراتی،رونق فرش دستباف در داخل نیز رو  به افول گذاشت و بازار فرش ایرانی با رکود فراگیری روبرو شد و دپوی بالای قالی در انبارها،دارهای قالی را از تکا پوی سال های گذشته انداخت.

برای بررسی دلایل افول صادرات فرش دستباف و اقدامات و سیاست های دولتمردان در جهت احیای صادرات و فروش این هنر و صنعت ملی و باستانی پای گفتگو با چند تن از مسئولان حوزه فرش نشسته ایم.
ب
برچسب ها: صراط