۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

لاریجانی: بدون عقل نمی‌توان صلاح ملت را در نظر گرفت

کد خبر : ۳۷۲۴۶۳
صراط: رئیس مجلس با بیان اینکه عقلانیت در حکمرانی در منطق امام‌صادق (ع) کلید رستگاری ملی جوامع است و ایشان توسعه علمی را راه اصلاح و سعادت فرد و جامعه می‌دانند، گفت: جامعه‌ای که بر مدار عقل نچرخد نمی‌تواند نمی‌تواند صلاح ملت را در نظر بگیرد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس (28 تیر 96) با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام اظهار داشت: شیخ عطار در کتاب تذکرة الاولیاء در ذکر امام جعفر صادق(ع) می‌نویسد «اگر تنها صفت او گویم به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات، بی‌تکلف به کمال بود و اعتماد همه بر وی بود، هم الهیان را شیخ بود و هم محمدیان را امام و هم عباد را مقدم و هم زهاد را مکرم»، و گفت از صحبت 5 کس حذر کنید، 1ـ‌از دروغگوی؛ که همیشه با وی در غرور باشی. 2ـ احمق؛ که آن وقت که سود تو خواهد، زیان تو بود و نداند. 3ـ بخیل؛ که بهترین وقتی را از تو ببرد. 4ـ بددل؛ که در وقت حاجت تو را ضایع گذارد. 5ـ فاسق؛ که تو را به یک لقمه بفروشد و حتی به کمتر از یک لقمه. گفتند کمتر از یک لقمه چیست؟ گفت طمع در آن.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام صادق(ع) به درستی دریافته بودند که پس از انحرافات گوناگون دوره اموی و عباسی، چنانچه تفکر اسلامی در وجوه مختلف فقهی، کلامی و حدیثی تدوین نشود، از نهضت رهایی‌بخش اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در بیانی نورانی فرمودند: «آدمی که عاقل نباشد، صالح نخواهد شد» و این سخن تنها در مورد افراد نیست و جامعه‌ای هم که بر مدار عقل نچرخد، نمی‌تواند صلاح ملت را درنظر بگیرد. عقلانیت در حکمرانی در منطق امام صادق(ع) کلید رستگاری ملی جوامع است و بعد می‌فرماید «کسی عاقل نمی‌شود اگر عالم نشود» و ایشان توسعه علمی را راه اصلاح و سعادت فرد و جامعه می‌دانند.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند «کسی که فهمید نجیب و بزرگوار می‌شود، کرامت انسان و جامعه و نجابت آنها را نتیجه رشد عقلانی و علمی می‌دانند.»

رئیس مجلس تصریح کرد: امام‌صادق (ع) به یکی از اصحاب خود (مفضل) فرمودند «تو را به شش چیز وصیت می‌کنم که این وصیت مرا به شیعیانم برسانی، اول؛ امانتی را که به تو سپرده شده ادا کنی و در امانت خیانت نکنی. دوم؛ برای دیگران هم همان را بخواهی که برای خودت می‌خواهی. سوم؛ بدان که کارها آخری دارد، عاقبت کارها را همیشه درنظر بگیر. چهارم؛ پیشامدهای ناگهانی تو را غرق نکند و از مسیر اصلی جدا نسازد. پنجم؛ از بلندپروازی پرهیز کنید که مثل بالا رفتن از کوه که ممکن است آسان باشد، اما پایین آمدنش دشوار است. ششم؛ کاری که نمی‌توانی انجام دهی، وعده ندهی».

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: این وصیت امام‌صادق (ع) به شیعیان خود اساس زندگی مؤمنانه را بر مسئولیت‌شناسی، عدالتخواهی، دور اندیشی و داشتن نگاه راهبردی و میانه‌روی و صدق می‌داند که بس وصیتی اعتلابخش برای شیعیان است که اگر بدان پایبند شوند، جامعه محبان اهل‌بیت (ع) را به جامعه‌ای پرنشاط و پیش‌رو مبدل می‌گرداند.