۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

پاسخ برادر مریم میرزاخانی به دو شایعه/ ترور بیولوژیک صحت دارد؟

در روزهای گذشته، برخی رسانه ها، موضوع احتمال ترور بیولوژیک «مریم میرزاخانی» را مطرح کردند که برادر این مرحومه آن را تکذیب کرد
کد خبر : ۳۷۲۶۰۸
صراط: مرحومه مریم میرزاخانی، نابغه ریاضیات ایران و جهان پس از گذراندن یک دوره بیماری طولانی، سرانجام در 24 تیرماه سال جاری دار فانی را وداع گفت و با مرگ خود، موجی از غم و اندوه در میان مردم ایران و همه دوستداران خود در جهان ایجاد کرد.

هرچند در مورد علت درگذشت این نابغه ایرانی پزشکان و نزدیکان وی از بیماری سرطان سینه نام بردند و این بیماری را عامل اصلی درگذشت وی عنوان کردند، تنها چند روز پس از این حادثه، برخی رسانه ها و شبکه های مجازی با طرح مباحثی با نام ترور بیولوژیک «مریم میرزاخانی»، گمانه های جدیدی را در رابطه با علت مرگ وی مطرح کردند.

یکی از رسانه های خبری در این باره با نگارش خبری با تیتر «ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی صحت دارد؟»، مفصل به این موضوع پرداخت و با گفت و گو با منبعی که شاید تحت هیچ شرایطی از اصل ماجرا و حواشی آن خبر نداشت به تقویت این گمانه کمک کرد.

در مطالبی که در رسانه ها و شبکه های مجازی در این باره نوشته شد، موضوع علاقه «مریم میرزاخانی» به بازگشت به کشور طرح شد و با تکیه بر همین نکته، استدلال شد، افرادی در کشور آمریکا با آگاهی از نیت وی برای بازگشت به ایران او را ترور بیولوژیک کردند.

نکته دیگری که در این باره به آن اشاره شد، این بود که سرانجام در کشور آمریکا به عنوان محل زندگی این نابغه ایرانی کیفیت زندگی و امکانات بهداشتی بالاست و لذا نباید فردی با ابتلا به بیماری سرطان در سنی که «میرزاخانی» داشت، فوت کند.

«مهندس علی میرزاخانی»، برادر دوم مرحوم مریم میرزاخانی درباره شایعاتی که پیرامون ترور بیولوژیک این نابغه ایرانی مطرح می شود، گفت: این موضوع از پایه دروغ و نادرست است و اصلاً چنین بحثی در رابطه با خواهر من وجود نداشت.

علی میرزاخانی ادامه داد: متأسفانه برخی رسانه با طرح کردن و دامن زدن به موضوع ترور بیولوژیک خواهرم، برای خانواده ما، اقوام و دوستان آن مرحوم ناراحتی و نگرانی هایی را ایجاد کردند و در این مدت کار ما این شده است که در تماس های مختلفی که به ما می شود، این موضوع را تکذیب کنیم.

برادر مریم میرزاخانی، درباره این گمانه که برخی می گویند، در کشور آمریکا وضعیت بهداشت و درمان بسیار پیشرفته است و اصلا منطقی نیست، فردی در سنین جوانی به خاطر بیماری سرطان فوت کند، افزود: اینکه ایشان در یک کشور پیشرفته زندگی می کردند، اصلاً ارتباطی به طول  عمرشان ندارد و ما به عنوان خانواده ایشان از نزدیک شاهد تلاش پزشکان برای مداوا و پیگیری فرایند درمانش بودیم.

میرزاخانی در رابطه با این پرسش که برخی می گویند، خواهر شما قصد بازگشت به ایران را داشت و این موضوع با مخالفت هایی در کشور آمریکا همراه شد، افزود: خواهرم به رغم علاقه وافری که به وطنش داشت، اساساً برنامه ای برای بازگشت به ایران نداشت و این گمانه کاملاً نادرست است.

وی تأکید کرد: خواهرم در هیچ مرحله ای از زندگی اش وارد امور سیاسی نشد و چه در ایران و چه در آمریکا بارها از جانب دولت های مختلف از مریم دعوت شده بود ولی ایشان به دلیل علمی نبودن موضوع، این گونه دعوت ها را رد می کرد.

برادر کوچکتر مرحوم میرزاخانی ادامه داد: موارد تحقیقات علمی خواهرم که در رشته ریاضی انجام شد؛ به گونه ای است که تأثیر آنها چندین سال دیگر دیده خواهد شد و در آینده حقایق بیشتری از نتایج تحقیق های وی منتشر می شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اعضای خانواده من اصلاً علاقه نداریم درگیر مسائل حاشیه ای و رسانه ای شویم، از مردم و رسانه ها خواست، از انتشار اخبار کذب و ناصحیح در مورد مرحوم میرزاخانی ـ که باعث ناراحتی خانواده و دوستان این مرحوم می شود ـ خودداری کنند.