۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
بروجردی اعلام کرد؛

عربستان برای هیات 10نفره مدافع حجاج ویزا صادر نکرد

کد خبر : ۳۷۲۸۵۶
صراط: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص شرایط برگزاری حج آینده ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خانه ملت، علاءالدین بروجردی با اشاره نگرانی‌های موجود درباره حج آینده، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر روابط ایران و عربستان به صورت رسمی برقرار نیست، همه ارتباطات ایران با دولت عربستان از طریق کشور ثالث، به عنوان حافظ منافع صورت می‌‎گیرد.

وی افزود: در وضعیت عادی روابط، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض یا کنسولگری ایران در جده، مسئولیت ارتباط گیری با دولت عربستان و ارگان‌های مختلف این کشور در زمینه حفظ امنیت حجاج ایرانی و سایر مسائلی را که در ارتباط با امر حج و حجاج ایرانی وجود دارد، بر عهده دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر این دو سنگر را در عربستان خالی داریم، افزود: در حال حاضر سرکنسولگری و سفارت نداریم، در توافقی که ۲ ماه قبل با مسئول سازمان حج و زیارت صورت گرفت، قرار بر این شد که ۱۰ نفر از اعضای وزارتخارجه با مصونیت دیپلماتیک، عازم عربستان شوند که مقرر شده بود اوایل شوال، این ۱۰ نفر پس از استقرار، مذاکره کنند و کارت‌های ویژه تردد را در اختیار بگیرند.

ویزای هیات دیپلماتیک ایرانی هنوز صادر نشده است

بروجردی با بیان اینکه یکماه از تاریخ این توافق می‌گذرد، ادامه داد: قرار بود اول شوال به این ۱۰ نفر ویزا بدهند ولی تا امروز ویزای این افراد صادر نشده است و با توجه به اینکه اولین پرواز حج، در ۱۰ روز آینده انجام می‌شود، ما هنوز هیاتی نداریم، در حالیکه مطابق توافق از پیش انجام شده، این تیم باید مستقر شوند، در حال حاضر هیچ فردی را به عنوان مدافع حجاج خود در عربستان نداریم.

وی با بیان اینکه معمولا وزارت حج عربستان کارهای تخصصی حج مانند کاروان و هتل را انجام می‌دهد، یادآور شد: مسائل امنیتی و سیاسی مرتبط با دولت عربستان از طریق مجاری دیپلماتیک صورت می‌گیرد که به دلیل عدم وجود سفارت و سرکنسولگری، این امور، باید از طریق تیمی ۱۰ نفره انجام شود که هنوز به این تیم ۱۰ نفره ویزا نداده اند.

صورت حساب هر مشکلی در آینده در شرایط عدم اجرای تعهدات عربستان به حساب ریاض نوشته می شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی، گفت: اگر قرار بر این باشد که دولت عربستان و وزارت حج به تعهدات خود عمل نکنند که تاکنون به طور کامل عمل نکرده‌اند، صورت حساب هر مشکلی در رابطه با حج آینده را باید از امروز به پای عربستان نوشت.

سازمان حج و  زیارت پیگیر توافق مکتوب با عربستان باشد/لوازم مترتب بر حج آبرومندانه هنوز فراهم نیست

بروجردی با بیان اینکه توصیه ما به سازمان حج و زیارت این است که از چیزی که امضا کرده‌اند، دفاع کنند تا عملی و اجرا شود، اظهار داشت: بدون جایگاه محکم و حمایتی، لزومی ندارد که ما خود را در شرایط احتمالی سختی قرار دهیم که برای ما مشکل آفرین باشد. آرزو و دعای ما این است که بهترین و آبرومندانه‌ترین حج را در حج آینده داشته باشیم ولی لوازم مترتب بر این امر هنوز فراهم نیست.