۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

درخواست مالکی از لاوروف: در عراق فعال‌تر باشید

کد خبر : ۳۷۳۲۵۸
صراط: وزیر خارجه روسیه در دیدار با «نوری المالکی» که به مسکو رفته، بر حمایت روسیه از تلاش‌های عراق برای نابودی تروریسم و بازگرداندن وضعیت عادی به این کشور تاکید کرد.

به گزارش فارس، نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق امروز در مسکو با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

سرگئی لاوروف در دیدار با معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: «عراق شریکی بسیار مهم (برای روسیه) است و ما قدردان روابطمان هستیم».

به گزارش خبرگزاری تاس،‌ وزیر خارجه روسیه به المالکی گفت: «ما از تلاش‌های رهبران عراقی برای بازگرداندن وضعیت کشور به حالت عادی و نابودی تهدید تروریسم حمایت می‌کنیم».

دیپلمات ارشد روس تاکید کرد: «مقابله با تروریسم بسیار مهم است اما این کار نباید در انزوا صورت پذیرد بلکه در چارچوب تلاش‌های مشترک جامعه بین‌المللی باید در راستای نابودی تهدید تروریسم در منطقه انجام شود».

لاوروف افزود: «در این برهه پیچیده، روسیه در حال تلاش برای حمایت از تلاشهای عراق جهت احیای امنیتی و اقتصادی خودش است و هدف ما توسعه بیشتر همکاری‌های دو کشور است».

«نوری المالکی» هم در آغاز گفت‌‌وگوهایش با «سرگئی لاوروف» گفت: منافع ما در این است که روسیه دوست ما در عراق است و این مسئله موجب توازن در کشور ما می‌شود. ما نمی‌خواهیم که در این توازن در سطح سیاسی خللی به وجود آید. ما تمایل داریم که این توازن با همکاری در زمینه‌های نظامی، فنی، انرژی و در بخش سیاسی تقویت شود.

وی افزود: ما در حال حاضر نیازمند مشارکت بیشتر و فعال‌تر روسیه در وضعیت عراق هستیم. اکنون پس از رهایی عراق از دست داعش، کشور ما نیازمند سرمایه‌‌گذاری است و تمایل داریم که شرکت‌های روسی نقش مهمی در عرصه‌های بازرگانی، انرژی برق و نفت ایفا کنند.

معاون رئیس‌جمهور عراق در ادامه به تلاش کشورش برای افزایش همکاری‌ها با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ما نیازمند تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با چالش‌های منطقه هستیم. ما معتقدیم که هر دو کشور عراق و روسیه، هدف تروریست‌ها و حامیانشان هستند.

مالکی تاکید کرد: ما اکنون وارد مرحله جدیدی برای بازگرداندن ثبات به کشورمان شده‌ایم و این احتمال وجود دارد که عراق با چالشهای جدیدی در زمینه سیاسی مواجه شود و این امر  علاوه بر برخی رفتارها و اقدامات داخلی ضد وحدت عراق، به دخالت‌های خارجی در امور منطقه باز می‌گردد.

وی افزود: کشورش معتقد است که فروپاشی سوریه به معنای فروپاشی کل خاومیانه است و به همین دلیل از روسیه می‌خواهد که اجازه ندهد، چنین اتفاقی روی دهد.
برچسب ها: صراط عراق روسیه