۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

وزرای پیشنهادی از "کابینه قبلی" هم ضعیف‌تر هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی را می‌خواهند به عنوان وزیر معرفی کنند که نسبت به عملکرد نسبی وزرا در 4 سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری دارند و این واقعا واویلا است.
کد خبر : ۳۷۳۳۰۹
صراط: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش 13 میلیارد دلاری واردات قاچاق کالا طی 4 سال گفت: در تراز تجاری اتفاقی نیفتاده و اثر این کاهش در تراز ارزی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی امروز در نهمین اجلاسیه ششمین دوره اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قاچاق کالا در سال‌های گذشته باعث شده که بسیاری از صنف‌ها و واحدهای تولیدی از دایره فعالیت خارج شوند، گفت: از سال 1392 که از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گذرد هنوز دولت بعضی از آیین‌نامه‌های اجرایی این حوزه را اجرایی نکرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آمار منتشره نشان می‌دهد که سال 1392 ارزش کالاهای قاچاق 25 میلیارد دلار بوده و در پایان سال 1395 این رقم به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است، ما از این اتفاق خوشحال می‌شویم و دست مدیران کشور را می‌بوسیم که قاچاق کم شود و حتی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه تحقیقات میدانی چیز دیگری را بیان می‌کند، گفت: اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد و 13 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق کاهش یافته باشد باید در تراز تجاری ما تغییرات اتفاق بیفتد و باید اثر آن در تراز ارزی آن مشخص شود.

پورابراهیمی گفت: وقتی گفته می‌شود که قاچاق کاهش یافته باید تولید افزایش یابد و باید موجب رونق در اصناف باشد که آمارهای ما برعکس آن را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: نه تنها رونق اتفاق نیفتاده بلکه واحدهای تولیدی یکی یکی از گردونه تولید خارج می‌‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس از موضوعات اقتصادی کوتاه نمی‌آید، گفت: قطعا مجلس در مورد کابینه اقتصادی نظر جدی خواهد داد و 4 سال تصمیمات اقتصادی را نمی‌توانیم دست هر کسی بدهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی را می‌خواهند به عنوان وزیر معرفی کنند که نسبت به عملکرد نسبی وزرا در 4 سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری دارند و این واقعا واویلا است.

پورابراهیمی گفت: در بحث قانون مبارزه با قاچاق از اتاق می‌خواهیم که کمک کنید ریشه جریان قاچاق کالا در کشور را بخشکانیم و واحدهای صنفی بدون این کار جان نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه امروز در اتاق اصناف جای یک کمیته با عنوان عنوان اداره کسب و کارهای نوین خالی است گفت:  اتاق اصناف باید یک مشاور عالی کسب و کارهای نوین داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی بیان داشت: باید ما در حوزه صادرات برنامه‌های مشخص و قوانین خاص داشته باشیم اما اکنون گفته می‌شود که صادرکنندگان ما در کشورهای مختلف خود به دست خود یکدیگر را از بین می‌برند و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که در بازار رقابت یکی پس از دیگری از پا می‌افتند.

وی بیان داشت: آمار صادرات اصناف 500 میلیون دلار است در حالی که به راحتی می‌توان طی یک سال آن را به 5 برابر افزایش داد.
برچسب ها: صراط