۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

نظر اردوغان درباره مشروعیت اسرائیل

رئیس‌جمهور ترکیه درباره مشروعیت رژیم صهیونیستی گفت: مشروعیت اسرائیل آنجایی مفهوم و معنی پیدا می‌کند که به حقوق خود، فلسطین و فلسطینیان احترام بگذارد».
کد خبر : ۳۷۳۴۲۱
صراط: رئیس‌جمهور ترکیه سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای کمک به حل بحران قطر را موفقیت‌آمیز و پربار توصیف کرد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که به کشورهای منطقه خلیج‌فارس سفر کرده بود، در نشست پارلمانی با قانونگذاران حزب متبوعش یعنی عدالت و توسعه بعد از بازگشت از این سفر به آنکارا تصریح کرد: سفر به منطقه خلیج (فارس) برای بحث درباره بحران قطر، موفقیت‌آمیز و پربار بود.

وی همچنین به تنش‌های اخیر در مسجدالاقصی در قدس اشاره کرد و گفت: «مسلمانان به جای درگیری و نزاع به اتحاد و برادری نیاز دارند».

وی تصریح کرد: «هر آنکس که اسرائیل را می‌شناسد به این مسئله واقف است که محدودیت‌های اعمال شده بر مسجدالاقصی به واسطه نگرانی های امنیتی نیست».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره مشروعیت رژیم صهیونیستی گفت: مشروعیت اسرائیل آنجایی مفهوم و معنی پیدا می‌کند که به حقوق خود، فلسطین و فلسطینیان احترام بگذارد».

اردوغان ادامه داد: «ترکیه تلاش می‌کند تحت پوشش مبارزه با تروریسم، مسجدالاقصی را از مسلمانان بگیرد».

بنا بر گزارش دیلی صباح، وی بر اهمیت همزیستی و صبر تأکید کرد واز رژیم صهیونیستی خواست تا فلسطین را به رسمیت بشناسد و به مسجدالاقصی احترام بگذارد.

وی توضیح داد: «مشروعیت اسرائیل آنجایی مفهوم و معنی پیدا می‌کند که به حقوق خود، فلسطین و فلسطینیان احترام بگذارد»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از مسلمانان خواست تا نقش فعالی در حفظ مسجدالاقصی برعهده بگیرند.

اردوغان همچنین خطاب به آلمان که اخیراً روابط ترکیه با این کشور تیره شده است، گفت: «شما یا از طریق احترام گذاشتن به حاکمیت ما، همپیمان ما به حساب می‌آیید یا اینکه پاسخ بی‌احترامی خود را دریافت خواهید کرد».

وی ادامه داد: «شرکت‌های آلمانی خیلی بیشتر از برخی از سیاستمدارانی که به دنبال دامن زدن به تنش‌ها هستند، هوشیار و دوراندیش هستند و بصیرت بیشتری دارند».

این مقام ترکیه‌ای به یونان نیز اشاره کرد و گفت: «یونان سالها است که از موشک‌های اس 300 استفاده کرده‌ است پس به چه دلیل داشتن موشک‌های اس 400 ترکیه موجبات نگرانی را فراهم آورده است؟

وی ادامه داد که ترکیه در واکنش به نگرانی‌های آمریکا، قصد خرید سامانه‌های اس 400 را از روسیه دارد.