۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
بشارتی مطرح کرد

ماجرای مشورت با رهبر انقلاب برای انتخاب استانداران قم و خراسان

کد خبر : ۳۷۴۳۴۲
صراط: وزیر پیشین کشور با تأکید بر اینکه بسیاری از جناح‌های مختلف دنبال سهم‌خواهی برای کابینه هستند، گفت: چینش کابینه از اختیارات و وظایف رئیس جمهور است و او باید اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند.

علی‌محمد بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به چینش کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهور، اظهار داشت: برابر با اصل 110 قانون اساسی مقام معظم رهبری اختیارات زیادی دارند که قانون اساسی آنها را احصاء کرده است اما به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند القا کنند وزرا باید با نظر ایشان تعیین شوند.

بشارتی ادامه داد: البته اگر این اتفاق بیفتد یک کار فوق‌العاده نیست چرا که اصل 110 قانون اساسی به صراحت گفته است که تعیین سیاست‌های کلی نظام بر عهده رهبری است، بنابراین اگر تعیین سیاست‌ها از اختیارات رهبر است، آیا می‌شود مجری قانون به دور از این اختیارات تصمیم‌گیری کند؟

وزیر اسبق کشور در عین حال ادامه داد: به رغم این اختیارات، رهبری دخالتی در چیدمان کابینه ندارند و صرفاً نظر خود را درباره چهار وزیر کشور، اطلاعات، دفاع و خارجه مطرح می‌کنند.

وی با  اشاره به دوران حضورش در وزارت کشور، یادآور شد: در زمانی که بنده وزیر کشور بودم درباره استانداران احتراماً از رهبر انقلاب مشورت می‌گرفتم و آقا در آن زمان فرمودند که من درباره دو استان خراسان و قم نظر دارم، آن هم نه به این عنوان که بگویند چه کسی را بگذارم بلکه از بین افرادی که من در نظر گرفته بودم ایشان یک نفر را انتخاب کردند.

*انتخاب 4 وزیر کابینه توسط رهبری از بین لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد

بشارتی بر همین اساس افزود: برای انتخاب کابینه و آن چهار وزیر نیز وضعیت به همین منوال است و لیستی از افراد برای این چهار وزارتخانه تقدیم رهبری می‌شود تا از بین آنها انتخاب کنند و این لیست در واقع پیشنهادات رئیس جمهور است.

وزیر اسبق کشور تأکید کرد: من اطلاع دقیق دارم رئیس جمهور درباره برخی وزرا مشورت کرده و آقا گفته‌اند که من نظر نمی‌دهم بنابراین هر نوع اظهارنظری که مدعی می‌شود کلیت کابینه باید به تأیید رهبری برسد قابل تکذیب است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه امروز دولت تحت فشار گروه‌ها و جناح‌های مختلف قرار دارد در عین حال، گفت: این در حالی است که هیچ فشاری از سوی رهبری و دفتر ایشان وجود ندارد و آنها نه نظر می‌دهند، نه سفارش می‌کنند و نه پیغام می‌فرستند چراکه تعیین فرد برای وزارتخانه دور از شأن رهبر انقلاب است و انتخاب کابینه به عهده خود رئیس جمهور است.

بشارتی، تصریح کرد: برخی می‌گویند ما به رئیس جمهور رأی داده‌ایم و یا او را معرفی کرده‌ایم در حالی که باید رئیس جمهور را فارغ‌البال بگذارند چون او صرفاً در برابر مردم و مجلس مسئول است.

*رئیس جمهور باید افراد انقلابی، توانمند، شجاع و مردمی را معرفی کند

وزیر اسبق کشور یادآور شد: رئیس جمهور نیز باید افراد انقلابی، توانمند، شجاع، مردمی و در خط رهبری را که بر سیاست‌ها تسلط دارند معرفی کند.

وی با تأکید بر اینکه فشارها هیچ وقت به اندازه این دوره نبوده است و بسیاری از جناح‌های مختلف تحت تشکل‌های بانام و بدون‌نام که در انتخابات اخیر آشکارا از آقای روحانی حمایت کردند به دنبال سهم‌خواهی هستند، افزود: چینش کابینه از اختیارات و وظایف رئیس جمهور است و رئیس جمهور باید اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند و در آن صورت نمایندگان مختار هستند که رأی بدهند.
برچسب ها: صراط بشارتی