۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

وزیر ارشاد: نشاط در فرهنگ رضوی یعنی کاهش فقر و فحشا

کد خبر : ۳۷۴۴۹۲
صراط: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: قوی‌ترین زبان برای انتقال معرفت کتاب است.

به گزارش فارس، آیین پایانی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی صبح امروز در تالار همایش‌های کوثر با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش صالحی‌امیری وزیر ارشاد در ابتدا ضمن تقدیر از فعالیت‌های علیرضا مختارپور در مسیر تحول‌ بخشیدن به امر کتاب و کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌ها، گفت: آقای مختارپور را منشأ تحولات اساسی در کتاب و کتابخانه‌ها می‌دانم و با حضور وی نهاد دارای هویت جدید شد.

وی بابیان اینکه فکر می‌کنم ما نیازمند اصلاح مفهوم کرامت، کریم و کریمان در این جامعه هستیم، اضافه کرد: در مفهوم مقدس کریم که از القاب الهی است ما باید آن را در جامعه متجلی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه بیان این مفهوم در قرآن کریم یعنی استعانت از آن، بنابراین باید این ارزش و مفهوم در جامعه منعکس شود، افزود: چه کسی کریم است، به اعتقاد بنده آن عزیزی که در نهضت سوادآموزی به دیگران سواد می‌آموزد یا آن فردی که در مسجد با اشاعه فرهنگ رضوی می‌پردازد و یا آنکه در نهاد کتابخانه‌ها برای گسترش فرهنگ رضوی و علوی تلاش م‌کنند، همگی یک عمل کریمانه انجام می‌دهند و در کنار آنها شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم که جان خود را اهدا می‌کنند هم عمل کریمانه انجام می‌دهند. از این منظر مفهوم کریم و کرامت باید به‌عمل اجتماعی در جامعه مبدل شود.

صالحی‌امیری ضمن بیان اینکه باید در عرصه فرهنگ نیز کمک شود تا مفهوم کرامت در جامعه نشر یابد، توضیح داد: باید در حوزه فرهنگ همت کرد و به بهانه دهه کرامت به بازنشر مفهوم کرامت در جامعه اجتماعی بپردازیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ضمن تأکید بر اینکه این دهه یک مفهوم فراتر به همراه دارد، گفت: این مفهوم فراتر آن است که ما از یک ارزش والا و مقدس بنام حضرت ثامن‌الحجج نام می‌بریم. خورشید تابانی که همه مسلمانان و آزادگان جهان می‌توانند از آن هم نور و هم حرارت دریافت کنند، زیرا نور که بیاید، ظلمت می‌رود. ما نیز تلاش داریم در شعاع انوار حضرت ثامن‌الحجج قرار بگیریم، در این‌صورت است که از زشتی، بدی‌ها و تهمت فاصله می‌گیریم و انسانی که در شعاع رضوی قرار دارد، دارای اخلاق کریمه خواهد بود.

وی ضمن بیان اینکه احیای گفتمان رضوی یعنی احیای اخلاق در جامعه، اظهار داشت: جامعه‌ای که بداخلاقی در آن حاکم است از فرهنگ رضوی فاصله دارد. خداوند نعمت بزرگی به ما داده و باید شاکر باشیم و ما امروز از نعمت بزرگ ثامن‌الحجج برخورداریم و حیف است با وجود این نعمت جامعه دچار چالش‌ها و آسیب‌های جدی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه نشاط به معنای خنده و شادی ظاهری نیست، بلکه به مفهوم رضایت درون نسبت به تحولات اطراف ماست، گفت: از این منظر رضایت در ذیل گفتمان رضوی معنا می‌یابد. نشاط در فرهنگ رضوی یعنی کاهش فقر و فحشا و داشتن اخلاق کریمه و صبر و مدارا در برابر مصیبت‌ها.

صالحی‌امیری ادامه داد: سهم لازم از گفتمان رضوی در سبک زندگی اسلامی از نکاتی است که باید موردتوجه باشد. ما اگر بتوانیم به‌عنوان متولیان فرهنگ سبک زندگی رضوی را در جامعه احیا کنیم، به ویژگی‌های این جامعه خواهید رسید.

وی افزود: وقتی سیره و سنت رضوی را مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم که سبک زندگی، تعامل با دیگران و معاشرت همه و همه یک پیام دارد که زیست در فرهنگ رضوی یعنی مدینه فاضله؛ اما اگر امروز از بداخلاقی‌ها احساس مشقت می‌کنیم ناشی از عدم درک روشن از این مفهوم است، زیرا فرهنگ رضوی یعنی بازنمایی هویت اهل‌بیت(ع) در جامعه و تنها داروی شفابخش جامعه بازگشت به این هویت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود ضمن بیان اینکه نقش و رسالت نهاد کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ رضوی بسیار مهم است، جشنواره رضوی را حرکتی نمادین دانست که کتاب را به منازل برده و منازل را به کتابخانه‌ها آورده است.

وی در ادامه گفت: این کتاب یا کتاب‌ها می‌توانند بیش از یک‌بار قرائت شوند اگر در فضای مجازی بازنشر شود و تولید محتوا صورت گیرد، این تولید محتوا که نیاز اساسی امروز است، می‌تواند کمک‌کننده باشد و باید دانست سیاست مدیریت فضای مجازی یعنی تولید انبوه مطالب ارزشمند برای توسعه انسانی و اخلاقی به‌جای اینکه به رویکرد تقابل فکر کنیم. امروز می‌بینیم در منطقه دچار چالش‌هایی هستیم و اگر امروز در منطقه تحجر دیده می‌شود، ناشی از جهل است که عده‌ای بنا به جمود فکری این بلا را بر سر مسلمانان آورده‌اند.
برچسب ها: صراط وزیر ارشاد