۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

تیلرسون اختلاف با ترامپ بر سر برجام را تایید کرد

کد خبر : ۳۷۴۵۹۶
صراط: وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران تصریح کرد که با رئیس‌جمهور کشورش در خصوص موضوعاتی چون برجام و چگونگی استفاده از این توافق اختلاف نظر دارد.

به گزارش فارس، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه (دیروز) در جمع خبرنگاران درباره اختلاف نظرات خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «او و من در خصوص مسائلی چون برجام و چگونگی استفاده از آن اختلاف نظر داریم».

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون تصریح کرد که واشنگتن می‌تواند «برام را پاره کند و از آن کناره گیری کند» یا اینکه همچنان بعنوان یکی اعضای این توافق باقی بماند و ایران را در قبال مفاد این توافقنامه پاسخگو نگه داریم.

تیلرسون در پاسخ به این سوال که آیا شخصا خواستار ادامه حضور آمریکا در برجام است یا نه، گفت: «در مورد برجام، نظر من این است که این توافقی است که باید در وهله نخست منافع آمریکا را تأمین کند. اگر این کار را نکند، چرا باید به آن پایبند باشیم. باید طرف مقابل را پاسخگو نگه داریم. فکر می‌کنم اگر کلیت برجام را در نظر بگیرید، می‌بینید که یک بخش آن مربوط به توافق هسته‌ای است، اما بخش دیگری در توافق می‌گوید با این توافق، ایران به همسایه‌ای خوب بدل می‌شود، البته من دارم عبارت اصلی را طوری دیگر بیان می‌کنم.»

وی افزود: «برای تبدیل شدن به همسایه‌ای خوب، از ایران خواسته شده که دیگر برنامه موشک‌های بالستیکش را توسعه ندهد. چیزهای زیادی بود که بسیاری انتظار داشتند با این توافق رخ دهد، از جمله تمام منافعی که همان ابتدا نصیب ایران شد. از نظر ما، از آنجا که می‌گویم توافق هسته‌ای صرفا یک بخش کوچک از موضوع ایران است، از نظر ما و بسیاری دیگر، ایران همسایه خوبی در منطقه نبوده است و برنامه موشکی خود را متوقف نکرده است، بنابراین روح توافق نقض شده است.»