۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱

هشدار عمرو موسی به مصری‌ها

دبيركل سابق اتحاديه عرب با اشاره به درگيري‌هاي صورت گرفته در قاهره ميان مسلمانان و مسيحيان شرايط در اين كشور را خطرناك توصيف كرد.
کد خبر : ۳۷۴۸۶

به گزارش صراط به نقل از ايسنا، عمرو موسي، دبيركل سابق اتحاديه عرب در گفت‌وگو با روزنامه الشبيبه عنوان داشت: برنامه‌هاي انتخاباتي من در مصر براي رياست جمهوري در برگيرنده ارجاع مباني عدالت اجتماعي و اقتصاد آزاد است.
وي در ادامه افزود: در سايه انقلاب 25 ژانويه كه در راستاي از بين بردن فقر و بازگرداندن كرامت به شهروندان مصري صورت گرفت مي‌توان شرايط معيشتي را با استفاده از جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بهبود بخشيد.
عمرو موسي همچنين تاكيد كرد: ما خواهان آن هستيم كه از كانال سوئز نه فقط به عنوان يك گذرگاه بين‌المللي و منطقه‌اي بلكه به عنوان يك منطقه صنعتي بزرگ تجاري و خدماتي و كشتيراني استفاده شود.
وي در ادامه افزود: بايد در منطقه كانال سوئز روستاها و مناطق مسكوني ايجاد شود تا بدين ترتيب فرصت‌هاي شغلي براي جوانان در اين منطقه پديد آيد.
عمرو موسي همچنين تاكيد كرد: تمام مردم خواهان آن هستند كه قانون اساسي از دولت آينده مصر كه دولتي غيرنظامي است حمايت كند، پارلمان و تمام نهادها از جمله ارتش و نهادهاي نظامي نيز خواهان اين مساله هستند و يكي از اولويت‌هاي من از بين بردن فساد است.
وي در ادامه افزود: بايد قوانيني كه زمينه فساد در كشور را ايجاد كرده است بازنگري شود تا مردم مصر احساس خرسندي كنند. به معلولان نيز بايد توجه شود و آن‌ها بايد تحت درمان قرار گيرند.
عمرو موسي همچنين تاكيد كرد: مصر بايد در منطقه درخصوص ارائه راه‌كار براي حل و فصل مشكلات پيشرو باشد. ما هم‌چنين مي‌خواهيم تا مصري‌هاي مقيم خارج بتوانند در انتخابات مشاركت كنند.
وي در ادامه افزود: اميدوارم انتخابات در امنيت برگزار شود، نبود امنيت باعث شده است تا عرصه براي بهبود شرايط اقتصادي در كشور تنگ شود. مصر بايد روند تحول و تغيير در جهان عرب را رهبري كند.
عمرو موسي همچنين درخصوص شرايط در ليبي عنوان داشت: كشوري كه مي‌تواند به ليبي كمك كند در شرايط كنوني مصر است و مسئولان مصري بايد در اين زمينه جرات و شهامت كافي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: كشور مصر تاريخ طولاني دارد و سعي مي‌كند جايگاه رهبري خود را در جهان عرب، آفريقا و تمام جهان باز پس گيرد.
در همين حال دبيركل سابق اتحاديه عرب در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان داشت: شرايط در مصر به مرحله خطرناكي رسيده است كه مي‌تواند تاثيرات منفي بر ثبات كشور داشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به حوادث و درگيري‌هاي صورت گرفته در قاهره ميان مسيحيان قبطي و مسلمانان عنوان داشت: نبايد از شكاف و اختلاف سخن بگوييم چرا كه همگي ما در يك مسير حركت مي‌كنيم و بايد هرچه سريعتر راه كاري بر برون رفت از اين بحران پيدا كنيم.
عمروموسي همچنين تاكيد كرد: از تمام مردم مصر مي‌خواهيم وحدت خود را حفظ كنند و تمام گروه‌هاي سياسي به همراه رسانه‌ها بايد براي برون رفت از اين بحران تلاش كنند. قرار است نشستي با حضور تمام گروه‌ها سياسي در اين زمينه برگزار شود.