۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

۳ نامه وزیر مصری به نتانیاهو درباره جزایر تیران و صنافیر

کد خبر : ۳۷۶۵۵۶
صراط: وزیر خارجه مصر با ارسال نامه‌هایی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تعهد عربستان سعودی برای پایبندی به الحاقیه توافقنامه کمپ‌دیوید درباره جزایر تیران و صنافیر خبر داده است.

به گزارش فارس، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر سه نامه به «بنیامین نتانیاهو» در زمان‌های مختلف ارسال و طی آن تأکید کرده است که عربستان سعودی به مفاد معاهده صلح کمپ‌دیوید امضاشده بین مصر و رژیم صهیونیستی و الحاقیه آن در خصوص وضعیت تنگه تیران و دو جزیره «تیران و صنافیر» پایبند است.

روزنامه رسمی و دولتی الجریده مصر متن موافقت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان که در آوریل 2016 امضا شد و شامل انتقال حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی است، منتشر کرد.

همچنین اسناد سه نامه شکری نیز به عنوان ضمیمه موافقت‌نامه السیسی منتشر شده است و این نامه‌ها مربوط به سه تاریخ 8 می، 18 دسامبر و 19 دسامبر سال 2016 است.

به نقل از شبکه الجزیره، در این نامه‌ها شکری متذکر شده است که عربستان سعودی به ترتیبات ذکر شده در معاهده صلح امضاشده بین مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 و الحاقیه‌های آن درباره تنگه تیران و دو جزیره «تیران و صنافیر» پایبند است.

طبق معاهده صلح مذکور و الحاقیه‌های آن، نیروهای بین‌المللی و چند ملیتی بر این دو جزیره که در ورودی خلیج العقبه واقع شده است، نظارت دارند و مصر حق حضور نظامی در این دو جزیره را ندارد.

 توافقنامه انتقال مالکیت دو جزیره تیران وصنافیر از مصر به عربستان، در آوریل 2016 در جریان سفر سلمان بن عبد العزیز شاه عربستان به قاهره به امضا رسید  که اعتراضات مردمی و شماری از احزاب و شخصیت‌های برجسته مصری را به دنبال داشت.
برچسب ها: صراط نتانیاهو