۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵

علت سرشاخ‌شدن جریان‌انحرافی باروحانیت

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاکله اصلی دولت را پاک و سالم توصیف کرد و در عین حال با اذعان به وجود تفکرات انحرافی در بدنه دولت، این جریان را به دلیل وابستگی و نزدیکی به رییس جمهور خطرناک توصیف کرد.
کد خبر : ۳۷۶۷۳

به گزارشصراط به نقل از رسا، محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه سه شنبه در همایش انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا، به جریان شناسی نفاق و گروه های انحرافی پرداخت و بحث خود را با نگاه مقام معظم رهبری به این موضوع ارائه کرد.
صفار هرندی با بیان اینکه رهبر فرازنه انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام بحث مفصلی را در این خصوص داشتند که بخش عمده ای از آن به این موضوع مربوط می شد، ابراز داشت: ایشان در سخنرانی خود مکتب امام را تبیین کردند و تاکید داشتند که انحراف در جایی اتفاق می افتد که به بهانه برخی از امور از سایر امور غفلت شود.
صفار هرندی با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه به بهانه عقلانیت در مقابل نگاه انقلابی صف آرایی کردن نوعی انحراف است، تاکید کرد: این مساله سابقه دارد، جریان نفاق را اگر نگاه و تعقیب کنیم می بینیم اینهایی که در زیر نشریات شان شعار محوری شان مبارزه با امپریالیسم بود، امروز در بیخ گوش آنها جا خوش کرده اند به گونه ای که وقتی دولت عراق می خواهد آنها را از خاک این کشور اخراج کند تنها فشار آمریکایی ها و استکبار مانع تحقق این اقدام شده است.
وی با بیان اینکه اینها عوامل مزدبگیر استکبار و آمریکا هستند، گفت: عقلانیتی که در گذشته اینها از آن دم می زدند، عاری از خصوصیات اخلاقی و بنیادهای ارزشی است.
این فعال سیاسی گفت: یک جنگ ساختگی از گذشته های دور بین عقل و دین و دنیا و آخرت و دیانت و سیاست درست کرده بودند و جماعتی که پناهنده به جریان سیاسی بودند برای حذف دین به یک معنا سکولاریسم و جدایی از دین را تبلیغ می کردند و جماعت پناه برده به سیاست و دور شده از سیاست به نوع دیگری از سکولاریسم دم می زدند.
صفارهرندی انجمن حجتیه و جریان های نفاق را دو مصداق برای این مساله ذکر و تصریح کرد: داستان تقابل دیانت و سیاست و عقل و دین را در ابتدای انقلاب در وجوه انقلاب اسلامی و اشکال متعدد بارها مشاهده کرده ایم.
وی بیان داشت: دعوای تخصص و تعهد نیز ریشه اش در همین مساله است، به اسم تخصص ریشه دین را می زدند، بعدها که توسط شهید رجایی کسانی در دولت اسلامی به کار گرفته شدند که به لحاظ دانش روز از مدعیان آن زمان برتر بودند، دهان امثال بنی صدر بسته شد و آرام آرام این نگاه کمرنگ گردید.
صفار هرندی گفت: با رحلت امام کسانی این فرصت را غنیمت شمرده و دعوای تعهد و تخصص را مجددا آغاز کردند و تقابل مدیریت فقه و علم را دامن زدند و سروش نیز می خواست همین مساله را القا کند.
این فعال سیاسی زیرآب زنی از حکومت دینی را وجه مشترک تمام این مسائل و جریانات ذکر و تصریح کرد: به اسم عقلانیت، کوتاه آمدن در برابر استکبار را مطرح کردند، بازرگان نخستین فردی بود که این حرف را مطرح کرد و مقابله کردن با آمریکا با توجه به ابرقدرت بودن این رژیم را نوعی انحراف می دانست.

نادیده گرفتن سنت های انقلابی و دینی به بهانه عقلانیت انحراف است

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه امروز مدل اسلامی به قدری نفوذ کرده که بسیاری آرزو می کنند مثل ما حکومت تشکیل دهند، به پیش بینی امام راحل در این خصوص اشاره کرد و گفت: امروز متوجه می شویم امام این صحنه هایی که در حال رخ دادن است را می دید، ایشان رابطه با دولت ها را فرع بر رابطه با ملت ها می دانستند، اما بازرگان و بسیاری دیگر اینها را درک نمی کردند. بیداری اسلامی نشان داد که دولت ها در برابر ملت ها هضم می شوند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که به بهانه عقلانیت سنت های انقلابی و دینی را نادیده می گیرند دچار انحراف شده اند، اضافه کرد: افرادی که دوستان و یاران دیروز ما بودند و هنوز هم امیدواریم همراهی آنها با نظام مثل گذشته باشد، اینها موج بیداری اسلامی را انکار می نمایند و بر سایر امور حمل شان می کنند.
صفار هرندی گفت: آن فرد می گوید دوره اسلام گرایی به سر آمده است و دوره ظهور امام عصر را به دوره انسان کامل نسبت داده اند نه اسلامی، که البته باید گفت این دوران دوران بلوغ اسلام است نه پایان اسلام.
وی گفت: به اسم عقل گرایی مطرح کردند که باید به آمریکا نزدیک شویم، این حرف از ابتدای دوره سازندگی مطرح بود، در هر دوره ای این انحراف به شکلی خود را نشان داده است، امروز نیز که دولتی با گرایش ها و صبغه های دینی و انقلابی سرکار آمده می بینیم در میانه راه رندان و شیاطین دولت را به سمتی هدایت کردند که در بحبوحه تحولات جهان اسلام پیک هایی بلند می شوند و کنار دیکتاتور ها می نشینند و به آنها دلداری می دهند، این یعنی انحراف.

معنویت گرایی بدون نگاه سیاسی و اجتماعی

صفار هرندی شاخه دوم انحراف از دیدگاه رهبری را این گونه تشریح کرد: ایشان گفتند به بهانه معنویت، سیاست را نادیده گرفتن، ما با یک موج جدیدی از معنویت گرایی فاقد نگاه اجتماعی و سیاسی مواجه هستیم، این مساله در دانشگاه های ما در حال ترویج است، متاسفانه در حوزه نیز افراد بی سوادی در گوشه هایی دست گذاشته اند و در سطح عامه نیز زمینه هایی دارد.
وی تصریح کرد: این بحث در سطح عموم مردم که می آید ابعاد معرفتی ندارد، بلکه برای دستیابی به اهداف شان به خرافه گرایی روی می آورند برای اینکه از معنویت واقعی دورشان کنند.
وزیر ارشاد دولت نهم گفت: زمانی در سال های گذشته شمایل هایی که از امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل و یاران شهید ایشان تصویر می کردند به قدری در ابعاد و اندازه های بزرگ زیاد شد که در و دیوارها را فراگرفت، ما در آن زمان که در وزارت ارشاد بودیم بررسی کردیم دیدیم یک جریان هدایت شده است به گونه ای که برای تصویر کردن چهره امام حسین و اباالفضل حتی از تصویر صورت هنرپیشه های زن های هالیوودی بهره می گرفتند.
وی افزود: این تحریف حقیقت بود، از این رو در شورای فرهنگ عمومی تصمیم گرفته شد که با آنها مقابله شود و وقتی ما این کار را کردیم صداهایی از جاهایی درآمد که کانون های جریان انحراف بودند و گفتند شما به اعتقادات مردم چکار دارید؟ و به صورت جدی ما را از پیگیری این مساله برحذر می داشتند برای اینکه اینجا بازی با دل های عامه مردم برای یک عده به صرفه بود و نان و پول در آن وجود داشت.

علت سرشاخ شدن جریان منحرف با روحانیت

وزیر سابق ارشاد به علت سرشاخ شدن این جریان منحرف با روحانیت اشاره کرد و گفت: این موضوع به این دلیل است که روحانیت سردمدار شریعت است و آن جایی که دین قرار است به عنوان آیین مورد تبعیت قرار گیرد نیاز به راهنما دارد، این آقایان چون دست شان تهی بود می خواستند صورت قضیه را از این طرف پاک کنند و به همان دینی که رابطه قلبی انسان با خدا است بسنده شود که البته در دنیای غرب نیز الان جا افتاده است. وی بیان داشت: حرکت به سمت دین حداقلی و کاستن از ظرفیت های دین حداکثری دستور کار این جریان بوده است، این یعنی تکیه بر معنویت فارق از سیاست، جنگ با مراجع، روحانیت و مذاهب و مدیریت فقهی همه از اینجا سرچشمه می گیرد.

صفار هرندی با اشاره به فرازهای دیگری از بیانات رهبر انقلاب، تضییع حقوق دیگران به اسم اسلام گرایی را یک آفت دیگر عنوان کرد و گفت: این موضوع از مسائلی بوده که در دوره های مختلف شاهد آن بوده ایم و بانی آن نیز مارکسیست ها بوده اند.
وی اضافه کرد: این در جاهای مختلف در جوامع انقلابی ما نیز ریشه دواند، در همان اولایل شاهد رسوخ این تفکر در جریان های پس از انقلاب بودیم تا جایی که توجیه جنایت به اسم تبعیت از دین و انقلاب به وجود می آید.
صفار هرندی گفت: برخی نابکارهایی که در جریان فاسد مهدی هاشمی و دار و دسته او رخنه کردند کار را به جایی رساند که منتظری از صدر به زیر کشیده شد تا انقلاب دچار انحراف و اعوجاج نشود.

ماجرای پیمان دولت با امام زمان و چاه جمکران

وی تمرکز روی عدالت و انقلابی گری به گونه ای که بقیه اصول فدا شود را یک آفت و انحراف دیگر ذکر و خاطرنشان کرد: عَلَمی که بخواهد به اسم عدالت جلوی امام بلند شود می شود خارجی گری.
وزیر سابق ارشاد اسلامی گفت: در همان اوایل کار دولت نهم این مساله مطرح شد که در دولت یک میثاقی را با امام عصر امضا کرده اند و یکی از اعضای دولت این میثاق نامه را به چاه امام زمان در جمکران انداخته است و البته آن نفر من بودم، اما اصل ماجرا چیز دیگری بود.
وی گفت: در همان سال اول تشکیل دولت نهم مقارن با میلاد امام زمان گفته شد که این جوشش عظیمی که در مردم نسبت به ساحت مهدویت و امام زمان وجود دارد و مردم به جمکران اقبال دارند، خوب است دولت اسلامی نیز خود را از این غافله دور نکند.
صفار هرندی اضافه کرد: به بنده نیز به ماموریت داده شد در اجتماع مردم در جمکران سخنرانی کنم و سلام رییس جمهور و اعضای هیات دولت را به مردم برسانم، اما برگردان این قضیه این شد که پیمانی با امام زمان امضا کرده اند و فلانی هم برده و توی چاه انداخته است.
وی ادامه داد: روی این مساله در سایت ها مطالب بسیاری نوشته شد، برخی از رفقای منحرف گفتند چه اصراری دارید بگذار بگویند، گفتم این سم مهلک برای دولت است.
وزیر سابق ارشاد در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی، با اشاره به حمایت های آیت الله مصباح یزدی از دولت احمدی نژاد گفت: استقبال ایشان از دولت احمدی نژاد از باب رد انحرافات سابق از جمله اصلاحات فاسد و نابکار بود و البته ایشان به دولت سازندگی نیز انتقادات جدی داشتند.

شاکله اصلی دولت پاک است

صفار هرندی همچنین با بیان اینکه شاکله اصلی دولت پاک است اما رگه هایی از انحراف نیز وجود دارد، گفت: کسانی که خود را به گفتمان امام منتسب می کنند، جلوی رهبری حجت نمی تراشند و پشت آن پناه نمی گیرند. برخی از جریان های انحرافی گفتند اینک در عصر حضور به سر می بریم و لزوم اطاعت از ولی فقیه نیز مخصوص زمان غیبت است و علائمی را برای ادعاهای خود ذکر کردند، اما مقام معظم رهبری اینها را رد کردند و گفتند این تطبیق ها خود انحراف است.
وزیر دولت نهم گفت: شاکله دولت پاک و سالم است با شناختی از که از افراد داریم این برداشت واقعی است، اما اینکه رگه هایی از انحراف در دولت وجود دارد باید گفت بله. افرادی در دولت رخنه کرده اند که گرچه تعداد شان کم است اما چون به بالاترین مقام اجرایی تمسک جسته اند و از آبروی ایشان هزینه می کنند خطر آن بیشتر است.
وی افزود: بخشی از انحرافی که در مورد جریان اخیر می گوییم بیشتر از آن که ناظر بر نوعی تفکر انحرافی باشد بر عمل انحرافی تکیه دارد و این وجه تمایز جریان انحرافی امروز با جریان های انحرافی سابق است؛ از این رو گاهی به شدت عرفی گرا می شوند و گاهی با هنرپیشه های کذا و کذا عکس می گیرند و گاهی نیز به برخی نشریات و مجلات تمسک می جویند.
صفار هرندی گفت: اینها ربطی به یک تئوری اعتقادی ندارد بلکه تمسک جستن به هر وسیله ای برای توسعه بخشی به قدرت خود است. مهم ترین سیئه این جریان این است که برای رسیدن به مقصود و اهداف خود با آبروی نظام بازی می کند.
وی با اشاره به اختلاس اخیر در کشور، گفت: مدتی است که صدای یک عده از دلسوزانی که درون دستگاه هستند درآمده که اینها فسادی را به صورت نظام یافته درست کرده اند که قدرت یک فرقه را تقویت می کند. بی اعتنایی به اینها باعث می شود که یک روز چشم باز می کنند و می بییند تمام دارایی های شرکت سایپا در دست عده ای خاص است.
وی تاکید کرد: اصل انحراف را در اینجاها باید جستجو کرد آن زمان انحرافات فکری نیز به تبع آن خواهد آمد،امیدواریم حالا که هوشیاری ایجاد شده بتوانیم هم گذشته ها را بازسازی کنیم و هم تا حدودی آب رفته را به جوی برگردانیم و هم بتوانیم آینده را مصونیت ببخشیم.