۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

تقابل ايران و عربستان به نفع كيست؟

کد خبر : ۳۷۸۰۹
به گزارش صراط روزنامه تهران امروز نوشت:
جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي از جمله مهمترين كشورهاي منطقه هستند كه طي سه دهه اخير پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، روابط پر فراز و نشيبي را سپري

كرده اند. دو كشوري كه با توجه به ويژگيها و پتانسيلهاي داخلي و منطقه اي خود داراي توان تاثيرگذاري قابل توجهي چه در سطح خرد آن در خليج فارس و چه در سطوح كلان تر آن در خاورميانه و جهان اسلام بوده و هستند. به واقع هرگاه روابط اين دو كشور برادر و مسلمان گرم و حسنه بوده است شاهد سرايت اين گرمي در قالبهاي متفاوت همكاريهاي اقتصادي (اوپك)، فرهنگي (تقريب مذاهب)، امنيتي و سياسي به ساير نقاط منطقه بوده ايم روابطي كه به خودي خود در ايجاد اتحاد و همگرايي بيشتر ميان كشورهاي مختلف اسلامي و تقويت سازمان كنفرانس اسلامي به عنوان نماد بين المللي آن تاثير به سزايي داشته است. لذا طبيعي است در اين وضعيت جهان اسلام از يكپارچگي بيشتر و هويت منسجم تري در برابر رقبا و دشمنان منطقه اي و

فرامنطقه اي خود برخوردار بوده است و اين شرايط به مذاق كشورها و قدرتهاي منطقه اي و فرامنطقه اي كه اسلام را به عنوان عنصري تهديدزا و اتحاد كشورهاي اسلامي را به مثابه خطري غيرقابل كنترل قلمداد مي كنند، خوش نيايد.

لذا از همان پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز شاهد انجام تلاشها و اقدامات تحريك آميز بسياري براي ايجاد كدورت و تنش بين اين دو كشور محوري منطقه بوده ايم تلاشهايي كه گاه نيز ثمر داده و حوادث تلخي همچون جمعه خونين حجاج در دهه 1980 را رقم زده است. حال به نظر مي رسد هجمه تبليغاتي رسانه هاي بين المللي و بخصوص غربي در مورد متهم كردن ايران در جهت تلاش براي ترور سفير عربستان سعودي كه از ديشب آغاز و به تيتر نخست بسياري از رسانه هاي ديداري و شنيداري تبديل شده است، را بايد تلاشي جديد براي بازتوليد سناريوي قديمي تفرقه اندازي ميان اين دو كشور بزرگ اسلامي ارزيابي نمود.

پر واضح است در دوره اي كه نه تنها خاورميانه بلكه خود كشورهاي غربي هم شاهد وقوع تحولات شگرفي با محوريت اعتراضات حق طلبانه مردمي هستند اتحاد كشورهاي كليدي جهان اسلام با يكديگر مي تواند به مانند اهرم فشار قدرتمندتري منافع اين كشورها در منطقه را به خطراندازد. پس در شرايطي كه تقابل و اختلاف ميان ايران و عربستان هرگز به نفع دو كشور نبوده و رهبران دو كشور نيز بارها بر لزوم حفظ، تثبيت و تعميق روابط حسنه موجود تاكيد داشته اند، سناريوي ترور سفير عربستان در آمريكا، تنها مي تواند زائيده اذهاني باشد كه خواهان ديدن روي آرامش و ترقي در منطقه نبوده و سود آنها در تقابل استهلاك آميز دو كشور است. امري كه مطمئناً با هوشياري مقامات دو كشور به سرانجامي نخواهد رسيد.