۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

بانکداری بدون ربا ضرورتاً اسلامی نیست

کارشناس اقتصادی در حوزه بانکداری گفت: اساس بانکداری متعارف بر عملیات خلق پول بوده و این خلق پول ربای پنهان است.
کد خبر : ۳۷۸۳۲۲
صراط: کارشناس اقتصادی در حوزه بانکداری گفت: اساس بانکداری متعارف بر عملیات خلق پول بوده و این خلق پول ربای پنهان است.

رسول بخشی دستجردی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو به مناسبت هفته بانکداری اسلامی گفت: بانکداری ما از غرب آمده و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتیم و ای‌کاش بانکداری را مثل غرب اجرا می‌کردیم؛ نکته مهم این است که در بهترین وضع بانکداری بدون ربا ضرورتا بانکدار اسلامی نیست چرا که وقتی صحبت از بانکداری بدون ربا می‌شود فکر می‌کنند اگر یک میلیون از بانک بگیریم و همان را برگردانیم بدون بهره این اسلامی است درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست و این بانکداری اسلامی نیست چرا که اساس بانکداری متعارف بر عملیات خلق پول بوده و این خلق پول ربای پنهان است. و تا زمانی که شبکه بانکی مبتنی بر عملیات خلق پول است امکان اسلامی شدن بانک به هیچ وجه وجود ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: قرارداد و عقود اسلامی  مثل مضاربه، مضارعه، جعاله و مساقاط و ... قرار‌دادهای صحیح و درست طراحی‌شده توسط شارع مضاربه عقد سالم، دقیق و علمی است اما مشکل موقعی رخ می‌دهد که بخواهیم این عقود را در قالب بانکداری متعارف ایجاد کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: بانکداری متعارف مبتنی بر خلق پول و جابجایی ثروت بدون تلاش است از یک عده‌ای به عده دیگر؛ ما که نمی‌توانیم در این فضا عقود اسلامی را پیاده کنیم، عقود اسلامی فضای خودش را می‌خواهد.
بخشی در پایان اظهار داشت: اگر هزار بار هم قانون را اصلاح کنیم و توجهی اصل خلق پول نشود هیچ فایده‌ای ندارد بانکداری بدون ربا ضرورتاً بانکداری اسلامی نیست.