۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

آیا مسکو باید بین تهران و ابوظبی، یکی را انتخاب کند؟

کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه روسیه و امارات، اختلاف مواضع دو کشور پیرامون اوضاع در سوریه و نقش ایران را نشان داد، درحالیکه مسکو و ابوظبی به دنبال توسعه روابط و مشارکت راهبردی هستند.
کد خبر : ۳۷۸۳۲۵
صراط: تسنیم نوشت: روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه به امارات متحده عربی سفر کرد، کشوری که مدعی داشتن نقش شریک اصلی تجاری-اقتصادی روسیه در منطقه خلیج فارس است.

به عقیده کارشناسان، روابط مسکو و ابوظبی ممکن است توسعه بیشتری پیدا کند، البته اگر دوستی بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران مانع از ادامه آن نشود. از جمله مواردی که عامل ایران باعث اختلاف نظر در مواضع روسیه و امارات شده، در زمان بررسی بحران سوریه به وضوح آشکار شد و این مسئله حتی منجر به آن شد که کنفرانس مطبوعاتی مشترک سرگئی لاوروف با "عبدالله بن زید النهیان" وزیر خارجه امارات، پایان چندان دلچسبی برای طرفین نداشته باشد.

بررسی اوضاع سوریه به جای بحران پیرامون قطر

در کنفرانس مطبوعاتی ابوظبی در خصوص بحران در روابط کشورهای عربی با قطر که جنجالی ترین موضوع مطرح در منطقه خلیج فارس است، هیچ صحبتی به میان نیامد، هرچند به گفته منابع خبری این روزنامه، این مسئله در گفتگوهای رو در روی وزرای خارجه مطرح شده بود. ولی ظاهرا صحبت خاصی برای اشاره به آن بطور علنی وجود نداشت. ضمن اینکه این موضوع قطعا در مذاکرات امروز (چهارشنبه) لاوروف در قطر، در مرکز توجه طرفین قرار خواهد داشت.

در کنفرانس مطبوعاتی ابوظبی، بیشتر توجه روی مسائل پیرامون سوریه معطوف شده بود که مواضع وزیر خارجه روسیه و امارات متحده عربی چندان هم بر یکدیگر مطابقت نداشت. ضمن اینکه زمانی که طرف اماراتی در صحبت از نقش ایران و ترکیه در سوریه، بلند شده و دست میهمان روسی خود را گرفت، لاوروف ممانعتی نکرد، ولی هیچ لبخندی هم به روی چهره وی دیده نشد که نشان دهنده عدم رضایت وی از این اقدام بود.  

مسکو و ابوظبی به دنبال مشارکت راهبردی هستند

در جریان مذاکرات وزرای خارجه دو کشور، روابط دوجانبه، بخصوص در زمینه اقتصادی و تجاری نیز مورد بررسی قرار گرفت. لاوروف یادآور شد که پیشرفتهایی که در روابط دوجانبه حاصل شده، آن را به  سطح مشارکت راهبردی هدایت می کند. در سال 2013 میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور حداکثر به 2،5 میلیارد دلار می رسید، ولی تا سال 2016 این میزان کاهش داشته و تا 1،24 میلیارد رسید که تنها 273 میلیون دلار آن واردات بود. ضمن اینکه امارات جایگاه پنجاه و سوم را در فهرست شرکای تجاری روسیه به خود اختصاص داد که البته در میان کشورهای منطقه خلیج فارس، بالاترین رتبه است.  

به نوشته این روزنامه، رهبران امارات در تلاشند تا شرکای اقتصادی خود را گسترش داده و با قدرتهای بزرگ جهانی روابط نزدیکی برقرار کنند و از این طریق راه را برای ورود فناوری‌های مدرن به کشورشان هموار کنند. در همین رابطه مقامات ابوظبی تمایل دارند تا در تمامی زمینه های راهبردی با روسیه نیز مشارکت داشته باشند که شامل همکاری در عرصه های صنایع، ساخت زیرساختارها، توریزم، همکاری‌های نظامی-فنی، عرصه هسته‌ای، کشاورزی و پزشکی-درمانی است.  

دورنمای توسعه همکاری‌های نظامی-فنی دو کشور

در این بین همکاری‌های نظامی-فنی روسیه و امارات نیز در حال گسترش است. سال گذشته دولت امارات قراردادی با شرکت «روس آبارون اکسپورت» برای خرید  5 هزار موشک ضد زره پوش و همچنین تجهیزات نظامی دیگر به ارزش تقریبی 2،6 میلیارد دلار منعقد کرد.

تا پایان سال جاری نیز قرار است تا در مورد فروش جنگنده های چندمنظوره سوخوی-35 روسی به امارات، توافقنامه ای امضاء شود. هدف بعدی نیز برنامه تولید مشترک جنگنده های نسل پنجم است که قرار است در ماه نوامبر سال جاری در یک نشست دوجانبه دیگر در ابوظبی، مورد بررسی طرفین قرار بگیرد.

با این وجود، به عقیده کارشناسانی که این روزنامه با آنها به گفتگو نشسته، روند توسعه روابط روسیه و امارات متحده عربی، در مجموع در بسیاری از جهات به این بستگی خواهد داشت که این مشارکت به همکاری‌های در حال توسعه بین مسکو و تهران آسیبی نرسانند. البته روسیه همواره تلاش کرده تا توازن نسبی بین روابط خویش با همه کشورهای منطقه  بوجود آورد، بنابراین باید دید که در منطقه خلیج فارس و با توجه به تیرگی اوضاع در روابط بین کشورهای این حوزه، مسکو تا چه اندازه در این راستا موفق عمل خواهد کرد.