۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۴

متروی اهواز در ایستگاه "توقف"

روند کاری پروژه قطار شهری اهواز به دلیل اعتصاب کارگران شرکت کیسون نسبت به عدم دریافت حقوق مدتی است که بسیار کند شده است.
کد خبر : ۳۷۸۳۷۴
صراط: استان خوزستان گرچه استراتژیک‌ترین استان کشور به شمار می‌رود و از دیرباز به عنوان استانی زرخیز معرفی شده ولی این روزها کارگران این استان از وضعیت بد معیشتی و نبود امنیت شغلی رنج می‌برند به گونه‌ای که این قشر ضعیف و زحمت‌کش شرکت‌های خصوصی، شهرداری و یا حتی دولتی به دلیل برخی مشکلات دست به تجمع و اعتراض می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حدود یک سال است که شرکت کیسون حقوق بیش از 300 کارگر این شرکت را پرداخت نکرده و از این رو معیشت خانواده‌هایمان به خطر افتاده است. در این مدت چیزی جز وعده نشنیده‌ایم و دیگر تحمل اشک‌های کودکانمان را نداریم» این جملات گزیده‌ای از سخنان یکی از کارگران شرکت کیسون بود که چندی پیش در مقابل استانداری خوزستان برای چندمین بار متوالی تجمع کرده بود.

کیسون باید حقوق کارگران را بدهد

نبی‌الله خون میرزائی چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم متذکر شده بود که شرکت  کیسون مکلف به پرداخت این حقوق است چرا که کارگران برای این شرکت کار کرده‌اند، گفت:کیسون باید حقوق این کارگران را بدهد تا شرکت فعال‌تر شود، ما درخواست این کارگران را به مدیران استانی و شورای اشتغال انتقال داده‌ایم. کارگران نامه‌ای بنویسند تا بنده هم موضوع را پیگیری کنم.

سرپرست فرمانداری اهواز بیان کرد: بنده و استاندار در حال پیگیری مشکلات این کارگران هستیم و معاون وزیرکشور نیز بر فعال شدن پروژه  تأکید کرده و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

با وجود اینکه شرکت کیسون موظف به پرداخت حقوق کارگران بوده ولی شهرام شاهین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به روند کاری پروژه قطار شهری اهواز اکنون خبر می‌دهد که روند کاری این پروژه به دلیل اعتصاب کارگران شرکت کیسون مدتی است که بسیار کند شده است.

وی افزود: کارگران مدتی حتی اجازه ورود به کارگاه را نمی‌دادند و با وجود اینکه 2ماه از حقوق آنان پرداخت شده هنوز از اجرای روند عادی پروژه ممانعت می‌کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به این پرسش که آیا نبود شهردار خللی در کار وارد کرده بیان کرد: کارهای اداری و نرم‌افزاری پروژه در حال اجرا است که به محض انتخاب سرپرست و یا شهردار اسناد و مدارک مربوطه در اختیار وی قرار داده شود تا کار با سرعت و قوت ادامه پیدا کند.

کارگران رسما شکایت کنند

وی با اشاره به اینکه از حدود یک ماه پیش که اعتراضات شروع شد روند اجرا خیلی کند شده و رو به توقف رفته است و ما نیز اکنون این مشکل را داریم، گفت: اقدام خاصی که می‌توانستیم در این  زمینه انجام دهیم پیگیری و فشار آوردن به کیسون بود که حداقل بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شود که این کار انجام شد.

شاهین‌زاده با بیان اینکه کارگران به اداره کار هنوز شکایتی را اعلام نکرده‌اند، عنوان کرد: عده‌ای از کارگران هنوز معترض هستند اما راضی به شکایت نمی‌شوند؛ اگر چه ترس از اخراج دارند ولی باید بدانند که قانون وجود دارد و اخراج شدن به این سادگی نیست و ما نیز اجازه نمی‌دهیم پیمانکار هرطوری که می‌خواهد رفتار کند چرا که پیمانکار باید دلایل مستند برای اخراج داشته باشد.

وی ادامه داد: در جلسه شورای کارگری نیز که با حضور دادستان و معاون استاندار برگزار شد نیز دادستان به نمایندگان کارگران توصیه کرد که شکایت کنند تا بتوان روال حقوقی مربوطه پیگیری شود ولی کارگران تمکین نمی‌کنند و می‌گویند که شکایت ما همین تجمع است. من نیز بدون حکم مراجع ذی‌صلاح قانونی اجازه دست بردن در حساب‌های کیسون را ندارم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به این پرسش که مدیران کیسون در رابطه با مشکلات کارگران پاسخگو نیستند، تصریح کرد: آنها بر بندی از قرار داد مبنی بر اینکه بدون اجازه کارفرما حق مصاحبه نداریم، استناد می‌کنند که بنده همین‌جا به عنوان کارفرما رسما اعلام می‌کنم که در این خصوص هر توضیحی که لازم است مدیران کیسون ارائه دهند.

پیمانکاری که مانع اجرای پروژه می‌شود

به گزارش تسنیم، پروژه متروی اهواز در حالی ماه‌های پایانی یازدهمین سال از عمر خویش را می‌گذراند که تاکنون فقط 1.2 کیلومتر ریل در طول خط این پروژه ریسه شده است.

چندی پیش شریعتی استاندار خوزستان در بازدید از این پروژه خبر از بهره‌برداری فاز نخست مترو را تا پایان سال 96 داده بود ولی با صحبت‌های جدید شاهین‌زاده و نیز خبر از روند کند پروژه به دلیل اعتراض و کارنکردن کارگران کیسون این احتمال نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو خواهد شد.

شرکت کیسون که با اهرم فاینانس برنده مناقصه قطار شهری اهواز شده بود نه تنها فاینانس را به ارمغان نیاورد بلکه با عدم پرداخت حقوق کارگران مانع بزرگی بر اجرای روند پروژه شده است.

اگرچه اعضای دور چهارم شورای شهر اهواز با عدم نظارت قوی و نیز شهردار انتخابی آنها به دلیل اهمال‌کاری و البته وجود زوایای پشت پرده توانایی به سرانجام رساندن این پروژه مهم را برای کلانشهر اهواز نداشتند اما باید دید که آیا شهردار جدید و منتخبان دور پنجم شورای شهر اهواز می‌توانند این کلاف سردرگم اهواز را به نقطه عطفی برسانند و رضایت مردم را پس از تقریبا 11 سال کسب کنند.
برچسب ها: صراط