۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

ماجرای منهائیون، شهید مطهری و ابراهیم یزدی

شهید مطهری گفت: آقای رضایی من می‌خواهم بروم پیش امام و به ایشان بگویم مراقب باش "منهائیون" سرت کلاه نگذارند.
کد خبر : ۳۷۸۳۸۶
صراط: محمد ایمانی نوشت: علی مطهری به روزنامه اعتماد گفته است:  "خدا از جفاهايی كه ما به امثال دكتر  ابراهیي يزدی كرديم بگذرد. ما یزدی و همفكرانش مانند سحابی را از آزادی بيان و بسياری از حقوق اجتماعی محروم كرديم. نظراتی داشتند كه امروز بسياری به آنها رسيدند".

ظلم شخص ایشان را نمی‌دانم اما اگر منظورشان از "ما" انقلاب باشد، خود این ادعا ظلم است.

محسن رضایی نقل می‌کند:  چند روز به پیروزی انقلاب مانده بود و ما به خانه امام رفتیم تا با ایشان دیدار کنیم. از دور شهید مطهری را دیدم. با هم صحبت کردیم و در ادامه ایشان به من گفت: آقای رضایی من می‌خواهم بروم پیش امام و به ایشان بگویم مراقب باش "منهائیون" سرت کلاه نگذارند.

از ایشان سئوال کردم "منهائیون" چه کسانی هستند؟ به سمت چپ من اشاره کرد. دیدم دکتر یزدی معاون آقای بازرگان در دولت موقت است. ادامه دادند؛ کسانی که می‌گویند "اسلام منهای روحانیت". اولین بار بود این اصطلاح را می‌شنیدم. از آن موقع تاکنون بارها و بارها به این نکته که آقای مطهری چه حرف حکیمانه‌ای زده است، پی برده‌ام.

اسلام منهای روحانیت، ذاتاً تز انگلیسی و آمریکایی و به یک معنا اسلام سلفی و وهابی است که ریشه در انحراف سقیفه دارد؛ اینکه دین، مفسر امانتدار و پاسدار حریم نداشته باشد و هر کس به هر نحو که دلش خواست، دین را کم و زیاد و تحریف کند. با این وصف، ادعای علی مطهری  در تأیید نظرات گروهک نهضت آزادی، قبل از هر چیز نفی پدر شهید اوست و در عاقبت خویش، ارتزاق از جریان مسمومی می‌کند که ولایت بعد از نبوت را انکار کرد و به مغالطه گفت "حسبنا کتاب‌الله. سنت و حدیث و تفسیر نمی‌خواهیم"

برچسب ها: صراط