۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

ریشه‌های قیام وال‌استریت چیست؟

همزمان با قیام وال‌استریت دانشگاه پرینستون نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در سال ۲۰۰۵ انجام شده اما تاکنون افشا نشده است. این مطالعه با بررسی ۱۵۰۰ کارفرما در شهر نیویورک، کانون قیام وال‌استریت به انجام رسیده است.
کد خبر : ۳۷۸۹۰

سیاست نامه: این تحقیق که به سال ۲۰۰۵ بازمی گردد در شرایطی انجام شده که هنوز آمریکا با بحران اقتصادی کنونی مواجه نبود چرا که بحران اخیر نشانه‌های اصلی خود را در سال ۲۰۰۶ بروز داد. این پروژه به تصریح پایگاه اطلاع‌رسانی "پرینستون"، توسط دو استاد دانشگاه انجام شده و کامل‌ترین تحقیق از نوع خود تاکنون است.

یکی از یافته‌های جالب این مطالعه این است که جوان سفیدپوستی که تازه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشد تقریبا دارای ۲ برابر شانس یک سیاه‌پوست با شرایط مشابه برای یافتن شغل است. سیاه‌پوستی که دارای سوابق مجرمانه باشد، به احتمال ۵۷ درصد با پاسخ منفی کارفرمایان روبرو می‌شود اما سفیدپوست با همین شرایط، ۳۵ درصد احتمال شنیدن پاسخ منفی دارد.

به همین ترتیب سیاه‌پوستی که سابقه‌اش پاک باشد تقریبا معادل یک سفیدپوست مجرم شانس یافتن کار دارد و به این ترتیب رنگ پوستش از همان ابتدا، جرم وی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از آمارهای جالب ارائه شده در این گزارش چنین است که ۶۰ درصد از دانش آموزان اخراجی سیاه‌پوست از دبیرستان‌های نیویورک حتما تا سن ۳۵ سالگی پایشان به زندان باز می‌شود. این در حالی است که از سال ۱۹۷۲ تاکنون، جمعیت زندانیان آمریکایی تقریبا ۷ برابر شده است.

نتایج عجیب این گزارش بیانگر آن است که قیامی که از ۱۶ روز پیش در برابر ساختمان‌های بزرگ بورس آمریکا در وال‌استریت شروع شده، دارای ریشه‌های عمیق اجتماعی است و بنابراین قابلیت تسری دارد. این یک اصل علمی است که قیام های ریشه‌دار می توانند ادامه پیدا کنند اما شورش‌های بی‌ریشه عموما به سرعت ریشه‌کن می‌شوند.

بدیهی است این تنها یکی از ریشه‌های این قیام مردمی است. شرایط آمریکایی‌ها پس از ۲۰۰۶ بسیار بدتر از زمان انجام این مطالعات شده است و سفیدپوستان نیز اکنون وضع چندان مناسبی ندارند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰
۲
۰
تعارف نکن صراط راحت باش بگو الگو برداری از انقلاب 57