۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹

قذافی در لبنان محاکمه شد

کد خبر : ۳۷۹۸۶

عالیترین هیئت قضایی لبنان دیروز دیکتاتور لیبی و 6 همدستش را به اتهام ربودن رئیس مجلس اعلای شیعیان این کشور و دو همراهش در سال 1978، بطور غیابی محاکمه کرد.

به گزارش صراط به نقل از فارس، "شورای عدالت" بعنوان عالیترین هیئت قضایی لبنان دیروز "معمر القذافی" دیکتاتور لیبی و 6 تن از ایادی‌اش را بطور غیابی به اتهام ربودن "امام موسی صدر" رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان و دو همراهش شیخ "محمد یعقوب" و "عباس بدرالدین" محاکمه کرد.

نشست دیروز دادگاه مذکور را قاضی "سامی منصور" با حضور قاضی "سعید میرزا" دادستان کل لبنان ریاست کرد.

در این نشست قاضی به دادخواست‌های دادستان‌ها گوش فرا داده شد و قرار شد که حکم این دادگاه در 18 نوامبر آتی صادر شود.

دادخواست‌های ارائه شده به شورای عالی اداری، برای قذافی و 6 دست نشانده او در پرونده ربودن امام موسی صدر اشد مجازات مطالبه شده است.

بر اساس این گزارش، 6 نفر لیبایی شریک جرم قذافی در این پرونده عبارتند از: المرغنی مسعود التومی، احمد محمد الحطاب، هادی ابراهیم السعداوی، عبد الرحمن محمد غویله، محمد خلیفه السحلول، وعیسى محمد منصوری.

این در حالی است که قاضی تحقیقات در شورای عدالت چند ماه پیش قذافی و 6 شریک جرمش را طی حکمی اولیه به اعدام محکوم کرده بود.
امام موسی صدر و دو همراهش در 31 آگوست 1978 در لیبی ناپدید شدند. آنها به دعوت رسمی قذافی وارد لیبی شده بودند.

قذافی در همان زمان مدعی شد که امام صدر لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده که این موضوع هرگز در بررسی‌های قضایی ثابت نشد.

وی پس از بهبود روابط این کشور با آمریکا و غرب بارها از راه‌های غیرمستقیم خواستار بسته شدن همیشگی این پرونده شده بود. در این زمینه حتی گفته شد که قذافی پیشنهاد ارائه میلیون‌ها دلار به لبنان برای مختومه اعلام کردن پرونده را داده بود که با مخالفت مسئولان لبنانی مواجه شد.

در پی تحولات جاری در لیبی و سقوط قذافی، تلاش‌های لبنان برای روشن شدن سرنوشت امام صدر پس از سی سال افزایش یافت اما تاکنون این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است. ضمن اینکه کشورهای منطقه نیز تاکنون کمک قابل توجه و موثری در حل این پرونده نکرده‌اند.