۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تراز صادراتی کشور وضعیت مناسبی ندارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تراز صادراتی کشور وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد گفت: ۷ میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است.
کد خبر : ۳۷۹۸۸۴
صراط: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تراز صادراتی کشور وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد گفت: ۷ میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است.

به گزارش تسنیم از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی صبح صبح امروز در بیست وششمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی استانی دولت و بخش خصوصی در محل سالن پیامبر اعظم‌(ص) استانداری کرمان با اشاره به اینکه در 5 ماهه نخست سال جاری واردات کشور 19.5 میلیارد دلار و 17.5 میلیارد دلار صادرات بوده است، اظهار داشت: تراز صادراتی کشور وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد و منفی بودن تراز تجاری کشور نیازمند اهتمام جدی مسئولان برای بهبود وضعیت تجاری کشور است.

وی با انتقاد از افزایش واردات و کاهش صادرات در 5 ماهه سال جاری  بیان داشت: سالانه میلیاردها تومان سرمایه کشور را برای تفاوت نرخ ارز هزینه می‌کنیم که هیچ سودی ندارد و نرخ ارز باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد و روند موجود به صلاح کشور نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم راه‌اندازی بورس ارز در کشور تصریح کرد: تفاوت نرخ ارز در اقتصاد کشور رانت ایجاد کرده و یکسان‌سازی نرخ ارز واقعیتی است که هر چه دیرتر به آن بپردازیم، هزینه سنگینی را به کشور تحمیل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه 9 میلیون مسافر ایرانی، 11 میلیارد دلار ارز را از کشور خارج می‌کنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سالانه تنها 4 میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شود و  7 میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه مواد غذایی و خودرو به ترتیب بیشترین میزان واردات به کشور را دارند گفت: طی ماه‌های اخیر 1.3 میلیارد دلار خودرو وارد کشور شده است.

وی با اشاره به لزوم تسهیل فضای حوزه صادرات کشور از راه‌اندازی بورس پسته در استان کرمان خبر داد و افزود: تولید محصول پسته استان کرمان 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولیدات ملی لیستی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود را آماده می‌کنیم گفت: تاکنون برای میزان تعرفه و ممنوعیت 200 قلم کالای وارداتی کشور تعامل کرده‌ایم که قرار است این تعداد به 500 قلم کالا افزایش یابد.
برچسب ها: صادرات مجلس صراط