بعد از استعفای جمعی برخی نمایندگان مجلس ششم که تنها سه مورد آنها به تصویب صحن علنی رسید، دیگر استعفاها به دلیل جدایی از مجلس و عضویت در دولت بوده است.
به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاين، در مجلس هشتم، بعد از اعلام استعفاي روحالله حسينيان و نمايندگان زاهدان که تقديم هيات رئيسه شده، استعفاي علي مطهري، آخرين موردي است که مطرح شده است. (گزارش پيشين خبرآنلاين درباره اعلام استعفاهاي نمايندگان مجلس هشتم ر اينجا بخوانيد)
اما استعفاي نمايندگان از مجلس تابع چه قوانيني است؟
فصل هفتم آيين نامه داخلي مجلس به «استعفا نماينده و نحوه بررسى آن» اختصاص دارد. بر اساس ماده 92 اين آييننامه، هر نماينده كه اعتبارنامه او به تصويب رسيده است مىتواند از مقام نمايندگى استعفاء دهد. پذيرش استعفاء موكول به تصويب مجلس است.
در ماده 93 هم آمده که نماينده متقاضاى استعفاء دلايل خود را به عنوان رئيس مجلس مىنويسد و رئيس مجلس آن را در اولين جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور كار هفته بعد مىگذارد. نماينده مىتواند قبل از شروع برر
در ادامه اين بخش از قوانين اداره مجلس آمده است که بررسى تقاضاى استعفاء بدين ترتيب خواهد بود كه ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء يا نماينده ديگرى به تعيين او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضيح نماينده متقاضى استعفاء حداكثر نيم ساعت است. مخالف يا مخالفين نيز حداكثر نيم ساعت مىتوانند صحبت كنند و پس از آن رأىگيرى به عمل مىآيد. در صورت تصويب تقاضاى استعفاء مراتب از طريق هيأت رئيسه به وزارت كشور اعلام مىشود تا طبق قانون انتخابات اقدام نمايد.
گفتني است هرگاه نماينده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و كسى را هم براى دفاع از خود تعيين ننمايد متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداكثر به مدت پانزده دقيقه صحبت خواهد كرد و سپس رأىگيرى به عمل مىآيد.
البته هرگاه تقاضاى استعفاء تعدادى از نمايندگان به نحوى باشد كه مانع از تشكيل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نيست.
در بند 9 ماده 23 آييننامه داخلي مجلس نيز که به «وظايف و اختيارات هيأت رئيسه» اشاره دارد، نيز آمده است: اعلام مراتب رد اعتبارنامه يا استعفاى نمايندگان به وزارت كشور از وظايف و اختيارات هيات رئيسه است.