۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

هفت خوان استعفا از نمایندگی مجلس

کد خبر : ۳۸۰۹۰

بعد از استعفای جمعی برخی نمایندگان مجلس ششم که تنها سه مورد آنها به تصویب صحن علنی رسید، دیگر استعفاها به دلیل جدایی از مجلس و عضویت در دولت بوده است.

به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاين، در مجلس هشتم، بعد از اعلام استعفاي روح​الله حسينيان و نمايندگان زاهدان که تقديم هيات رئيسه شده، استعفاي علي مطهري، آخرين موردي است که مطرح شده است. (گزارش پيشين خبرآنلاين درباره اعلام استعفاهاي نمايندگان مجلس هشتم ر اينجا بخوانيد)

اما استعفاي نمايندگان از مجلس تابع چه قوانيني است؟
فصل هفتم آيين نامه داخلي مجلس به «استعفا نماينده و نحوه بررسى آن» اختصاص دارد. بر اساس ماده 92 اين آيين​نامه، هر نماينده كه اعتبارنامه او به تصويب رسيده است مى‏تواند از مقام نمايندگى استعفاء دهد. پذيرش استعفاء موكول به تصويب مجلس است.

در ماده 93 هم آمده که نماينده متقاضاى استعفاء دلايل خود را به عنوان رئيس مجلس مى‏نويسد و رئيس مجلس آن را در اولين جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور كار هفته بعد مى‏گذارد. نماينده مى‏تواند قبل از شروع برر

در ادامه اين بخش از قوانين اداره مجلس آمده است که بررسى تقاضاى استعفاء بدين ترتيب خواهد بود كه ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء يا نماينده ديگرى به تعيين او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضيح نماينده متقاضى استعفاء حداكثر نيم ساعت است. مخالف يا مخالفين نيز حداكثر نيم ساعت مى‏توانند صحبت كنند و پس از آن رأى‏گيرى به عمل مى‏آيد. در صورت تصويب تقاضاى استعفاء مراتب از طريق هيأت رئيسه به وزارت كشور اعلام مى‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نمايد.

گفتني است هرگاه نماينده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و كسى را هم براى دفاع از خود تعيين ننمايد متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداكثر به مدت پانزده دقيقه صحبت خواهد كرد و سپس رأى‏گيرى به عمل مى‏آيد.

البته هرگاه تقاضاى استعفاء تعدادى از نمايندگان به نحوى باشد كه مانع از تشكيل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نيست.
در بند 9 ماده 23 آيين​نامه داخلي مجلس نيز که به «وظايف و اختيارات هيأت رئيسه» اشاره دارد، نيز آمده است: اعلام مراتب رد اعتبارنامه يا استعفاى نمايندگان به وزارت كشور از وظايف و اختيارات هيات رئيسه است.