۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

مرموزترین سیاره منظومه شمسی کشف شد+عکس

صراط: دانشمندان به تازگی با استفاده از ابزار‌هایی پیشرفته به بررسی جو سوزان‌ترین سیاره منظومه شمسی پرداخته و یافته‌های حیرت انگیزی کشف کرده اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانشمندان به تازگی موفق به بررسی و کشف یافته‌های جدیدی در خصوص سیاره زهره شده اند؛ براساس این پژوهش‌ها ابر‌هایی بسیار آشفته با هندسه ای منحصربه فرد در نیمه تاریک این سیاره زیبا وجود دارد.

دانشمندان همچنین موفق به کشف پدیده‌ای به نام "ابر چرخش" (super-rotation) شده اند که در نیمه تاریک سیاره زهره انجام می‌شود.
از قدیم سیاره زهره مانند خواهر سیاره زمین شناخته شده است، اما بررسی‌های جدید نشان داده است که این سیاره دارای تنوع آب و هوایی و ویژگی‌های بسیار متفاوتی نسبت به زمین است.

دانشمندان برای اولین بار وضعیت شب در سیاره زهره را مورد بررسی قرارداده و ابر‌هایی بی نظیر با ویژگی‌های منحصربه فرد در آن شناسایی کرده اند.

مرموزترین سیاره منظومه شمسی کشف شد+عکس

براساس این پژوهش این بخش از سیاره زهره دارای جوی بسیار متفاوت از قسمت روز آن است که در برابر ستاره خورشید قراردارد و به دور آن می‌چرخد.

این یافته‌ها حاصل تلاش دانشمندان آژانس اکتشاف هوافضای کشور ژاپن (JAXA) با اطلاعات ارسالی از فضاپیمای ونوس اکسپرس (Venus Express) است.
دانشمندان در جریان این پژوهش به بررسی الگوی باد و ابر‌ها در نیمه تاریک سیاره زهره پرداخته اند، همچنین دانشمندان دریافتند در جو سیاره زهره جریان باد‌هایی بسیار قدرتمند وجود دارد که با سرعت زیاد به دور سیاره چرخش می‌کنند.
تصاویر دریافتی از نیمه تاریک سیاره زهره با استفاده از ابزار نمایشگر مادون قرمز طیف سنجی تصویربرداری (VIRTIS)، ویرتوس در کاوشگر ونوس اکسپرس به دست آمده است.

همچنین دانشمندان دریافتند جهت و نوع ابر‌ها در نیمکره شمالی و جنوبی کره زمین متفاوت است و در نیمکره جنوبی ابر‌ها دارای شکل‌های نامنظم تری به نسبت نیمکره شمالی هستند.
کارشناسان امیدوارهستند از این یافته‌ها برای بررسی و ایجاد مدل دقیق آب و هوایی سیاره زهره در آینده استفاده کنند، همچنین بتوانند به شناسایی مواد شیمیایی تشکیل دهنده ابر‌ها و جو این سیاره مرموز بپردازند.

مرموزترین سیاره منظومه شمسی کشف شد+عکس

سیاره زهره دومین سیاره نزدیک به خورشید در منظومه شمسی است و بین سیاره‌های زمین و تیر قرار دارد. ناهید گرم‌ترین سیاره در منظومه شمسی است و دارای جوی تشکیل شده از مواد شیمیایی سمی است.
دانشمندان امکان وجود حیات در این سیاره را به دلیل مواد شیمیایی خطرناک نادر می‌دانند.