۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

کاهش شدید آبدهی چاه ها و قنات در یزد

در پی خشکسالی بسیار شدید در استان یزد اکثریت چاهها ،قنات وچشمه ها خشک،یا به پایین ترین سطح آبدهی رسیده اند.
کد خبر : ۳۸۱۵۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: از ۴۳۰۰ حلقه چاه در استان یزد ۶۰ درصد آن با کاهش شدید آبدهی روبرو هستند ، همچنین از ۳۱۸۰ قنات ۷۰ درصد خشک و یا کاهش آب دارند و ۹۰ درصد از ۶۲۰ چشمه نیز در استان به پایین ترین سطح آبدهی رسیده اند.
محمد رضا راعی با اشاره به اینکه بارندگی درسال گذشته درکشور ۱۹۹ میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۶ درصد کاهش رانشان می دهد اظهار داشت: همچنین در استان یزد درهمین مدت ۵۷ میلیمتر بارندگی صورت گرفته که ۳۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۴۵ درصد کاهش در دوره کاری بلند مدت داشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۸/۶ درصد از وسعت کشور به خشکسالی بسیار شدید دچار شده است، افزود: بخشی از استان اصفهان و خوروبیابانک ، بخشی از استان خراسان شامل بشرویه و فردوس و کل استان یزد در منطقه ی خشکسالی بسیار شدید قرار گرفته است.
مدیر عامل آب منطقه ای یزد در ادامه گفت: حجم آب رودخانه های در کشور بشدت کاهش یافته و این در حالیست که در سطح استان یزد این میزان جریان سطحی نسبت به بلند مدت ۹۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
راعی با اشاره به اینکه ۳۳ هزار لیتر آب در ثانیه روزانه در این استان به هدر می رود خاطر نشان کرد : در صورت عدم برنامه ریزی درست ، استان یزد در آینده نه چندان دور با بحران جدی آب روبرو می شود.
به گزارش خبرنگار ما غلامحسین دشتی معاون سیاسی وامنیتی استانداری یزد نیز در این جلسه با تاکید بر تشکیل کارگروه آب و نیاز به اهمیت وفرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب در استان گفت: باید با برنامه ریزی دقیق و ارائه راهکارهای مناسب ، استان یزد علیرغم خشکسالی شدید و کمبود آب به عنوان یکی از الگوهای ساماندهی و برنامه ریزی مصرف بهینه آب در کشور شناخته شود.