۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷

اظهارات ترامپ از یک سیاستمدار تازه‌کار کاسب‌کار نامتعادل بعید نبود

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز حقانیت سخنان رهبر معظم انقلاب در طول دوران مذاکرات و پس از آن مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده است.
کد خبر : ۳۸۱۶۴۷
صراط: به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) و شیعیان ایشان، تصریح کرد: روایتی از پیامبر اکرم (ص) در کتب خاصه و عامه از طرق مختلف نقل شده است که برخی ناقدان اسناد روایات و حتی کسانی که به سخت گیری در نقد اسناد اینگونه روایات مشهورند نظیر ذَهَبی در میان اهل سنت، این روایت را صحیح دانسته اند. پیامبر فرموده‌اند: «حسین منی و انا من حسین. احب الله من احب حسینا» یعنی حسین از من است و من از حسین هستم. خداوند هرکسی که حسین را دوست بدارد، دوست خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه افزود: این روایت از جهات مختلف قابل تأمل است. اینکه پیامبر (ص) در زمان کودکی امام حسین (ع) ایشان را در آغوش می گیرد و چنین کلامی را به زبان می آورد، نشان دهنده عظمت مقام ابا عبدالله است. بر مبنای روایت مذکور اگر کسی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را دوست بدارد، محبوب خدا می شود. این نعمتی بس عظیم است که باید به دقت پیرامون آن تأمل کرد. در واقع محبوبیت نزد خدا کیمیایی است که در دست محبین اهل بیت(ع)  بویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قرار دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با ذکر روایات متعدد به تشریح آثار و فواید محبوبیت بندگان نزد خداوند متعال پرداخت و خاطرنشان کرد: در صفحه 236 ازجلد دوم کتاب کافی آمده است که «من احبه الله تبارک و تعالی وفاه اجره یوم القیامه بغیرحساب» یعنی اگر کسی محبوب خدا بشود، خداوند اجر او را در روز قیامت به صورت کامل و به غیرحساب عطا خواهد کرد. عبارت «بغیرحساب» دو وجه می‌تواند داشته باشد، یکی به معنای «نامحدود» و دیگری به معنای آن است که در اعطا، نسبت سنجی میان مقدمات و نتیجه صورت نمی گیرد و حسابرسی همچون موارد دیگر، در مورد آن جاری نیست چه بسا یک عمل از نظر میزان و کیفیت چندان بزرگ نباشد اما پاداشی که به واسطه فضل الهی به آن عمل داده می شود بسیار بزرگ باشد. در این جا ممکن است گفته شود رزق و پاداش «بغیرحساب» اعطا شده است.

محبوبیت نزد خداوند، امنیت مطلق را برای انسان به ارمغان می آورد

رئیس دستگاه قضا با اشاره به روایتی دیگر درباره حب خدا نسبت به بنده، خاطرنشان کرد: در روایتی دیگر از کتاب کافی آمده است که «فمن احبه الله لم یعذبه» یعنی اگر خدا کسی را دوست داشت، عذابش نمی کند. این یک ضمانت برای سعادت انسان است. باز هم در روایتی دیگر در کتاب کافی می خوانیم که «من احبه الله ادخله الجنه» یعنی اگر خدا کسی را دوست داشت او را وارد بهشت می سازد. اما روایتی دیگر در خصال شیخ صدوق و علل الشرایع آمده است که اثر محبوبیت نزد خدا را بسیار بالاتر و باعظمت تر نشان می دهد. در این روایت آمده است که «و من احبه الله عزوجل کان من الآمنین» یعنی کسی را که خدا دوست بدارد او را در امنیت مطلق قرار خواهد داد. چه سعادتی از این بالاتر وجود دارد؟

آیت الله آملی لاریجانی اثر دیگری از محبوبیت نزد خداوند را با اشاره به حدیث معروف قرب نوافل، غایه القصوای همه آثار دانست و تصریح کرد: طبق روایت قرب نوافل، خداوند می فرماید که انسان با انجام فرائض به من نزدیک می شود اما وقتی برخی مستحبات و نوافل را انجام می دهد به من نزدیک می شود تا آنجا که او را دوست بدارم و پس از آن دست، گوش، چشم و پای او می شوم. این بدان معناست که وقتی انسان محبوب خداوند شد، شراشر وجودش ظهور حق تعالی می شود و به نقطه فناء فی الحق می رسد که قدرت مطلقه و سلطه مطلقه و سیطره مطلق را در وجود خداوند می بیند. اینها اصطلاحات صوفیه یا برخی حرفهای بافته شده نیست بلکه نص صریح روایت است که به طرق متعدد در کتب گوناگون از قبیل کافی، توحید، علل الشرایع، ارشاد و ... نقل شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایتی دیگر در ذیل روایت قرب نوافل که در کتاب ارشاد دیلمی ذکر شده است، گفت: خداوند می فرماید «فاذا أحبنی أحببته و أفتح عین قلبه الی جلالی. فلا أخفی علیه خاصه خلقی فأناجیه فی ظلم اللیل و نور النهار...» یعنی «زمانی که بنده ام مرا دوست بدارد، من او را دوست خواهم داشت و چشم قلبش را به جلالم بازخواهم کرد. همچنین خاصه خلق و آفریدگانم را از او مخفی نخواهم کرد و در تاریکی شب و روشنایی روز با او مناجات می کنم». واقعاً چه سعادتی بالاتر از این حال که خداوند با انسان گفتگو کند؟

آیت الله آملی لاریجانی با جمع بندی این احادیث و روایات خاطرنشان کرد: محبت اهل بیت (ع) و بویژه طبق روایتی که در ابتدا ذکر شد محبت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نتایج و آثار عظیم محبوبیت نزد خداوند را برای انسان به ارمغان می آورد.

رئیس قوه قضاییه، نظام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را دستگاه رحمت  و توسل توصیف کرد و افزود: امیدواریم از نعمت بزرگ عزاداری در این ایام و توسل به وجود نورانی حضرت سیدالشهدا (ع) که بالاترین قدر را نزد خداوند دارد، محروم نشده و به هر میزان که امکان داشته باشد در جهت اقتراب به ساحت اهل بیت (ع) و جلب محبت آن بزرگوارن گام برداریم.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: گرچه علاقه و انس به اهل بیت (ع) با روح و جان شیعیان عجین و درهم آمیخته است اما آنچه اهمیت دارد این است که باید این محبت را به منصه ظهور برسانیم و در عمل نشان دهیم تا به وادی عظیم حب الهی دست یابیم و خداوند باب مدارج و مقامات عالی را که نهایت آن معرفت حق است به روی ما بگشاید.

پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس شبیه معجزه بود

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا، ایثارگران ، امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و مجاهدت های ملت عظیم الشأن ایران و نیروهای مسلح کشور را گرامی داشت و تصریح کرد: اگر با دیده دقت و عبرت به دفاع مقدس نگاه کنیم می بینیم که دفاع مقدس یک معجزه بود. کشوری که تازه یک انقلاب را تجربه کرده بود و نهادهای آن به صورت کامل مستقر نشده بودند و طبیعتاً از نظر مالی و تجهیزات دچار مشکلات عدیده بود ناگهان با یک دشمن تا بُن دندان مسلح که از پشتیبانی تمام قدرت های جهانی بهره مند بود وارد یک جنگ نابرابر شد اما توانست در مقابل صدام جنایتکار و حامیان او بایستد و با استقامت و صلابت خود و رهبریهای داهیانه حضرت امام (ره) اجازه ندهد حتی یک وجب از خاک کشور از دست برود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: آمریکاییهای خبیث، صدام را به جنگ با ایران تحریک کردند و بلوک شرق نیز از نظر تسلیحاتی به او کمک کرد. از سوی دیگر کشورهای مرتجع منطقه با صرف میلیاردها دلار هزینه و اعتبارات گسترده، از صدام حمایت کردند تا انقلاب نوپای ما را از بین ببرند اما تقدیر خداوند چیز دیگری بود چنانکه می فرماید «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا». براین اساس دیدیم که حتی جوانهای کم سن و سال با عزمی راسخ برای پابرجاماندن انقلاب و نظام اسلامی جانفشانی کردند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: مجاهدت مردم و آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاد، یک اثر مهم الگوسازی در جهان اسلام و بلکه در سراسر دنیا داشت. این مقطع برای خود ما هم یک الگوی بسیار مناسب بود برای اینکه بدانیم هرکجا به توان خود تکیه کردیم و روی پای خود ایستادیم نتیجه آن پیروزی قطعی خواهد بود لذا این فرهنگ جهادی را باید در همه میدانها و جبهه های نبرد بویژه در عرصه های اقتصادی و فرهنگی نهادینه کنیم  تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

آیت الله آملی لاریجانی، مقوله اقتصاد مقاومتی را منبعث از همین دیدگاه جهادی دانست و خاطرنشان کرد:  امیدواریم مسئولان ما همانطور که ملت بزرگ ایران این راه را اختیار کرد، در همه جبهه ها فرهنگ و روش جهادی را در پیش گیرند. تأکید رهبر معظم انقلاب نیز در همه عرصه ها توجه به فرهنگ جهادی است و بنا به تجربه نیز هرکجا ایستادیم و جهادگونه عمل کردیم پیروز میدان بودیم.

دولت به حوزه پژوهشی در دانشگاه ها کمک کند

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، اهمیت آموزش و پرورش و همچنین تعلیم و تربیت را مورد تأکید قرار داد و گفت: ساختار شخصیتی جوانها در دوره تحصیل در مدارس شکل می گیرد لذا باید باب مهمی را در تعلیم و تربیت باز کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در کنار تعلیم و تعلم، بحث تولید علم و کار علمی در دانشگاه ها باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. مشکلاتی در این حوزه داریم که امیدواریم دولت محترم بویژه در حوزه امور پژوهشی کمک بیشتری کند تا شاهد تولید هرچه بیشتر علم در کشور باشیم.

رئیس قوه قضاییه، نیروهای خلاق جامعه را بزرگترین سرمایه ملت دانست و اظهار کرد: باید به این نیروها اعتنا کنیم و مدام چشمانمان به شرق و غرب نباشد. اگر به همین نیروهای مستعد خود در میدان عمل یاری برسانیم تا استعدادهایشان ظهور و بروز یابد، قطعاً قدم های بلندی برای پیشرفت و تعالی کشور برمی دارند زیرا همین جوانها هرکجای دنیا  هم که رفته اند خوش درخشیده اند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم توجه به اخلاق و فرهنگ در کنار آموزش و پژوهش، خاطرنشان کرد: باید عمل و درک اخلاقی و همچنین داشتن معیارهای اخلاقی را از دوران کودکی به فرزندان خود بیاموزیم. این ارزشها و نُرم ها موجب برقراری نظم اجتماعی نیز می شود و قطعاً بدون ارزشهای اخلاقی نمی توانیم جامعه ای منظم و پیشرفته داشته باشیم. اگر دروغ، ریا  و فریب در جامعه رواج یابد دیگر نمی توان انتظار رشد و توسعه داشت. حتی نمی‌توان انتظار نظم و انتظام عمومی داشت.

سند تحول آموزش باید به مرحله اجرا درآید

رئیس قوه قضاییه، جامعه دینی را بهترین بستر برای ترویج اخلاق دانست و تصریح کرد: برای دستیابی به این امر مهم باید معلمان ما نیز مهذب باشند تا بتوانند تأثیر لازم را بر فرزندان ما بگذارند. از سوی دیگر لازم است که برای تعلیم و تربیت چه برای دانشجویان و چه برای استادان برنامه های دقیق و علمی داشته باشیم. در حال حاضر سند تحول آموزش را در اختیار داریم اما نمی دانیم که به چه دلیل متأسفانه  به کار بسته نشده است. این سند نیز برای تحقق اهدافی که در آن پیش بینی شده باید اجرایی شود تا به بخشی از آنچه که در عرصه تعلیم و تربیت نیاز داریم دست یابیم.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اظهارات سخیف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این سخنان بی پایه و غیرمنطقی، خارج از تمام ضوابط دیپلماتیک بود و آقای ترامپ، ایران را به اتهاماتی متهم کرد که همه آنها دقیقاً متوجه خود آمریکاست. آمریکا از دهه های قبل خودش در مصدر اکثر جنایات در جهان بوده است. هنوز افکار عمومی جهان، جنایات آمریکا در ویتنام، عراق و افغانستان را فراموش نکرده است. علاوه بر این کارنامه آمریکا در حمایت از رژیم جنایتکار صهونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین و همچنین حمایت از کشورهای مرتجع منطقه در قتل عام مردم بیگناه یمن کاملاً آشکار است. آمریکا در مورد داعش، ژست مبارزه و مقابله گرفته بود اما چه کسی است که نداند، داعش را خود آمریکاییها به وجود آوردند؟ همین آقای ترامپ در مناظره های انتخاباتی خود با خانم کلینتون به وزیر خارجه سابق آمریکا یادآوری کرد که داعش را شما پدید آوردید و این نکته در کتاب خاطرات خانم کلینتون نیز ذکر شده است، حال آمده اند و کشوری مانند ایران را با اظهاراتی بلاوجه، متهم می کنند.

اظهارات ترامپ، ملت ما را برای ایستادگی مقابل آمریکا مصمم تر می سازد

 رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: البته این اظهارات از یک سیاستمدار تازه کار کاسب کار که تعادل روحی و اخلاقی هم ندارد بعید نیست، اما بهتر است دولتمردان آمریکا و بویژه آقای ترامپ به یاد داشته باشند که تهدید در مورد ملت آبدیده ایران نه تنها تأثیری ندارد بلکه این ملت بزرگ را در ایستادگی مقابل دولت غیرقابل اعتماد آمریکا عازم تر و جازم تر می سازد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز حقانیت سخنان رهبر معظم انقلاب در طول دوران مذاکرات و پس از آن مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: آن زمان که جمهوری اسلامی توانایی مالی و فنی برای مقابله با دشمنان نداشت، تسلیم زیاده خواهی های دشمنان نشد؛ چه رسد به امروز که بحمدالله قدرت اول منطقه است و آمریکا نیز این موضوع را به خوبی می داند.  بنابراین به دولتمردان آمریکا و بویژه آقای ترامپ توصیه می کنیم که دست از این تهدیدات بی مبنا بردارند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه مسائلی نظیر توانمندی موشکی ایران و موضوعات دفاعی کشورمان که با بقای جمهوری اسلامی ارتباط دارد به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست، علت عصبانیت و ناراحتی رئیس جمهور آمریکا را برهم خوردن محاسبات آمریکاییها در منطقه و دنیا توسط جمهوری اسلامی دانست و گفت: آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز هزینه های گزافی را برای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و همچنین نفوذ و شبیخون فرهنگی به ایران صرف کرده است و امروز همه نقشه های خود را بویژه با مشاهده مقاومت مردم سوریه، عراق و یمن ، نقش بر آب می بیند. بنابراین طبیعی است که دولتمردان این کشور تا این حد عصبانی و ناراحت باشند البته باید از این ناراحتی بمیرند زیرا جمهوری اسلامی تاکنون ایستاده و به فضل الهی پس از این نیز در برابر دشمنی های آنها مقاومت خواهد کرد.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.