۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵

اسکناس هزار تومانی جدید رتبه اول شد!

سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ حائز رتبه برتر شد.
کد خبر : ۳۸۱۶۸۳
صراط:بر اساس اعلام نظر هیئت داوران هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، سازمان توليد اسکناس و مسکوک براي طراحي اسکناس ۱۰ هزار ريالي جديد با طرح حافظيه، در بخش چاپ امنیتی موفق به کسب رتبه برتر شد.

به گزارش خبرآنلاین، در مراسم اختتاميه اين جشنواره سيد محمود سليماني وند آذر، رئيس سازمان توليد اسکناس و مسکوک، سيمرغ زرين چاپ را از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کرد.

در متن لوح اهدايي چنين آمده است: «برگزاري هفده دوره جشنواره ملي صنعت چاپ با هدف گزينش هنرمندانه ترين و برجسته ترين آثار چاپي، انگيزه اي است تا دست اندرکاران اين صنعت با پويايي و تلاشي بيشتر و با دقت و تامل و حساسيتي عميق تر به فرآيند کار خويش بنگرند به گونه اي که در موارد بسيار دشوار بتوان ثمره اين تلاش ها را توليد صنعتي ناميد، که آفرينش هاي هنري به شمار مي آيند. به علاوه تجربه هفده دوره به داوران اين بينش را بخشيده است تا گزينشي دقيق تر و هنري تر داشته باشند. بر ابتناي اين دقت و هنرشناسي است که اثر جنابعالي، به عنوان اثر برتر و فاخر چاپي شناخته شده است. اميد آنکه به ياري خداوند متعال، همواره در رشد و تعالي عرصه صنعت چاپ کشور اثرگذار و افتخارآفرين باشيد.»      

چاپ اسکناس ۱۰ هزار ريالي با طرح حافظيه به صورت یک رو فولادی در نظر گرفته شده است و از ویژگی های امنیتی آن طرح مخفی(عددیک)، طرح مکمل(عدد یک)، واترمارک (پرتره حضرت امام(ره))، ریز نوشته، الکتروتایپ(عدد یک) و نخ امنیتی پنجره ای را می توان نام برد.

در طراحی این اسکناس با موضوع آرامگاه حافظ در پشت اسكناس، از نقوش ایرانی ـ اسلامی شامل آجرکاری،گل و مرغ، خطوط سیاه مشق، نقوش تزئینی به کار رفته در آرامگاه به همراه بیتی از حافظ به خط شکسته نستعلیق استفاده شده است.