۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

پیام آیت‌الله مکارم به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی برلین

یکی از مراجع تقلید در پیامی به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی گفت: دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتب‌های الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده، مکتب اهل بیت(علیهم‌الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است.
کد خبر : ۳۸۳۳۸۳
صراط: یکی از مراجع تقلید در پیامی به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی گفت: دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتب‌های الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده، مکتب اهل بیت(علیهم‌الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در ابتدای پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی (هزار سال مدرسه شیعه، آلمان ـ برلین) آمده است: قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکیل ایـن کنگره باشـکوه را بـه همـه شـما برادران و خواهران و دست‌اندرکاران تبریک گویم. به یقین تشکیل چنین کنگره‌ای در این مکان و در این زمان با آن هدف عـالی از کارهای فرهنگی بسیار پرارزش است و به یقین در پیشرفت مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) اثر مثبت دارد.

در ادامه این پیام تصریح شده است: در آن زمانی که مرحوم شیخ طوسی شیخ الطائفه بر اثر آزار نااهلان از بغداد به نجف اشرف آمـد و اساس حوزه علمیه را در جوار حرم امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) بنا نهاد، فصل تازه‌ای از تلاش‌های علمی شیعیان گشوده شد و روز به روز بر شکوه و عمق آن افزوده شد.

به موازات این حوزه علمیه بزرگ، در شهر مقدس قم نیز از زمان ائمه هدی(علیهم‌السلام) راویـان اخبار اهل‌بیت(علیهم‌السلام) پایه‌گذار حوزه‌ای شدند که با گذشت زمان گسترش یافت.

سپس در سایر شهرهای بزرگ دیگر اعم از شهرهای مهم عراق، لبنان، سوریه و شهرهای مختلـف ایـران حوزه‌ها یکی بعد از دیگری تأسیس شد و الان بزرگ‌ترین حوزه علمیه را عالم تشیع دارد و خوشبختانه انـواع  علوم اسلامی در این حوزه‌ها پرورش یافت و دامنه آن روز به روز گسترده شد.

در این پیام افزوده شده است: ما معتقدیم دنیای امروز از مادی‌گری خسته شـده و رو بـه مکتب‌های الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده، مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است، امیـدواریم ایـن برنامه شـما پایـه‌ای بـرای خبررسانی بیشتر و بهتر در این زمینه باشد.

در پایان این پیام عنوان شده است: البته ما هم تصمیم گرفتیم که در سال آینده کنگره‌ای با عنوان نقش شیعه در پیدایش و گـسترش علوم اسلامی در حوزه علمیه قم داشته باشیم. از همه دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت کـه دارای تعصب خاصی نباشند و حتی از شرق‌شناسان نیز دعوت به عمل آورده‌ایم و هر یک از علوم اسلامی را جداگانـه بـه  گروهی سپرده‌ایم و امیدواریم محصولش ده‌ها جلد کتاب در زمینه نقش شیعه در پیدایش و گسترش این علوم باشد، البته تجربیات شما برای ما با ارزش است و امیدواریم تجربیات گسترده حوزه علمیه قم نیز زمینه‌ای برای آیندگان فراهم کند تا مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که همچنان در مظلومیت قرار دارد به همگان معرفی شود و جایگاه خود را در افکار عمومی پیدا کند.
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم