۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

زندگی بیش از 400 هزار تبریزی در مناطق حادثه‌خیز!

فرماندار تبریز اعلام کرد که بیش از 400 هزار نفر در تبریز در مناطق حادثه‌خیز زندگی می‌کنند.
کد خبر : ۳۸۴۴۰۴
صراط: فرماندار تبریز اعلام کرد که بیش از 400 هزار نفر در تبریز در مناطق حادثه‌خیز زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رحیم شهرتی فر در همایش کشوری کاهش بلایا در تبریز اظهار کرد: در طول تاریخ، دگرگونی در جوامع بشری امری اجتناب ناپذیر بوده و باتوجه به سرعت و کیفیت دگرگونی، امکان دارد این تغییر سریع، تند و انقلابی و یا تدریجی و اصلاح گرایانه باشد.

وی افزود: هر جامعه‌ای که از نظر مهندسی اجتماعی درست اداره شود، می‌تواند نیازهای مردم و جامعه را به درستی و به موقع پاسخ دهد و در چنین جامعه‌ای، انقلاب، اعتراض و خشونتی دیده نمی‌شود و میزان خسارت نیز در این جوامع بسیار کم خواهد بود.

وی بیان کرد: دگرگونی در طبیعت نیز به همین منوال است و دخالت ناروای انسان‌ها زمینه‌ی بلاخیز شدن این دگرگونی را فراهم می‌کند. اگر نیازهای جامعه به موقع شناسایی شوند، دچار بحران نخواهیم شد و دخالت و دستکاری‌های ناروای بشر در استفاده از موهبت طبیعت زمینه‌ساز برخورد تند طبیعت با انسان شده است.

شهرتی فر با اشاره به سیل اخیر آذربایجان شرقی گفت: اگر هدایت سیلاب به خط انتقال سهند و اسکو نبود، خسروشهر نیز در معرض سیلاب شدید بود و خوشبختانه پیش بینی‌ها و هشدار به موقع هواشناسی و فرمانداری، توانست تا حدی از شدت بحران بکاهد.

وی با اشاره به نقش مردم در کاهش وقوع بلایا، بیان کرد: استفاده‌ی بیش از حد از ظرفیت منابع طبیعی و چرای غیرقانونی دامها سبب از بین رفتن منابع شده و زمینه ی سیلاب تند در شیب تند را فراهم آورد و مردم باید اثرات برخورد با طبیعت را نیز مد نظر داشته باشند.

شهرتی‌فر متذکر شد: اعطای 260 میلیون ریال وام بلاعوض به 130 واحد سیل زده در خیابان عباسی و روستاها، کمک مالی اولیه به 50 نفر و هر نفر دو الی سه میلیون تومان و تخصیص وام کم بهره‌ی حمایتی برای احداث مسکن از جمله اقدامات در سیل اخیر استان است.

وی خاطرنشان کرد: خطر سیل به طور کامل از شهر ما رفع نشده و در صورت بارش شدید دوباره این خطر شهر ما را تهدید می‌کند. همچنین حاشیه نشینی، زلزله خیز بودن استان و بافت فرسوده‌ی تبریز باید مهم‌ترین دغدغه‌ی مسئولان باشد و ستاد باز آفرینی پایدار شهری باید به طور جدی‌تری به این موضوع ورود کند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از مسئولان ذی ربط در مدیریت بحران استان تجلیل به عمل آمد.