۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

کاهش ۲ هزار میلیارد ریالی هزینه‌های احداث یک آزادراه

استفاده از سیمان تولید شده در کشور جایگزین مناسبی برای قیر است و عمر طولانی‌تر روسازی بتنی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی به علاوه هزینه‌های نگهداری کمتر در دوره بهره‌برداری از دیگر مزایای بهره‌مندی از این شیوه روسازی است.
کد خبر : ۳۸۵۰۲۴
صراط: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: مهندسی ارزش در قطعه‌های ۳ و ۵ آزادراه اصفهان-شیراز و بازنگری در روسازی مسیر سبب شد، برای عملیات اجرایی ۲هزار میلیارد ریال از میزان اعتبار پیش‌بینی شده کاسته شود.

به گزارش‌ فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی ضمن اعلام این خبر بیان کرد:  آزادراه اصفهان- شیراز نخستین آزادراه کشور است که روسازی آن بتنی است و عملیات اجرایی آن در 54 کیلومتر حدفاصل ایزدخواست تا آباده در حال انجام شده است.

وی روسازی بتنی را جایگزین مناسبی برای آسفالت دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از سیمان تولید شده در کشور جایگزین مناسبی برای قیر است و عمر طولانی‌تر روسازی بتنی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی به علاوه هزینه‌های نگهداری کمتر در دوره بهره‌برداری از دیگر مزایای بهره‌مندی از این شیوه روسازی است. 
 
خادمی اجرای روسازی بتنی را مهم ارزیابی کرد و افزود: با اجرای این روسازی ضخامت آسفالت تا 13 سانتی‌متر کاهش یافت، 50 درصد آلاینده‌های زیست محیطی کاهش پیدا کرد و زمان اجرای پروژه حدود شش ماه نسبت به قبل جلو افتاد که این موضوع موجب صرفه‌جویی 400 میلیارد ریالی در هزینه‌ها شد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای واریانت در قطعه سه این آزادراه را موجب کاهش هزینه‌های پروژه تا هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با حذف پنج دستگاه تونل، سه دستگاه پل بزرگ، یک دستگاه گالری هزینه‌های اجرایی کاهش یافت و مهمتر از آن حداقل دو سال زمان اجرای پروژه را جلو انداخت.
 
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یادآور شد: برنامه‌ریزی شده است تا در سال 1396 حداقل 91 درصد زیرسازی و اجرای ابنیه فنی کامل شود و 25 درصد عملیات روسازی نیز تکمیل گردد که تاکنون 87 درصد از عملیات زیرسازی و ابنیه فنی و 15 درصد از عملیات روسازی اجرایی شده است.
 
وی افزود:‌طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی شده است تا پیشرفت فیزیکی کل پروژه تا پایان سال 1396 به 75 درصد برسد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش جبهه‌های کاری را یکی دیگر از اقدامات قابل توجه شمرد و عنوان کرد:‌ هم‌اکنون بیش از از 2 هزار نفر نیروی انسانی فعال، هزار و 306 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات و 155 جبهه کاری در این آزادراه فعال هستند.
 
بنابراین گزارش این آزادراه به طول 222 کیلومتر موجب کوتاه شدن 135کیلومتر از مسافت بین دو استان اصفهان و شیراز می‌شود و زمان سفر را تا دو ساعت کاهش خواهد داد که علاوه بر این موارد موجب کاهش سالانه 180 میلیارد ریال هزینه‌های تصادفات جاده‌ای در این محور خواهد شد.